Refresh -> redirect to
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 29-04-03 17:51

Hej. Har lige et spørgsmål omkring en redirect.
Jeg er ved at lave nogle sider hvor der skal trækkes random
poster fra en database - altså nogle spørgsmål til en quiz. Jeg
vil imidlertid gerne have at brugeren ikke kan refreshe siden og
dermed få de spørgsmål han/hun evt. kan besvare.

Kan man lave det sådan at der automatisk redirectes hvis refresh
bliver brugt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-04-03 18:05

Thomas Møller Nexø wrote :

> [...]
> dermed få de spørgsmål han/hun evt. kan besvare.
>
> Kan man lave det sådan at der automatisk redirectes hvis refresh

noget i retning af dette burde virke:

på din side med spørgsmålene:

if IsNull(Session("spg_begynd")) then
   'det er første load af siden
   Response.Write "some question"
   Session("spg_begyng") = true
else
   'Der er trykket på refresh
   Response.Redirect("alt.dev.null.asp")
end if

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk
** De andre siger, at han er 16 **

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 29-04-03 22:17

> if IsNull(Session("spg_begynd")) then
> [...]

Tak for svaret Jesper. Jeg er ikke så meget inde i de forskellige
muligheder for at manipulere siderne ud fra server variabler, men tænkte
om dette kunne lade sig gøre.

Eksempel:

If Request.ServerVariables("Refresh") Then
Response.Redirect("start.asp")
End If

Refresh er opdigtet, men tænkte om noget tilsvarende kunne lade sig gøre?
På denne måde kunne jeg så ved hjælp af en include have både en session
validering og denne funktion i toppen af mone sider.

Fra : Markus Bergvoll

Dato : 30-04-03 02:20

"Thomas Møller Nexø" <thomas@havensupport.dk> wrote in message

> [...]
> om dette kunne lade sig gøre.
>
> Eksempel:
>
> If Request.ServerVariables("Refresh") Then

Hei, kan ikke stort om asp, men jeg jeg skyter likevel fra hofta litt her.

http://www.w3schools.com/asp/asp_cookies.asp

Hvis du kan kombinere det eksemplet du finner i ovenstående url, med en

if-then

pseudocode:

check cookie

if cookie.count >0 then
redirect(fusk.asp)

Håper du forstår ideen, selv om jeg ikke kan kode.

mvh
Markus (norsk)

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 30-04-03 09:49

> [...]
>
> if cookie.count >0 then
> redirect(fusk.asp)
>
> Håper du forstår ideen, selv om jeg ikke kan kode.

Hej Markus.
Har faktisk selv leget med tanken om at validere med cookies, men dette vil
jo som bekendt udelukke folk der ikke har aktiveret cookies i deres browser.

Man kunne vel egentlig også gøre det med counter variabel, der tælles op hver
gang siden loades kombineret med en if sætning.
Problemet er umiddelbart, at spørgsmålene bliver stillet på den samme side og
derefter gemt i en session variabel så de ikke stilles igen. Jeg tror derfor
ikke jeg kan bruge hverken cookies eller en counter, da det jo er samme side
det hele kører på og at brugeren derfor ville blive "smidt" af efter første
spørgsmål.

Der må da være en "ting" i VBScript ligesom i almindelig HTML hvor man kan
lave et meta name refresh - bare hvor man validerer om brugeren gør det???

Alternativt, kan man ikke lave en expires, der udløber med det samme - altså
så der står at siden er forældet hvis den refreshes?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-04-03 09:56

Thomas Møller Nexø <thomas@havensupport.dk> skrev:

>Har faktisk selv leget med tanken om
>at validere med cookies, men dette vil
>jo som bekendt udelukke folk der ikke
>har aktiveret cookies i deres browser.

Husk på, at også sessions er cookies.

>Der må da være en "ting" i VBScript
>ligesom i almindelig HTML hvor man kan
>lave et meta name refresh - bare hvor
>man validerer om brugeren gør det???

Har du prøvet mit forslag - og i givet fald, hvorfor virker det
ikke ? Det er en ganske normal måde at undgå at folk indsætter de
samme data flere gange ved at klikke Refresh i deres browser.

Inden indsættelse checkes der om en bestemt session findes. Hvis
det ikke er tilfældet, så sættes ind og der sættes en session-
variabel. Ellers redirectes brugeren til en "skæld-ud"-side.

>Alternativt, kan man ikke lave en
>expires, der udløber med det samme - altså
>så der står at siden er forældet hvis
>den refreshes?

Det kan du godt ... men det forhindrer ikke dine brugere i at
kunne klikke på refresh og poste data til dig igen.

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 01-05-03 19:13

Kan du ikke lave noget med nogle FORM-værdier, der skal sendes?

Eks.
<% If Request.Form("access") <> "OK" OR Request.Form("detteSpsm") =
Request.Form("forrigeSpsm") Then
Response.Redirect "fusk.asp"
End If %>

<form action="<%= Request.Servervariables("SCRIPT_NAME") %>" method="post">
<input type="hidden" name="access" value="OK">
<input type="hidden" name="detteSpsm" value="<%= strQuestionId %>">
<input type="hidden" name="forrigeSpsm" value="<%= Request.Form("detteSpsm")
%>">
<input type="submit" value="Næste">
</form>

Tror du ikke, at det kan lade sig gøre at modificere lidt hist og her, og så få
det til at virke?!

Jonas

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 03-05-03 14:42

Jonas Schmeltz Aaberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Kan du ikke lave noget med nogle FORM-værdier, der skal sendes?
>
> Eks.
> <% If Request.Form("access") <> "OK" OR Request.Form("detteSpsm") =
&gt; Request.Form("forrigeSpsm") Then
&gt; Response.Redirect "fusk.asp"
&gt; End If %>

Problemet er at spørgsmålene stilles i random rækkefølge - dem der allerede er
besvaret gemmes i en session variabel - og vises dynamisk med spørgsmål og
svarmuligheder i en form.

Man kan altså ikke få det samme spørgsmål to gange, men kan desværre refreshe
siden og dermed selv vælge hvilket af de ikke-besvarede spørgsmål man vil svare
på.

Da dette jo vil give brugeren mulighed for selv at vælge hvilke spørgsmål han vil
besvare (altså dem han/hun finder nemmest) vil det ikke give et rigtigt billede af
den samlede besvarelse for alle brugere. Altså med andre ord, dem der kender en
smule til teknikken vil score mange point, mens andre måske ikke vil score særlig
mange selv om disse brugere måske ved langt mere end de andre

Måske er den eneste mulighed i virkeligheden at gøre dette med et frameset, hvor
siden automatisk tvinges ind i rammen, eller ved hjælp af et javascript der laver
en "detection" på om brugeren laver en refresh og derefter forwarder til en
snyd.asp?

Mange tak til alle jer, der har kommet med forslag.
Jeg håbede på at dette kunne laves med en indbygget funktion af en art, men det
ser ud til at jeg må gå andre veje.

Med venlig hilsen
Thomas