genetik-eksperter søges*G*
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 09:18

som i sikkert husker så er jeg ved at undersøge at få min lille pige
parret.....
så jeg vil lige høre alle farvekode-eksperterne herinde om muligt udfald af
følgende parringer ;)

Blå/creme m. hvid - sort
Blå/creme m. hvid - rød
Blå/creme m. hvid - sort m. hvid
Blå/creme m. hvid - rød m. hvid
Blå/creme m. hvid - creme
Blå/creme m. hvid - blå sølv

nogen der har nogle gode bud?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 09:33

Hej Sabina,

med alle mulige forbehold fordi jeg ikke ved hvad der ellers ligger bag
kattene af tabby, fortynding, masker og andet sjovt: Der behøver kun at være
en af forældrekattene der er med hvidt for at give killinger med hvidt,
derfor giver nogle af parringerne samme resultater. Hvis begge forældre er
med hvidt kommer der ofte mere hvidt på nogle af killingerne, men det er
stort set umuligt at styre. Når begge forældre har fortyndede farver bliver
alle killingerne fortyndede.

> Blå/creme m. hvid - sort
> Blå/creme m. hvid - sort m. hvid

Tortie piger, sorte piger, sorte drenge, røde drenge. Alle m/u hvidt, og
hvis hankatten bærer fortynding kan du få blåcreme, blå og creme - også m/u
hvidt.

> Blå/creme m. hvid - rød
> Blå/creme m. hvid - rød m. hvid

Røde piger, tortie piger, sorte drenge, røde drenge. Alle m/u hvidt, og hvis
hankatten bærer fortynding kan du få creme, blåcreme, blå, creme.

> Blå/creme m. hvid - creme

Creme piger, blåtortie piger, blå drenge, creme drenge. Alle m/u hvidt.

> Blå/creme m. hvid - blå sølv

Blåtortie piger, creme piger, blå drenge, creme crenge. Alle m/u hvidt og
m/u sølv.

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 09:44

Pernille Scharff wrote:
> Hej Sabina,

hej pernille ;)

> [...]
> hvidt på nogle af killingerne, men det er stort set umuligt at styre.
> Når begge forældre har fortyndede farver bliver alle killingerne

først vil jeg lige sige tusindtak for dit svar ;)
lidt ved jeg efterhånden. men det er rart lige at blive bekræftet i at det
man tror ikke er helt ved siden af*S*
jeg kan godt forstå dine forbehold, og helt berettigede, da det er rent
hypotetisk jeg spørger endnu...... jeg har dog kik på nogle hankatte, men
skal lige finde den helt rette ;)

> Tortie piger, sorte piger, sorte drenge, røde drenge. Alle m/u hvidt,
> og hvis hankatten bærer fortynding kan du få blåcreme, blå og creme -
> også m/u hvidt.

når du siger "bærer fortynding" betyder det så at der er fortynding i den
allernærmeste familie ( mor eller far?)
og hvordan vil kønsfordelingen være på de blå, creme og blåcreme.. blå
drenge, creme piger/drenge og blåcreme piger?

> [...]
> hvidt.

> Blåtortie piger, creme piger, blå drenge, creme crenge. Alle m/u

hvorfor egentlig ingen blå piger, er det ligesom med tortier der ikke kan
være drenge??
eller ville det være noget andet hvis hankatten var rent blå?

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 10:21

Hej igen,

> når du siger "bærer fortynding" betyder det så at der er fortynding i den
> allernærmeste familie ( mor eller far?)
Du kan være helt sikker på at hankatten bærer fortynding, hvis en af hans
forældre er "fortyndet". Genet for fortynding er nemlig et vigende gen (d),
der domineres af genet for fuldfarve (D). En kat i fortyndet farve har helt
sikkert genkoden dd, men du kan ikke være sikker på, om en fuldfarvet kat
har DD eller Dd, medmindre en af forældrene er dd og dermed har givet et "d"
videre. De vigende gener kan jo så i sagens natur ligge skjult i flere
generationer, fordi genet for fuldfarve dominerer, og så komme til udtryk
ved parring med en kat i fortyndet farve.

> og hvordan vil kønsfordelingen være på de blå, creme og blåcreme.. blå
> drenge, creme piger/drenge og blåcreme piger?

Blåcreme piger, blå piger, blå drenge, creme drenge. Kønsfordelingen er
ALTID den samme som du får med sort/rød/tortie, blot med den forskel at sort
fortyndes til blå, rød til creme, og tortie til blåcreme. Så enkelt er det.

> hvorfor egentlig ingen blå piger, er det ligesom med tortier der ikke kan
> være drenge??

Nej, det har ikke noget med det at gøre. Verden er sådan indrettet at
Y-kromosomet er et "handicappet" X-kromosom, hvor der ikke er plads til et
gen for en farve. Du husker sikkert fra skolen, at piger har kromosomerne
XX, og drenge er XY. Sådan er det også med katte. Hvis vi sætter generne for
sort (blå) og rød (creme) sammen med kønskromosomerne, bliver det meget mere
logisk.

Genet for rød betegnes med O, genet for sort (eller ikke-rød) betegnes med
o.Og så husker du lige, at hver gang jeg skriver sort, kan det også være
blå, rød kan lige så godt være creme, og tortie kan lige så godt være
blåcreme.

En sort hunkat har konstellationen XoXo - et gen for sort på hvert
X-kromosom. En sort hankat derimod har konstellationen XoY - der er ikke
plads til noget farvegen på hans Y-kromosom!
En rød hunkat er XOXO, mens en rød hankat er XOY.
En tortie hunkat er XOXo - et gen for rød og et for sort.

Dvs. at din Linda er XOXo (plus en hel masse andet for langhår, hvide
pletter osv. som vi slet ikke ser på her), mens den blåsølv hankat er XOY.
Og så er det lige nu, jeg opdager at jeg har lavet en fejl *griner*.
De hunkillinger, vi får ud af parringen, kan blive XOXO (blå) eller XOXo
(blåcreme).
Hankillingerne kan blive XOY (blå) eller XoY (creme).

Morale: Man skal ALTID stille generne omhyggeligt op på et stykke papir i
stedet for at tro at man kan det på fingrene *LOL*.

> eller ville det være noget andet hvis hankatten var rent blå?

Som du kan se af udredningen ovenfor gør sølvgenet ikke nogen forskel når
det gælder kombinationerne af rød/sort/tortie. Sølvgenet betegnes med I
(dominant sølv) og i (vigende ikke-sølv). Hankatten kan være II, så bliver
alle killingerne sølv (og får kombinationen Ii, da Linda ikke er sølv),
eller han kan være Ii, så kun nogle af killingerne bliver med sølv.

Men spørg endelig igen hvis der er mere du vil vide!

/Pernille

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 11:21

Pernille Scharff wrote:

> [...]
> kan jo så i sagens natur ligge skjult i flere generationer, fordi
> genet for fuldfarve dominerer, og så komme til udtryk ved parring med

vil det have betydning forudfaldet hvis vi snakker om linda og feks en sort
med fortyndingsgen??
altså linda er vel dd, og hankatten vil så være Dd?
bliver fortyndingen så mere dominerende eller vil D stadig betyde mere?

> [...]
> er ALTID den samme som du får med sort/rød/tortie, blot med den
> forskel at sort fortyndes til blå, rød til creme, og tortie til

cool ;)

> [...]
>
> Morale: Man skal ALTID stille generne omhyggeligt op på et stykke
> papir i stedet for at tro at man kan det på fingrene *LOL*.

hehe sådan kan det gå... men du har ret, det er mere logisk når man stiller
det op på den måde

> [...]
> II, så bliver alle killingerne sølv (og får kombinationen Ii, da
> Linda ikke er sølv), eller han kan være Ii, så kun nogle af

hans sølvgen er så afhængig af hvor meget sølv der er i mor og far? altså
selvom han selv er sølv, kan han så gådt være Ii?

> Men spørg endelig igen hvis der er mere du vil vide!

heh.. det er som om det er mere spændende jo tætter epå det kommer*G*

--
Knus Sabina * der jubler som et lille barn.... snart får mitterne 200 kvm at
boltre sig på ;)*

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 11:48

> [...]
> altså linda er vel dd, og hankatten vil så være Dd?
> bliver fortyndingen så mere dominerende eller vil D stadig betyde mere?

Der er ikke noget der hedder "mere" og "mindre" dominerende i den slags
farvegenetik vi har fat i her. Hvis katten er dd, er farven fortyndet, og
hvis katten er Dd eller DD, er den fuldfarvet. Du kan ikke se forskel på en
DD og en Dd kat. Min Polgara er Dd (hendes far er creme) og hun er kulsort
på næsen og knaldrød i panden...så man kan overhovedet ikke se at hun bærer
fortynding. Linda er dd, og parres hun med en Dd hankat, bliver halvdelen af
killingerne dd (dvs. med fortyndet farve), og halvdelen Dd (fuldfarvede, som
bærer gen for fortynding).

> hans sølvgen er så afhængig af hvor meget sølv der er i mor og far? altså
> selvom han selv er sølv, kan han så gådt være Ii?

Han behøver kun et dominant sølvgen (I) for at blive sølv. Og ligesom med
fortyndingsgenet kan du oftest ikke se på en kat om den er II eller Ii. Hvis
begge hans forældre er homozygot sølv (II) er han det også selv. Hvis en af
dem er homozygot (II) og en af dem heterozygot (Ii), kan han være både II og
Ii. Hvis samtlige hans afkom med ikke-sølvkatte (flere kuld) er med sølv, er
det sandsynligt at han er II. Laver han både sølv og ikke-sølv, er han Ii.

/Pernille (der har brugt laaang tid på at regne ud hvad man får ud af en
tortie hun og en rødtabby/hvid han, når begge bærer fortynding *grin*)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 19:34

Pernille Scharff wrote:

> [...]
> parres hun med en Dd hankat, bliver halvdelen af killingerne dd (dvs.
> med fortyndet farve), og halvdelen Dd (fuldfarvede, som bærer gen for

hehe se det er jo netop derfor jeg spørger*G*

> [...]
> ikke-sølvkatte (flere kuld) er med sølv, er det sandsynligt at han er
> II. Laver han både sølv og ikke-sølv, er han Ii.

takker*G* det gav lige lidt mere mening*G*

> /Pernille (der har brugt laaang tid på at regne ud hvad man får ud af
> en tortie hun og en rødtabby/hvid han, når begge bærer fortynding
> *grin*)

uha det tør jeg slet ikke give mig i kast med*G*
lige nu skal jeg bare hitte ud af den nærmeste genetik omkring linda*G* og
så have det hele til at falde på plads ;)
btw ang navlebroksattesten, så har jeg en tid imorgen til at få det
tjekket*G* ikke at jeg forventer der er noget*G*
og samtidig får jeg så lige tjekket min nye nabo ud*G*

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 11:55

Hej igen,

jeg kan i øvrigt anbefale http://www.felesgrata.dk/genetik/index.html for
yderligere forklaringer "på dansk" om farvegenetik!

/Pernille

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-05-03 20:42

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev...
> [...]
> En rød hunkat er XOXO, mens en rød hankat er XOY.
> En tortie hunkat er XOXo - et gen for rød og et for sort.

Hej Pernille

Enig så langt...

> [...]
> (blåcreme).
> Hankillingerne kan blive XOY (blå) eller XoY (creme).

Nej, du havde ikke lavet fejl før - men her er der fejl! En XOXO er jo
*netop* creme (som du selv har skrevet ovenfor) - og så har du byttet om på
hankillingernes farve, for en XOY er creme og en XoY er blå.
En tortie hunkat parret med en rød han vil jo netop give de røde hunner, som
alle påstår er så sjældne

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-05-03 20:58

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hankillingernes farve, for en XOY er creme og en XoY er blå.
> En tortie hunkat parret med en rød han vil jo netop give de røde hunner,

Hæ, hæ. Ikke for at træde i det, men der var både fejl før og nu
Den første fejl var at Pernille kom til at skrive at blåcreme krydset m.
blåsølv gav creme piger og ingen blå piger.
Da hun så rettede det til at det naturligvis er blå (eller blåcreme) piger,
kom hun til at putte store O'er ind i st.f. små, og altså påstå, at XOXO =
blå pige, men hun mente selvfølgelig XoXo (ikk' Pernille? *SS*)

Ak, det kan altså hurtigt gå galt med de bogstavkoder

Mvh. Else.

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 01-05-03 21:05

Argh...note to self: Jeg skal ALDRIG mere poste genetik-forklaringer på
nyhedsgruppen uden at have dobbelt-dobbelt-tjekket dem først.... *suk*

/Pernille

Fra : Kristina Weimer

Dato : 02-05-03 13:44

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> wrote in message news:<GE5sa.43102$y3.3040395@news010.worldonline.dk>...
> Hej igen,

> Du kan være helt sikker på at hankatten bærer fortynding, hvis en af hans

---(snip en laaang forklaring ---

> Men spørg endelig igen hvis der er mere du vil vide!

Gisp

Det är när jag läser sånt här som jag är övertygad om att jag *aldrig*
kommer att syssla med uppfödning (opdrett). "Allt du aldrig tänkt dig
att du skulle kunna fråga om gällande gentik&avel"

h. Lurker-Kristina (full av beundran för folk som klarar av att förstå
och hålla reda på genetik

Fra : Ida

Dato : 01-05-03 09:37

--
"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> som i sikkert husker så er jeg ved at undersøge at få min lille pige
> parret.....
> så jeg vil lige høre alle farvekode-eksperterne herinde om muligt udfald
af
> følgende parringer ;)
>
> Blå/creme m. hvid - sort
> Blå/creme m. hvid - rød
> Blå/creme m. hvid - sort m. hvid
> Blå/creme m. hvid - rød m. hvid
> Blå/creme m. hvid - creme
> Blå/creme m. hvid - blå sølv
>
> nogen der har nogle gode bud?
>
> --
> Knus Sabina

Hej Sabina *s*

Jeg tillader mig lige at smide dette ganske udmærkede link
http://www.sacala.dk/farveskema.htm fra Gittes side

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 09:50

Ida wrote:

> Hej Sabina *s*
>
> Jeg tillader mig lige at smide dette ganske udmærkede link
> http://www.sacala.dk/farveskema.htm fra Gittes side

hej Ida....

FEDEST*G* kanont skema.... jeg bukker mig i støvet for Gittes genialitet ;)

men ifølge skemaet der kan der feks med den sort/hvide hankat komme:
drenge: sort, blå, rød, creme, sort m hvid, blå m hvid, rød m hvid, og creme
m hvid
piger: sort, blå, rød, creme, sort m hvid, blå med hvid, blårød med hvid og
blåcreme med hvid....
kan det passe eller læser jeg forkert?

Fra : Ida

Dato : 01-05-03 10:58

--

> [...]
creme
> m hvid
> piger: sort, blå, rød, creme, sort m hvid, blå med hvid, blårød med hvid

Jeg kan ikke komme ind på siden igen :-/ Der er nok mange inde at lure lige
nu *s*
Jeg er desværre ikke den største ørn til det med farverne - trods det at jeg
gør hvad jeg kan *G*
Du er nok nødt til at høre Pernille igen eller Gitte selv.. de har langt
mere styr på den slags end jeg har - men jeg synes det ser rigtig nok ud *s*

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 11:22

Ida wrote:

> [...]
> Du er nok nødt til at høre Pernille igen eller Gitte selv.. de har
> langt mere styr på den slags end jeg har - men jeg synes det ser

jeg tror jeg skal sætte mgi med med et udprint og kigg epå det*GGG* lige nu
snurerer det hele rundt i hovedet på mig ;)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-05-03 14:41

> [...]
creme
> m hvid
> piger: sort, blå, rød, creme, sort m hvid, blå med hvid, blårød med hvid

Nej, det kan ikke passe En sort hankat kan IKKE få røde (eller creme)
døtre. Røde hunner har et rødt gen fra hver forælder (OO), derfor skal
faderen være rød (Oy) og moderen enten rød eller tortie (OO / Oo) for at
give røde piger.
Og omvendt kan en rød han ikke få sorte (ell. blå) døtre - de bliver
nødvendigvis røde eller tortie, da han altid giver et O videre.

Må jeg anbefale genetikafsnittet i Politikens kattebog? Det er
en let fattelig og god indføring i de basale ting.

Mvh. Else - der netop har fået fingrene i "genetik-bibelen" Robinson's
Genetics - juhuu - og er i gang med at læse om polygenetik med tærskeleffekt
og andre sjove ting

Fra : Pernille Scharff

Dato : 01-05-03 14:56

> Mvh. Else - der netop har fået fingrene i "genetik-bibelen" Robinson's
> Genetics - juhuu - og er i gang med at læse om polygenetik med
tærskeleffekt
> og andre sjove ting

Har du lånt Landbohøjskolens eks. eller har du købt den? For hvis du har
købt den vil jeg nemlig gerne vide hvor....jeg vil også gerne ha' sådan en!
Det er så besværligt at få mit bibliotek til at skaffe den fra
Landbohøjskolen hver gang jeg er i tvivl om noget *grin*

/Pernille

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-05-03 15:03

Hej Pernille.
Det er Landbohøjskolens, jeg efter en masse besvær har fået hjem (men
de har TO eksemplarer, så der er osse et, du kan låne *GG*)
Jeg har planer om at købe den via Amazon i Tyskland - det vil spare mig for
fragtomkostninger, da jeg har en tysk bekendt, der kan tage den med herop.
Men priserne skifter hele tiden, så den skal bestilles på det rigtige
tidspunkt *S*

Mvh. Else.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 01-05-03 18:13

> [...]
> Det er så besværligt at få mit bibliotek til at skaffe den fra
> Landbohøjskolen hver gang jeg er i tvivl om noget *grin*

Er det Genetics for Cat Breeders, 3rd edition, du tænker på?
Jeg købte min på amazon.com under brugte, da den jo ikke udgives længere.
Kig om du også er heldig, ellers hold øje

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 01-05-03 18:29

Nej, det er 4. udgave, med de nyeste teorier. Da den ikke er udgivet af ham
selv (af naturlige årsager, da han er død), har den titlen "Robinson's
Genetics for Cat Breeders and Veterinarians".

Mvh. Else.

Fra : Pernille Scharff

Dato : 02-05-03 10:32

Nå, nu har jeg hittet den hos en engelsk specialboghandler på internettet -
de har den godtnok også hos amazon i England, men så skal jeg jo betale en
masse grim dansk moms oveni. Jeg skal gerne poste et link når jeg er sikker
på at det fungerer med bestillingen!

/Pernille

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 02-05-03 10:59

Pernille Scharff skriver:

> [...]
> masse grim dansk moms oveni. Jeg skal gerne poste et link når jeg er sikker

Hej Pernille!
Jeg er nu ret sikker på at man ved køb i et andet EU land svarer moms i det
pågældende land, altså engelsk, ikke dansk moms. Kun ved køb udenfor EU, f.eks.
USA, kommer der dansk moms oveni.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 02-05-03 11:07

Hej Dorthe

> [...]
det
> pågældende land, altså engelsk, ikke dansk moms. Kun ved køb udenfor EU,

Det er også helt rigtigt. Lige bortset fra undtagelsen: Hvis en forretning
som f.eks. Amazon har over en bestemt beløbsgrænse i omsætning til det
pågældende land pr. år (muligvis er grænsen 200.000 eller 250.000) så har de
pligt til at afregne med den danske momssats. Derfor prøver jeg så vidt
muligt at handle hos internetboghandler der har en mindre omsætning til
Danmark.

/Pernille

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 02-05-03 12:06

Pernille Scharff skriver:

> [...]
> pligt til at afregne med den danske momssats. Derfor prøver jeg så vidt
> muligt at handle hos internetboghandler der har en mindre omsætning til

Sese... det anede jeg ikke, så har man igen lært noget nyt!
Har du links tilnogle af disse mindre boghandler? Det kunne godt være jeg skulle
kigge lidt nærmere på dem, *smil*.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Bente Jepsen

Dato : 02-05-03 13:05

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du links tilnogle af disse mindre boghandler? Det kunne godt være jeg
> [...]

Ja, det ku´ jeg da også godt tænke mig

Hilsen
Bente

Fra : Pernille Scharff

Dato : 02-05-03 13:26

Der er flg. "almindelige" boghandler:

www.whsmithonline.co.uk
www.bookshop.co.uk

som jeg har haft gode erfaringer med.

Robinson fandt jeg hos http://www.vet-books.co.uk/ og har foreløbig kun
modtaget en ordrebekræftelse, så jeg er spændt på hvad der videre sker!
Jeg fandt den også her http://www.donfer.co.uk/d-commerce/ til nøjagtig
samme pris (en medicin-boghandel) så det var rent tilfældigt at jeg valgte
Vet Books.

/Pernille

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-05-03 20:35

> [...]
> parret.....
> så jeg vil lige høre alle farvekode-eksperterne herinde om muligt udfald

Hej Sabina

Se denne side: http://www.geocities.com/Petsburgh/4114/bicolorchart.html

God fornøjelse

Mvh. Camilla