Giftige planter.
Fra : Winther

Dato : 01-05-03 10:49

Normalt siger man at liljekonvaller er giftige. Lige nu vælter
storkonvallerne op af jorden. Min hund er bare total vild med dem. Jeg
prøver selvfølgelig at undgå at hun spiser af dem, men der ryger lidt ned
alligevel. Nogen der har erfaring med det?

Vh. Winther

Fra : John

Dato : 01-05-03 11:49

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøver selvfølgelig at undgå at hun spiser af dem, men der ryger lidt ned
> alligevel. Nogen der har erfaring med det?

Hej Winter

På havenyt.dk står der blandt andet:

"Konval er en giftig sag
I folkemedicinen har konvaller været brugt til næsten alt
mellem himmel og jord. Alle konvaller er giftige, alle plantedele
er dødligt giftige, og selv blomstervandet kan forårsage død.
Især liljekonval har været meget brugt, og idag ved vi, at
konvallerne bl.a indeholder convallarin og convallamarin, to
hjertestimulerende stoffer, som har en virkning
som fingerbøl, Digitalis sp.

Førhen indgik tørret liljekonval, som et af ingredienserne
i et medicinsk nysepulver. Man mente, at et nys var helbredende,
med et godt nys fik man slim og pus ud af hovedet, og man var så
godt på vej til at blive rask. Liljekonval blev brugt mod problemer med
afføringen, mod svimmelhed, epilepsi og mareridt, ja de har endda
kunnet helbrede sindssyge. Man har haft stor tiltro til den smukke,
rene, duftende blomst, men hvor manges død, den har været
årsag til, melder historen ikke"

Vh
John

---
Denne mail er scannet for virus og er virusfri.

Fra : Winther

Dato : 01-05-03 11:56

"John" <mulledreng@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunnet helbrede sindssyge. Man har haft stor tiltro til den smukke,
> rene, duftende blomst, men hvor manges død, den har været

Hun er nu også underlig, så måske har hun taget lidt skade. Mærkelig at hun
er så besat af dem når de er så giftige. Normalt smager giftige ting jo ikke
godt. Det er især det under jorden hun er interesseret i. Er der en evt
modgift hvis nu hun spiser for meget?

Vh. Winther

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 14:59

> [...]
ikke
> godt. Det er især det under jorden hun er interesseret i. Er der en evt

Det skal du ikke regne med - køb hellere en rulle dyrehegn og nogle
hegnspæle og
hegn området ind indtil de er visnet ned. Medmindre du vil grave planterne
på.

/Mari

Fra : John

Dato : 01-05-03 21:02

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3eb0fd49$0$24630

> [...]
> godt. Det er især det under jorden hun er interesseret i. Er der en evt

Hej Winther

Iflg. dyrlægerne på netdyredoktor, så skal der noget til før en egentlig
forgiftning vil træde i kraft. Jeg har sakset deres link til specielt
liljekonval, så kan du selv nærlæse det:

http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_maj_2001/Liljekonvaller/liljekonvaller.html

Der står blandt andet også at den ikke smager særlig godt, så hvad det lige er der
tiltrækker din hund ved denne plante skal jeg ej kunne sige.

Vh - John
www.nethundeguiden.dk
Chat: www.nethundeguiden.dk/chatstart.php

---
Denne mail er scannet for virus og er virusfri.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-05-03 17:06

> [...]
> prøver selvfølgelig at undgå at hun spiser af dem, men der ryger lidt ned
> alligevel. Nogen der har erfaring med det?

Hej Winther

Ikke for at sige nogle af de andre indlæg imod, men lige for at minde om,
at det som er giftigt for mennesker, absolut ikke behøver at have samme
effekt på hunde. Kodimagnyler er gode til mennesker, men kan være
dødbringende for hunde. Du kender også den gamle lyd, aldrig give en hund
menneske medicin. Så derfor skal vi jo nok spørge dyrlægen hvad virkning
planterne vil have på netop hunde.

M.V.H.....Benny..

Fra : John

Dato : 01-05-03 21:07

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3eb145e4$0$52115

> [...]
> menneske medicin. Så derfor skal vi jo nok spørge dyrlægen hvad virkning

Hej Benny.

God indskydelse, for det er jo helt korrekt.

Fra : Smat

Dato : 01-05-03 21:43

> [...]
> menneske medicin. Så derfor skal vi jo nok spørge dyrlægen hvad virkning

Hej Benny.
Ja så kommer farmakonomen frem igen. Kodimagnyl kan godt gives til hunde
Kodimagnyls indholdsstoffer er kodein og acetylsalicylsyre), dog ville jeg
aldrig gøre det med mindre det var i samråd med en dyrlæge (men kan da sige
at Apollo overlevede en hel uge på kodimagnyler).
Det der er dødeligt for hunde er paracetamol, som findes i Pinex, Panodil og
Pamol. Det må aldirg nogensinde gives til hunde.
Men ellers helt enig i at menneskemedicin ikke er dyremedicin. Synes alt i
alt ikke man bør gå og fylde ens hund med medicin uden dyrlægens samtykke.

MVH
Margrethe

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 03-05-03 10:16

Er du også Farmakonom? så en hilsen fra en kollega.
Ulla
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Smat

Dato : 03-05-03 13:08

"Ulla Kühn Gerlach" <famgerlach@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er du også Farmakonom? så en hilsen fra en kollega.
> Ulla
> Hundehuset
> http://home19.inet.tele.dk/laika7

Ja det er jeg altid sjovt at støde på en med samme baggrund

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-05-03 12:34

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt ikke man bør gå og fylde ens hund med medicin uden dyrlægens samtykke.

Hej Margrethe

Ja jeg giver i hvert ikke hundene dem du nævner, Panodil og den slags, for
dem kan jeg heller ikke selv tåle. Men kom lige i tanker om en omtale i
avisen, om en hund der døde, efter at have fået kodimagnyler. Jeg tror det
var lige omkring nytår. Så det var lige et godt tidspunkt, at få det
genopfrisket, at man altså ikke bare putter sin egen medicin i hundene.
Nogle mennesker har jo et slemt overforbrug af Piller som F.eks
Kodimagnyler, uden deres læges viden, og der er jo fare for, at de ved
længere tids brug, kan forårsage hjertestop. Men det er bare fedt, at vi
har sådan en Pfarma klog kone her, som kan fortælle os, hvad det er vi
putter i os selv og vore hunde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Smat

Dato : 03-05-03 13:08

> [...]
> avisen, om en hund der døde, efter at have fået kodimagnyler. Jeg tror det

Jeg er altså bange for du husker forkert. Der var en der ved nytår havde
givet sin hun 4 panodil i et forsøg på at berolige hunde, det virkede lidt
for godt.... hunde døde af mandens mærkelige adfærd, jeg mener Panodil har
da aldrig nogensinde virket beroligende.

> [...]
> længere tids brug, kan forårsage hjertestop. Men det er bare fedt, at vi
> har sådan en Pfarma klog kone her, som kan fortælle os, hvad det er vi

Hmm tak for tiltroen betragter nu ikke ligefrem mig selv som en
pfarmaklogkone - men bliver altså lige nød til at reagerer når noget er
direkte forkert

MVH
Margrethe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-05-03 08:56

> [...]
>
> Hmm tak for tiltroen betragter nu ikke ligefrem mig selv som en
> pfarmaklogkone - men bliver altså lige nød til at reagerer når noget er

Hej igen Margrethe

Jamen helt sikkert. Jeg kan så forstå at den historie har kørt i
forskellige versioner, for denne avis skrev Kodimagnyler. Næ på mig virker
de i hvert fald ikke beroligende, jeg får Sct føj feber og alt muligt andet
godt, i hvert fald noget der kunne minde om et regulært syretrip, med enorme
rystelser, fryser som bare pokker, selvom sveden hagler ned af en, så man
kommer i vædske underskud, så kramper fødder og hænder helt til, og man må
have tilkaldt hjælp udefra, for at komme hjem, så Panodiler går jeg i en
meget stor bue uden om.

M.V.H.....Benny..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-05-03 07:08

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> menneske medicin. Så derfor skal vi jo nok spørge dyrlægen hvad virkning

Man bruger da børnemagnyler til hunden hvis den fx. er helt. Det har vores
dyrlæge da ordineret.

--
mvh/rg.
Christian

Fra : Winther

Dato : 02-05-03 12:25

> Man bruger da børnemagnyler til hunden hvis den fx. er helt. Det har vores
> [...]
Mener nu det er katte, der ikke kan tåle paracetamol. Men - selvfølgelig kan
hunde dø af paracetamol, det gør mennesker mere eller mindre også, der der
kun skal begrænset overskridelse af anbefalet dosis til at gøre skade.

Vh. Winther

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 02-05-03 08:54

"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> writes:
> [...]
>prøver selvfølgelig at undgå at hun spiser af dem, men der ryger lidt ned
>alligevel. Nogen der har erfaring med det?

Du snakker om 2 forskellige slags planter i dit indlæg. Der er forskel på
liljekonval og stor konval.

I øvrigt er giftigheden i liljekonvaller stærkt overdrevet. Det var der en
artikel om for ca. et år siden.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Winther

Dato : 02-05-03 12:21

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> liljekonval og stor konval.
>
> I øvrigt er giftigheden i liljekonvaller stærkt overdrevet. Det var der en

Der er både liljekonval og storkonvaller, men det er storkonvallen hun
spiser. Mente giftigheden er ens, det er da samme familie, ret mig hvis jeg
tager fejl...

Vh. Winther

Fra : ScooterHead

Dato : 02-05-03 12:31

"Winther" skrev d. 01-05-03 10:49 dette indlæg :
> [...]
ned
> alligevel. Nogen der har erfaring med det?

Apropos- se evt http://www.uexplore.com/health/poisonplants.htm

mvh
Ole

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 02-05-03 12:57

"ScooterHead" <ScooterHead.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> ned

> Apropos- se evt http://www.uexplore.com/health/poisonplants.htm
>
> mvh
> Ole

Du skulle vel ikke lige vide, hvad storkonval hedder på engelsk?

Vh. Winther

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 02-05-03 13:44

>Du skulle vel ikke lige vide, hvad storkonval hedder på engelsk?

Common Solomon's Seal / Solomon's-seal, men den står der ikke så vidt jeg
kan se.

Begge arter hører inde under liljefamilien, men det er ikke ensbetydende
med, at de er lige giftige.

Her er en side om planter der er giftige for hunde:'

http://www.sidenomhunde.dk/giftigeplanter.html

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-05-03 17:25

Hej

Jeg vil henvise til et par katte hjemmesider:

www.bluewhite.dk på dansk og

http://w1.410.telia.com/~u41010091/ på svensk men med foto.

--
Nina El Falaki