Præcise regler vedr. duelighedsbevis
Fra : Peter F.

Dato : 30-04-03 13:53

Er der nogen der kender en side, hvor man kan læse de præcise regler for
hvornår man skal have duelighedsbevis?
Peter

Fra : rn@toolchips.dk

Dato : 30-04-03 14:24

Peter F. <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev:
>Er der nogen der kender en side,
>hvor man kan læse de præcise regler for
>hvornår man skal have
>duelighedsbevis?
>Peter

Hej Peter

Her :
http://www.fritidssejler.dk/
Siden drives af søfartsstyrelsen
Mvh
Rolan

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 30-04-03 15:16

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> wrote in message
> Er der nogen der kender en side, hvor man kan læse de præcise regler for
> hvornår man skal have duelighedsbevis?
> Peter

Fritidssejler er jo nævnt, og myndigheden de er underlagt er
søfartsstyrelsen dvs. http://www.soefartsstyrelsen.dk/

Selv ligger jeg dog inde med pensum til Y3, og kan herfra nævne, at der ikke
kræves sønæringsbeviser til fritidsfartøjer under 15 meter i skroglængde
såfremt båden ikke planer. Er det en planende båd kan man sejle på et
såkaldt speedbådsbevis.

Sejler man på skibe over 15 meter er der forskellige krav alt efter
fartsområde, men her kræves der altså SØNÆRINGSBEVIS til enten Dansk
duelighed, Yachtskipper af 3. grad eller af 1. grad afhængig af hvor man
sejler. Dvs. har man "kun" beviset / eksamen og ikke syns-/høreprøve mv. og
dermed sønæringsbevis kan man faktisk ikke engang gå selvstændig vagt.

Mvh.
SejlerMikkel.

Fra : Lars Funder

Dato : 30-04-03 15:22

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender en side, hvor man kan læse de præcise regler for
> hvornår man skal have duelighedsbevis?
> Peter

Følgende klip fra søfarts styrelsen:

Fritidssejlads
Som fritidssejler i danske farvande må enhver sejle med et
fritidsfartøj under 20 bruttotons uden at skulle have tilladelse til det fra
nogen myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve.
Undtaget herfra er dog planende motorbåde (speedbåde).

Det er dog sjovere at sejle, hvis du har lært det. Læs mere om det
frivillige duelighedsbevis eller det lovpligtige speedbådskørekort.

Hos Søsportens Sikkerhedsråd kan du læse mere om fritidsaktiviteter på
havet.

Fra : Jens Mogensen

Dato : 30-04-03 20:19

Det er da vist de gamle regler - de står da forhåbentlig ikke stadig på
Søfartsstyrelsens hjemmeside.

Som Mikkel skriver, er der nu en 15 meters regel.

mvh
Jens