Stangbygging
Fra : Richard E.

Dato : 01-05-03 02:30

Hei,
noen som vet hvordan Gary Loomis plasserer ringene på sine ferdigbygde
stenger?
Jeg skal montere en GLX 1207 og ble plutselig i tvil om plasseringen:
A - på ryggen
B - 90 grader fra ryggen, på "siden"
C - 180 grader fra ryggen, på svakeste/tynneste siden

mvh Richard

Fra : Thor Osvald Pedersen

Dato : 01-05-03 14:31

Hei Richard

Sjekket dette for ett par år siden, og fikk da opplyst av Aktiv fritid at
ringene ble satt 90 grader på klingen hvilket jeg gjorde på mine bygg.

Thor

Fra : **RedTag**

Dato : 01-05-03 16:07

"Thor Osvald Pedersen" <thorpedersen@tiscali.no> skrev i meddelandet
> [...]
>
> Sjekket dette for ett par år siden, og fikk da opplyst av Aktiv fritid at
> ringene ble satt 90 grader på klingen hvilket jeg gjorde på mine bygg.

Har byggt ett tiotal flugspön och har aldrig hört att ringplaceringen ska
vara 90° från ryggraden, Då får man nog ett spö som uppför sig väldigt
konstigt. Däremot så får man olika action på spöt beroende på vilken "Rygg"
man sätter ringarna. men det är en sak som är väldigt individuellt hur man
vill ha för kastegenskaper på sitt färdiga spö.

/RT

Fra : Richard Erlandsen

Dato : 01-05-03 19:52

"**RedTag**" <mickman62@yahoo.se> skrev i melding

> [...]
> man sätter ringarna. men det är en sak som är väldigt individuellt hur man
> vill ha för kastegenskaper på sitt färdiga spö.

Har bygget noen stenger selv og har alltid tidligere montert ringene på
ryggen (tykkeste side), men har vært borti at noen anbefaler 90 grader på
ryggen. Husker at også Jan Grunwald tipset om dette i sin bok Laks (?).
Jeg får ringe norske forhandleren av G. Loomis i morgen å få dette avklart.

- Richard

Fra : Richard Erlandsen

Dato : 02-05-03 15:00

"Richard Erlandsen" <richarde@online.no> skrev i melding

> [...]

> ryggen. Husker at også Jan Grunwald tipset om dette i sin bok Laks (?).
> Jeg får ringe norske forhandleren av G. Loomis i morgen å få dette

Aktiv Fritid sier :
90 grader på ryggen er vel egentlig fasiten, men det er kanskje ikke altid
så lett å finne ryggen på dagens moderne toppkvalitets carbonemner, så
derfor er det egentlig ikke så farlig. Du vil nok uansett ikke merke noen
forskjell under praktisk fiske. Jeg vil si at det er mer på ekstremstenger,
slik som casting-stenger o.l. at det vil ha noen praktisk betydning. Og jeg
presiserer at dette gjelder ved dagens stanemner, og ikke før i tiden, da
var det faktisk viktig å finne ryggen osv.

Fra : Thor Osvald Pedersen

Dato : 02-05-03 16:56

Ett poeng med å sette ringene 90 grader på ryggen, er at stangen ikke vrir
seg så lett under kasting.

Thor