/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Dansk ord for Calico...
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-03 15:54

Hej...
På engelsk findes der en kat der hedder en "Calico" - en trefarvet kat...
Hvad kaldes den på dansk?

Mvh
Allan



 
 
Pernille & Jesper (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Pernille & Jesper


Dato : 30-04-03 16:29

Hej Allan,

det hedder såmænd en "tortie med hvid" Ikke helt så charmerende, men
sådan er det nu engang...

/Pernille (tortie-fan)


Ann Rudbeck (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 30-04-03 16:42

In <3eafebd8$1@news.wineasy.se> Pernille & Jesper wrote:
> Hej Allan,
>
> det hedder såmænd en "tortie med hvid" Ikke helt så charmerende,
> men sådan er det nu engang...
>
> /Pernille (tortie-fan)

Tillægsspørgsmål: Er det ikke også det man kalder skildpaddefarvet?(
Calico, altså)
Eller er det tortie i det hele taget?
--
Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte
Donna og Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Pernille & Jesper (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Pernille & Jesper


Dato : 30-04-03 17:02

Hej Ann,
>
> Tillægsspørgsmål: Er det ikke også det man kalder skildpaddefarvet?(
> Calico, altså)
> Eller er det tortie i det hele taget?

En calico er en tortie med hvid - som har pletter i sort og rød på hvid
bund. Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt en blåcreme med hvid så hedder
en "blue calico" eller noget i den stil *grin*. Så alle calico'er er
tortie men ikke alle tortier er calico'er!

Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

/Pernille


Camilla Scharff (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 30-04-03 18:34

"Pernille & Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev...
> En calico er en tortie med hvid - som har pletter i sort og rød på hvid
> bund. Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt en blåcreme med hvid så hedder
> en "blue calico" eller noget i den stil *grin*. Så alle calico'er er
> tortie men ikke alle tortier er calico'er!

Hej Pernille

Ifølge denne "ordforklaring" hvad angår farver og betegnelser, bruges ordet
calico også om andre trefarvede katte - dog med farvebetegnelse foran
http://www.messybeast.com/colours.htm - jeg er dog ikke sikker på, at den
"almindelige" katteejer betegner sin blåcreme m. hvid som en "dilute
calico", så i folkemunde er en calico nok bare en tortie m. hvid, uanset
hvilken farve tortie den så er...

> Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
> tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
> tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

Faktisk bruges tortie kun om katte *uden* hvidt - ellers hedder de tortie m.
hvid eller (xxxx) calico.

Mvh. Camilla

>
> /Pernille
>



Ukendt (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-03 19:01

Tak for alle de fine svar.
Grunden til spørgsmål var egentlig at en amerikaner jeg kender, har sådan en
Calico cat og vil gerne døbe den et udenlandsk navn for Calico. Så jeg blev
forespurgt om ikke der var et dansk ord for Calico. Kan jeg hermed gå ud fra
at det "danske" ord for calico er Tortie??

Mvh
Allan



Camilla Scharff (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 30-04-03 19:49

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev...
> Tak for alle de fine svar.
> Grunden til spørgsmål var egentlig at en amerikaner jeg kender, har sådan
en
> Calico cat og vil gerne døbe den et udenlandsk navn for Calico. Så jeg
blev
> forespurgt om ikke der var et dansk ord for Calico. Kan jeg hermed gå ud
fra
> at det "danske" ord for calico er Tortie??

Hej Allan

Nej, det kan man ikke sige, for en tortie er en tofarvet kat, hvor en calico
er en trefarvet kat (altså en tortie med hvidt)... Amerikanerne bruger også
betegnelsen tortie (om de tofarvede katte), så det kender hun nok godt i
forvejen.

Mvh. Camilla

> Mvh
> Allan
>
>



Ukendt (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-03 21:30

> Nej, det kan man ikke sige, for en tortie er en tofarvet kat, hvor en
calico
> er en trefarvet kat (altså en tortie med hvidt)... Amerikanerne bruger
også
> betegnelsen tortie (om de tofarvede katte), så det kender hun nok godt i
> forvejen.

Så der er altså ikke noget dansk ord for Calico.. ?

mvh
Allan



Camilla Scharff (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 30-04-03 21:54

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev...
> > Nej, det kan man ikke sige, for en tortie er en tofarvet kat, hvor en
> calico
> > er en trefarvet kat (altså en tortie med hvidt)... Amerikanerne bruger
> også
> > betegnelsen tortie (om de tofarvede katte), så det kender hun nok godt i
> > forvejen.
>
> Så der er altså ikke noget dansk ord for Calico.. ?

Nej - ikke mig bekendt...

Mvh. Camilla

>
> mvh
> Allan
>
>



Pia J (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 01-05-03 07:31


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message news:7KWra.42931

> > Så der er altså ikke noget dansk ord for Calico.. ?
>
> Nej - ikke mig bekendt...

Tja, "Trefarvet" kunne sikkert komme til at lyde enormt eksotisk på
amarrikansk? :)

:Pia



Ukendt (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-03 15:00

> Tja, "Trefarvet" kunne sikkert komme til at lyde enormt eksotisk på
> amarrikansk? :)

Yes! Kanon! Tak for tippet...

Mvh
Allan



Birgitte (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 30-04-03 19:04


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:tOTra.42839$y3.2972362@news010.worldonline.dk...
> "Pernille & Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev...
> > En calico er en tortie med hvid - som har pletter i sort og rød på hvid
> > bund. Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt en blåcreme med hvid så hedder
> > en "blue calico" eller noget i den stil *grin*. Så alle calico'er er
> > tortie men ikke alle tortier er calico'er!

Det var dog en skøn side du linkede op til
Den fortæller bare alt
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk



Mette Svangren Gutte~ (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Mette Svangren Gutte~


Dato : 01-05-03 11:10


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:tOTra.42839$y3.2972362@news010.worldonline.dk...

> Ifølge denne "ordforklaring" hvad angår farver og betegnelser, bruges
ordet
> calico også om andre trefarvede katte - dog med farvebetegnelse foran
> http://www.messybeast.com/colours.htm -

Oho, god side! Nu blev jeg så meget klogere, -og fandt for første gang en
beskrivelse, der gør at jeg efter lang tids tvivl, nu næsten er sikker på,
at Rosinen er spotted og ikke makreltabby.

MVH Mette



N/A (30-04-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-04-03 17:02



Ann Rudbeck (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 30-04-03 17:59

In <3eaff38d@news.wineasy.se> Pernille & Jesper wrote:
> Tortie betyder nemlig "bare" skildpaddefarvet og bruges om alle slags
> tortier med og uden hvidt. For at det ikke skal være løgn hedder en
> tortietabby (f.eks. min Choko) en torbie på USA'sk.

Aha...
tusind tak, Pernille
--
Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte
Donna og Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste