Hvordan regner man dødeligheden for en syg~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-05-03 11:16

Hej NG

Hvordan regner man dødeligheden for en sygdom ud ?

Tager man ( antallet af døde / (antallet af smittede + antallet af
raskmeldte )) * 100 ?
eller
Tager man ( antallet af døde / antallet af raskmeldte ) * 100 ?

--
mvh/rg.
Christian

Fra : ml

Dato : 01-05-03 12:20

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> raskmeldte )) * 100 ?
> eller
> Tager man ( antallet af døde / antallet af raskmeldte ) * 100 ?

Det må da næsten være (antallet af døde / antallet af smittede)*100.
--
ml

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-05-03 12:22

"ml" <humannatur@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Det må da næsten være (antallet af døde / antallet af smittede)*100.

antallet af de smittede skal vel så være incl. dem som er blevet raske ?

--
mvh/rg.
Christian

Fra : ml

Dato : 01-05-03 13:46

> antallet af de smittede skal vel så være incl. dem som er blevet raske ?

Ja. (Så det var sådan din første formel skulle forstås).

(Ellers ville man ende med en dødelighed på 100%, da alle de der blev raske
ville ryge ud af statistikken.)

mvh ml

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-05-03 13:54

> [...]
>
> Ja. (Så det var sådan din første formel skulle forstås).
>
> (Ellers ville man ende med en dødelighed på 100%, da alle de der blev

En af mine kollegaer mener at dødeligheden skal regnes ud som:

(døde / (døde + erklærede raske)) * 100 sådan så at man ikke int. sig for de
smittede før de enten er raske eller døde.

--
mvh/rg.
Christian

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-03 15:40

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> En af mine kollegaer mener at dødeligheden skal regnes ud som:
>
> (døde / (døde + erklærede raske)) * 100 sådan så at man ikke int. sig for de
> smittede før de enten er raske eller døde.

Det giver en slags mening. Det holder dog ikke for kroniske sygdomme.
Man må nok også se på *hvad* folk dør af.

/L

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-05-03 15:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Det giver en slags mening. Det holder dog ikke for kroniske sygdomme.
> Man må nok også se på *hvad* folk dør af.

OK, jeg mente selvfølgelig også døde = døde af den aktuelle sygdom.

--
mvh/rg.
Christian

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-05-03 19:11

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse news:3eb118f6$0$83044$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> En af mine kollegaer mener at dødeligheden skal regnes ud som:
>
> (døde / (døde + erklærede raske)) * 100 sådan så at man ikke int. sig for de
> smittede før de enten er raske eller døde.

Der kunne måske også være måske-smittede, latent smittede og
fejldiagnosticerede: falsk raske og falsk syge.

Mvh
Martin

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-05-03 18:25

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote:

>Tager man ( antallet af døde / antallet af raskmeldte ) * 100 ?

Her i videnskabsgruppen kan man vel godt tillade sig at vaere et
pernittengryn med den slags, saa:
Hvorfor ganger du og andre med 100?

Hvis I gangede med 100 100-dele (altsaa 100%), kunne jeg forstaa
det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.