Udvælg forskellige fra DB
Fra : Frank Sørensen

Dato : 01-05-03 10:48

Jeg skal have udvalgt hvilke forskellige af en slags der er i et givet
felt...
Har prøvet med "select destinct <felt> from <tabel>"
Men det virker ikke...

Nogen forslag?

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 01-05-03 10:52

Frank Sørensen skrev
> [...]
> felt...
> Har prøvet med "select destinct <felt> from <tabel>"

Hvad melder den af fejl?

Jeg ville umiddelbart gøre sådan her:
strSQL = "SELECT DISTINCT feltnavn FROM tabel" og det er jo det samme som du
gør, sååå.... en lille fejlmelding ville være rar

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 01-05-03 10:52

> Har prøvet med "select destinct <felt> from <tabel>"
> Men det virker ikke...
>
> Nogen forslag?

Prøv med DISTINCT istedet for DESTINCT :)=

Det virker bedre

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Taszarek Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-05-03 10:59

Frank Sørensen skrev:

> Har prøvet med "select destinct <felt> from <tabel>"

Stavefejl: DISTINCT staves med 2 i'er.

Husk at DISTINCT virker på alle felterne i feltlisten.
Eksempel:
   SELECT DISTINCT felt1, felt2 FROM tabel
- her udvælges alle unikke kombinationer af felt1 og felt2.

> Men det virker ikke...

Det er lettere at hjælpe hvis du skriver *hvordan* det ikke virker.

Se evt. artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank Sørensen

Dato : 01-05-03 11:09

I mit eksempel skal jeg have den til at skrive "2002 Efterår" & "2003 Forår"
ud på skærmen, men istedet skriver den bare "2003 Forår" to gange.??? Og jeg
ved at der er to forskellige.

Nogen forslag?

Frank Sørensen

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 01-05-03 11:08

> [...]
Forår"
> ud på skærmen, men istedet skriver den bare "2003 Forår" to gange.??? Og

Kan du ikke lige skrive din SQL sætning ? ... så er det lidt nemmere at
"fejlfinde"..

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Taszarek Holm

Fra : Frank Sørensen

Dato : 01-05-03 11:11

Har fået det til at virke nu... Tak for hjælpen alle sammen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-05-03 11:17

Frank Sørensen skrev:

> Har fået det til at virke nu... Tak for hjælpen alle sammen

Hvordan?

Det er god tone at fortælle hvad der var galt hvis man selv finder
svaret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank Sørensen

Dato : 01-05-03 12:02

> Hvordan?

For dett første havde jeg stavet distinct med e altså "destinct" og bagefter
udskrev jeg en variabel i stedet for recordsættet... Dumme fejl