Frie radikaler i olie. Hvorfor hår de ikke~
Fra : Søren Astrup

Dato : 30-04-03 20:10

Hey NG

Har læst at hvis olie opvarmes eller står i sollys osv. Kan der skabes frie
radikaler. Hvilket er meget reaktions villige "forbindelser" som kan være
med til at skabe kraft osv.

Men hvis de dog er så reaktions villige hvorfor sætter de sig så ikke sammen
eller reagere tilbage hvor de kom fra? De "kædereaktioner" jeg har
beskæftiget mig med kunne stofferne godt sætte sig tilbage igen?

Man kan så sige at der kommer flere og frere frie radikaler men der bliver
vel ikke ved med at være frie eller??

Jeg forstår det ikke helt... HJÆLP!

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-05-03 09:01

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> writes:

> [...]
> beskæftiget mig med kunne stofferne godt sætte sig tilbage igen?
>
> Man kan så sige at der kommer flere og frere frie radikaler men der bliver

Både og. Et frit radikal kan godt reagere tilbage til den forbindelse,
den kom fra, hvis ikke molekylets bevægelse har fået dem for langt fra
hinanden. Hvis de reagerer tilbage, vil kædereaktionen ganske rigtigt
stoppe, da man herefter ikke har flere radikaler.

Imidlertid kan et frit radikal også reagere på anden vis; dette vil -
som du skriver - give anledning til en kædereaktion, hvor et ny
radikal dannes. Indtil det dannede radikal møder et andet radikal, vil
kædereaktionen fortsætte.

> Jeg forstår det ikke helt... HJÆLP!

Jeg håber, det hjalp lidt.

/Rasmus

Windows NT: Insert Wallet into Drive A: and press any key to empty.
--Matt Garrison, MacLine

Fra : Søren Astrup

Dato : 01-05-03 21:33

Hey Rasmus (& Andre)

hmm.. Jo det forstår jeg jeg sådan nogle lunde...
Men læste i et kemi leksikon at en fri radikal kan f.eks. være en OH....
Jahh... Og der røg hele min forståelse så igen...
Kan godt se den vil kunne reagere med mange stoffer... Men hvad gør at den
feks. opføre sig som en radikal...??
Håber du (Nogle) kan svare...

Men eller mange takker for den fine beskrivelse...

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-05-03 22:00

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> skrev:

> [...]
> Kan godt se den vil kunne reagere med mange stoffer... Men hvad
> gør at den feks. opføre sig som en radikal...?

Et radikal er såmænd bare et atom med en uparret elektron

"
:O:H- (hydroxidion)
"

"
:O:H (OH-radikal)
'

:," svarer til to elektroner og ' svarer til en elektron

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Astrup

Dato : 02-05-03 13:40

Så hvis vi tilføre elektroner "strøm" til blandingen så vi væsken blive
kunne afradikaliseres? "(blive konservativ)"
Eller??

Fra : Bo Warming

Dato : 03-05-03 02:17

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> wrote in message
> Så hvis vi tilføre elektroner "strøm" til blandingen så vi væsken blive
> kunne afradikaliseres? "(blive konservativ)"
> Eller??
>
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

Der er vel også kortlevede radikaler i tobaksrøg, og de er vel mere
cancerogene end de stabile røgprodukter

Mon ikke aktiv rygning derfor er millioner af gange mere kræftfremkaldende
end passivrygning.

Delt fortyndes det hundredtusinder af gange når det spredes i en dagligstue
før børn indånder det - dels er passivrøg jo slap "old hat" .

Man kan altid lave statistiske undersøgelser der påviser en bitte lille fare
ved passivrygning - det kræver blot de rette kontrolgrupper.

Men hvem kan argumentere for at beviserne bag passivrygnings skadevirkning
vejer tungt?

I gløden opstår vel både ustabile cancerogener med oktetreglen opfyldt, dels
de særligt ustabile radikaler. Ved nogen hvor mange sekunder de to slags
korttids gifte virker?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-05-03 08:58

"Søren Astrup" <astrup-net@mail.dk> writes:

> Så hvis vi tilføre elektroner "strøm" til blandingen så vi væsken blive
> kunne afradikaliseres? "(blive konservativ)"
> Eller??

I princippet kunne man vel. Imidlertid er koncentrationen af radikaler
så ekstremt lille, at det ikke er nok, bare at sætte strøm til olien.

/Rasmus

If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP