Kickstart af levende sten
Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 01-05-03 14:14

Hej gruppe

Jeg ligger inde med en kasse med (desværre) tørre "levende" sten. Er det
muligt at få gang i dem igen, og hvordan ?

Jeg havde selv forestillet mig at lade dem ligge en måneds tid sammen med
nogle nyindkøbte sten - men er det nok ? - eller skal de ligge i længere tid
?

Eller er de kun anvendelige til pynt nu ?

Mvh
ole

Fra : Dan Mortensen

Dato : 01-05-03 16:00

Ole Vandborg Rasmussen wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg ligger inde med en kasse med (desværre) tørre "levende" sten. Er
> det muligt at få gang i dem igen, og hvordan ?

Hvad er levende sten ?

/DM

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 01-05-03 16:37

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er levende sten ?
>
> /DM

Hej Dan

Det er kalksten fra koralrevene - stenene er meget porøse og indeholder en
stor mængde vandrensende bakterier, og de er en meget vital del i et
saltvandsakvarie. Håber det hjalp dig lidt

/Ole

Fra : Dan Mortensen

Dato : 01-05-03 17:39

> [...]
> indeholder en stor mængde vandrensende bakterier, og de er en meget
> vital del i et saltvandsakvarie. Håber det hjalp dig lidt

Ja tak

/DM

Fra : Torben Lundvall

Dato : 01-05-03 17:45

> [...]
> nogle nyindkøbte sten - men er det nok ? - eller skal de ligge i længere

Jeg mener at have hørt - og tror også på - at det godt kan lade sig gøre.
Hvorlænge de skal ligge er et godt spørgsmål, men jeg tror - som du selv
nævner - at mindst en måneds tid er fint, men jeg vil tro at der skal være
en god vandcirkulation. Jeg har selv engang benyttet en blandig af levende
sten og faxekalk i en sump.

/Torben

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-05-03 19:08

Torben Lundvall <lundvall@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb14f15$0$10380$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> en god vandcirkulation. Jeg har selv engang benyttet en blandig af levende

Som Torben skriver kan det sagens lade sig gøre, har selv med stort held
reaktiveret
en pokkers masse "levende" sten.

Hvis stenene ikke er helt rene for alger og lign, hvis du så har adgang
til en højtrykspuler,
giv dem en omgang så de er så rene som det er muligt. Derefter stopper du
dem i et kar/akvarie/tønde eller....
kommer saltvand ved, samt en god kraftig cirkulation af vendet, og hvis
muligheden er der, så en skummer på også.
Blåt lys over stenene, så kommer kalkalgerne hurtigere. Læg derefter nogle
levende sten ned i vandet, for at pode de andre.
Mål for nitrit og nitrat, når det er på nul igen, så er stenene klare til
brug. Skummeren tager dog en helt del af nitraten,
så det kan gå lidt stærkere med sådan en på.

Carsten

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 01-05-03 21:20

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> brug. Skummeren tager dog en helt del af nitraten,
> så det kan gå lidt stærkere med sådan en på.

Tak for de hurtige svar

Så gælder det jo bare om at komme igang

/Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-03 00:14

Ole Vandborg Rasmussen <ole@vandborgnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb18181$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tak for de hurtige svar
>
> Så gælder det jo bare om at komme igang

Det kribler måske i fingerne *s*

Carsten

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 03-05-03 21:56

> Det kribler måske i fingerne *s*
>
> Carsten

Det gør det vel altid når man snakker nye projekter . Skal dog lige have
arrangeret en leverandør af osmosevand før jeg kan gå igang

/Ole

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 02-05-03 13:25

> Hvis stenene ikke er helt rene for alger og lign, hvis du så har adgang
> til en højtrykspuler,

Jeg går ud fra du mente højtryksspuler

/Martin

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-05-03 16:10

Martin Sorensen[2840] <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb2637f$0$4357$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg går ud fra du mente højtryksspuler

Det andet er nok noget griseri, så det vil vi ikke høre om! *s*

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-03 15:28

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in
message news:3eb2637f$0

Københavnere! De skal da også overdrive alting.

vh
Jan