returlink
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-03 13:47

Hej NG

Jeg sidder med noget, der driller mig:

På nogle sider, der demonstrerer forskellige funktioner (defineret i css)
har jeg lavet et link retur til den side, der har sendt brugeren til
aktuelle side. Jeg har brugt history.go(-1)

Det fungerer fint - i nogle tilfælde, men ikke altid. Når brugeren har været
i bunden af en længere demoside og har lavet et spring til toppen af siden,
vil returfunktionen sende brugeren tilbage til bunden af samme side i stedet
for til forrige side.

Så var det jeg tænkte, om man kunne bruge <a href="foorigeside.htm#(en
variabel fra aktuelle side)">

Altså kan man i linket aflæse en variabel på aktuelle side. Variablen skal
selvfølgelig matche et anker på forrige side.

Jeg har på serveren adgang til at bruge asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 14:13

Erik Ginnerskov skrev:
[klip]
> [...]
> selvfølgelig matche et anker på forrige side.
>
> Jeg har på serveren adgang til at bruge asp

Jeg tror der er flere måder at gøre det på. Men de kræver vist alle at alle
siderne på websiden skal være ASP (så hvis du har html-sider, må du til at
omdøbe).

Den ene måde kræver at brugerens browser understøtter cookies, hvilket de
fleste dog gør. På alle siderne indsætter du øverst noget kode a la følgende
(nu har jeg lavet det ret simpelt - det kunne måske laves smartere):

<%
Session("ForrigeSide") = Session("AktuelSide")
Session("AktuelSide") = Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")
%>

Herefter kan du oprette en fil, der hedder forrigeside.asp med følgende
indhold:

<%
If Not IsEmpty(Session("ForrigeSide")) Then
Response.Redirect Session("ForrigeSide")
Else
Response.Redirect "/forside.asp"
End If
%>

Så skal du blot lave links til forrigeside.asp - så hopper den automatisk
tilbage.

En anden (måske lidt mere sufistikeret) måde er at indsætte følgende efter
alle links på alle sider:

<% = "?forrigeside=" &
Server.URLEncode(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) %>

Så et link evt. ville komme til at se sådan ud:
denne_side.asp?forrigeside=/anden_side.asp

Så kan et link til den forrige side se sådan her ud:

%>">Tilbage</a>

Jeg tror dog umiddelbart at den første løsning lyder bedst (nemmest at
implementere), selvom den anden ikke kræver noget af brugerens webbrowser.

Håber det løste dit problem.

Mvh. Bjarke

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-03 16:13

"Bjarke Walling Petersen" <bwp.news@fjern-dette.bwp.dk> skrev
> [...]
alle
> siderne på websiden skal være ASP (så hvis du har html-sider, må du til at

Det bliver for kompliceret. Jeg tror, det er enklere at kvitte den fælles
menufil og bare indsætte et almindeligt link til relevante sted i forrige
side.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 16:47

Erik Ginnerskov skrev:
> Det bliver for kompliceret. Jeg tror, det er enklere at kvitte den fælles
> menufil og bare indsætte et almindeligt link til relevante sted i forrige
> side.

Ja, det er nok det nemmeste. Måske kan man lave det nemt med noget
javasvript, men så er det i en anden gruppe du skal spørge.

Mvh. Bjarke

Fra : Ryan Dahl

Dato : 02-05-03 00:57

On Wed, 30 Apr 2003 14:46:55 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

> [...]
>selvfølgelig matche et anker på forrige side.
>
>Jeg har på serveren adgang til at bruge asp

Hej,

det kan gøres totalt-let(h)...

Du kan læse URL'en på den forrige side på følgende måde i ASP:

dim gammelURL
gammelURL = request.servervariables("http_referer")

Det var det hele....

mvh
Ryan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 02-05-03 07:39

Ryan Dahl wrote :

> Du kan læse URL'en på den forrige side på følgende måde i ASP:
>
> dim gammelURL
> gammelURL = request.servervariables("http_referer")

Man kan ikke være sikker på, at alle browsere medsender denne
information. Derfor skal man være påpasselig med at anvende den uden at
have gennemtænkt konsekvenser af at den ikke er med.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.