Erfaring med kronograf?
Fra : Buck

Dato : 30-04-03 16:54

Hej,
er der nogen her i gruppen der har erfaringer med denne kronograf:
http://www.chrony.ca

Med priser fra 1100,- dkr. er de jo ret interessante, men er kvaliteten
god/præcis nok? (Skal bruges til .308 og 6,5x55)
--
/Buck

Fra : M@X

Dato : 30-04-03 17:22

"> Med priser fra 1100,- dkr. er de jo ret interessante, men er kvaliteten
> god/præcis nok? (Skal bruges til .308 og 6,5x55)
> --

Jeg har brugt sådan en i cirka 10 år og er godt tilfreds med den. Hvis jeg
ville købe en idag ville jeg vælge en med hukommelse
( højeste - laveste - middelhastighed ) eller en der kan tilsluttes en PC

mvh M@X

Fra : Erik Prestmo

Dato : 30-04-03 20:44

Buck <buck@sol.dk> skrev i
> [...]
>
> Med priser fra 1100,- dkr. er de jo ret interessante, men er kvaliteten
> god/præcis nok? (Skal bruges til .308 og 6,5x55)

Kvalitet bra
Presisjon bra nok (variasjonen fra skudd til skudd er større enn
måleunøyaktigheten, uansett....)

Min gamle fra 1984 er like god som ny, men jeg var dum og kjøpte en metrisk
modell, og den gang hadde Chrony en feil i formelen for å regne om fra meter
til fot, fabrikken hadde og har opplegg for gratis fix av slikt...

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Andy T

Dato : 01-05-03 00:54

Jeg har siden 1995 brugt Oehler 35P. Den er med printer og absolut førende.
Hilsen
Andy

Fra : Buck

Dato : 01-05-03 10:14

Andy T wrote:

> Jeg har siden 1995 brugt Oehler 35P. Den er med printer og absolut
> førende. Hilsen
> Andy

http://www.oehler-research.com

det ser da heller ikke tosset ud... (når vi ikke snakker design

Ved du hvor de forhandles i Danmark? Eller Tyskland?
--
/Buck

Fra : Andy T

Dato : 01-05-03 11:56

Hej Buck,
Nej det ved jeg ikke, jeg købte min da jeg var i USA. Men kvistgaard Jagt
Import ville godt tage den hjem da jeg forespurgte der for et par år siden
på vegne af en skytteforening.
Du kan jo prøve at ringe til Lars på tlf.: 49 13 96 11
Hilsen
Andy

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 01-05-03 22:05

Andy T wrote:
> Jeg har siden 1995 brugt Oehler 35P. Den er med printer og absolut
> førende. Hilsen
> Andy

Jeg har samme model og er enig i at den er fremragende. Du mangler at nævne
dens væsentligste kvalitet:
Den måler hastigheden 2 gange og sammenlinger dem. Hvis de afviger for meget
fra hinanden markeres målingen som tvivlsom
(sker forholdsvis sjældent)

Men det er meget betryggende hvis man er i tvivl om nogle mærkelige
lave/høje tal skyldes fejl
i målingen eller ammunitionen

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : Andy T

Dato : 02-05-03 10:36

Du har ganske ret Bent,
Jeg glemte også at sige at man selv kan bestemme om udlæsningen skal være i
fod eller sekund ved blot at stille på et par dipswitches.
Hilsen
Andy

Fra : Buck

Dato : 01-05-03 10:16

Erik Prestmo wrote:

> [...]
> metrisk modell, og den gang hadde Chrony en feil i formelen for å regne om
> fra meter til fot, fabrikken hadde og har opplegg for gratis fix av

Dvs. de nye modeller har ikke det problem mere?
(Det var min mening at jeg ville ha en der måler meter/sekund)

--
/Buck

Fra : Erik Prestmo

Dato : 01-05-03 13:31

Problemet er fixet for lengst (det er LENGE siden 1984!), og jeg tror noen
av de dyreste modellene fra Chrony har valgmulighet fot-meter/sekund.

Selv valgte jeg den gang meter/sek, fordi en av de tidlige utgavene av
Ladeboken hadde slike enheter.

Nå benytter jeg nesten utelukkende amerikanske enheter, av praktiske
årsaker, 90% av alle data som finnes der ute er i amerikanske enheter, for
ikke å si 98%.........

Fra : J Nielsen

Dato : 01-05-03 10:45

On Wed, 30 Apr 2003 17:53:54 +0200, Buck <buck@sol.dk> wrote:

> [...]
>
>Med priser fra 1100,- dkr. er de jo ret interessante, men er kvaliteten
>god/præcis nok? (Skal bruges til .308 og 6,5x55)

Jeg har ingen erfaring med Chrony kronografer, men når et produkt
har eksisteret i en længere årrække må kvaliteten nødvendigvis være OK.
Som M@x siger; vælg en model med hukommelse og statestik.

Selv bruger jeg en PACT PC2 www.pact.com Den er lidt dyrere, og ikke
helt så handy, til gengæld er sky-screen og display/computer ikke integreret i
kronografen, men to adskilte enheder. Det betyder dels at du kan aflæse
resultaterne løbende fra skydebænken, dels at et for lavt skud ikke vil have
helt så vidtrækkende konsekvenser.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 01-05-03 22:08

J Nielsen wrote:

> [...]
> at du kan aflæse resultaterne løbende fra skydebænken, dels at et for
> lavt skud ikke vil have helt så vidtrækkende konsekvenser.

Been there, done that

Jeg har en Crony med et hul i hovedet hængende på væggen på en plade sammen
med bukkeopsatsene...

Dengan jeg nedlagde den var det ved at blive farligt, fordi min makker faldt
om af grin og lå og vred sig på jorden med en skarpladt riffel ..

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk