callorier > Watt
Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 29-04-03 19:13

Jeg skal have regnet ud hvor meget energi min solfanger afgiver
Der strømmer 4 liter vand igennem i minuttet og den opvarmer disse 4 liter
ca 20 grader
Hvordan er det lige at jeg regner ud, hvormange Watt det svarer til ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 29-04-03 19:20

"Hans H. Pedersen" <hhkp@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3eaec0b0$0$32023$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> ca 20 grader
> Hvordan er det lige at jeg regner ud, hvormange Watt det svarer til ?

Watt er = joule/s

Der skal 4.2 kJ til at opvarme 1 kg vand 1 grad

Resten klarer du let selv?

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 19:21

Hans H. Pedersen skrev:

> [...]
>ca 20 grader
>Hvordan er det lige at jeg regner ud, hvormange Watt det svarer til ?

1 cal er den energi der bruges på at opvarme 1 g vand 1 grad.

1 cal = 4,18 J
1 J = 1 Ws
1 W = 1 J/s

--
Bertel

Fra : Anders Lund

Dato : 29-04-03 19:26

> [...]
> ca 20 grader
> Hvordan er det lige at jeg regner ud, hvormange Watt det svarer til ?

If. min gymnasie fysk udregnes det på denne måde:

Energi tilført vandet iløbet af de 4 minutter:
E_tilført = c * m * delta_T = 4,186 kJ/(KgK) * 4,0L * 1,00 kg/L * 20K =
334,88kJ
Altså bliver det iløbet af de 4min afsat 334,88 kilojoul i vandet.

Da watt er joul pr sekundt er det let at regne om til watt:

Effekten af solfangeren:
P = E_tilført / delta_t = 334,88kJ / (4 * 60s) = 1,3953 kWatt =ca 1,4 kWatt
Altså bliver der afsat ca 1,4 kilowatt i vandet af solfangeren.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Anders Lund

Dato : 29-04-03 19:30

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> skrev i en meddelelse

> Effekten af solfangeren:
> P = E_tilført / delta_t = 334,88kJ / (4 * 60s) = 1,3953 kWatt =ca 1,4
kWatt
> Altså bliver der afsat ca 1,4 kilowatt i vandet af solfangeren.

Ups, læste vist forkert der, det er iløbet at 1 minut ikke 4, altså er
tallet 4 gange så stort:
P = 1,3953Kwatt * 4 = 5,5812Kwatt =ca 5,6 Kwatt

Altså bliver der afsat ca 5,6 kilowatt i vandet af solfangeren.

Fra : Erik Daugaard

Dato : 29-04-03 22:31

I formler tilstræber man at indsætte alle størrelserne i de såkaldte
SI-enheder - så kommer resultatet nemlig også ud i en SI-enhed.
De SI-enheder vi her har i brug er dem med [ ] omkring.

P = effekt i [Watt] som er det samme som [Joule] pr.[sek.]
m = masseflowet i [kg] pr. [sek.]
c = varmefylden for vand som ( i dette temperaturområde) er ca. 4190 [Joule]
pr. [kg]
delta t = temperaturforskel i grader Celcius (egentlig [grader Kelvin]) på
ind- og udløb

Formlen er P = m*c*delta t

P = 4/60 * 4190 * 20 = 5586 Watt

Det er sgu da i grunden en helt pænt. Sig mig - hvor stor er sådan en svend.
Fylder den hele taget ?

Mvh. ED

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 22:50

"Erik Daugaard" <erikdaugaard@NOSHITtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> P = 4/60 * 4190 * 20 = 5586 Watt
> Det er sgu da i grunden en helt pænt. Sig mig - hvor stor er sådan en
svend.
> Fylder den hele taget ?

Og hvor meget skal solen skinne før denne temperaturforøgelse finder
sted?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 30-04-03 21:55

Tak for alle svarene
Fangeren er ca 14 m2 og solen skal være fremme uden alt for meget dis.
I de seneste dage har der været spredte skyer og så bliver
temperaturforskellen mindre, mellem det vand jeg sender ud i bunden af
fangeren og det jeg får opvarmet tilbage, men flowet er stadig 4 liter /
minut

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-05-03 18:38

"Erik Daugaard" <erikdaugaard@NOSHITtdcadsl.dk> wrote:

>c = varmefylden for vand som ( i dette temperaturområde) er ca. 4190 [Joule]
>pr. [kg]

[Joule] pr. ([kg] * [Kelvin]).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Erik Daugaard

Dato : 01-05-03 20:41

Ja, det er da vist osse rigtigt - udmærket.

Mvh. Erik D

Fra : Peder Porse

Dato : 03-05-03 18:48

Ja, den opvarmer nok som du skriver, til 20 grader, men da ikke fra 0, vel..
pp

Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-03 09:38

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:

>Ja, den opvarmer nok som du skriver, til 20 grader, men da ikke fra 0, vel..

Han skriver ikke, at den opvarmer til 20 grader.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov