2-takt vs. 4-takt (påhængsmotor)
Fra : JE

Dato : 29-04-03 17:26

Jeg overvejer at købe en ny påhængsmotor (til en Therri 440 jolle, bruges
til lidt fiskeri og hyggesejlads).

1)
Jeg kan ikke rigtig finde ud af fordele/ulemper ved henholdsvis en 2-takts
og 4-takts påhængsmotor. Hjælp ønskes.

2)
Jeg har i dag en ældre Yamaha, med 5 hk. Jeg kunne godt tænke mig liiidt
mere skub på båden. Vil 5 ekstra heste, altså en 10 hk'er, være givet godt
ud (en kammerat mener, at forskellen ikke er så markant).

Fra : Simon Pape

Dato : 29-04-03 18:38

"JE" <janelne@mail.tele.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke rigtig finde ud af fordele/ulemper ved henholdsvis en 2-takts
> og 4-takts påhængsmotor. Hjælp ønskes.
Så vidt jeg har fået at vide, er en firtakters nok at foretrække, men
fordelene ved en firtakters ikke enorme. Jeg har lige købt en totakters
Mercury 6hk, da den var _væsentligt_ billigere end den tilsvarende
firtakters. Så vidt jeg har fået at vide rundt omkring, hvor jeg har spurgt
mig for, så lider en ny totakters ikke af de samme mangler i samme grad, som
de gjorde engang (støjniveau, forurening etc.)

> Jeg har i dag en ældre Yamaha, med 5 hk. Jeg kunne godt tænke mig liiidt
> mere skub på båden. Vil 5 ekstra heste, altså en 10 hk'er, være givet godt
> ud (en kammerat mener, at forskellen ikke er så markant).
Husk dog også på, at forsikringsselskabet sikkert har en grænse for præmiens
størrelse ved 9,9hk.

/Simon

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 29-04-03 20:24

Listepris på Mercury 6hk 2 takt kr.13.350, tilsvarende 4 takt kr. 14.250.
Det er efter min mening ikke en væsentlig forskel, desuden er 4 takteren 5
kg. lettere!
Set her.:
http://www.ketner-outdoor.dk/mercury_produkter/motorer/mercury_paahaengsmoto
rer/index.html

H. Mikkelsen

Fra : Henning

Dato : 30-04-03 20:14

On Tue, 29 Apr 2003 18:26:17 +0200, "JE" <janelne@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>1)
>Jeg kan ikke rigtig finde ud af fordele/ulemper ved henholdsvis en 2-takts

Og hvad med forskel på 2 og fire tændrør. stadig på totaktsmotor?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jensen

Dato : 02-05-03 16:48

Hej
Jeg har en gummibåd på 3,1 m (41 kg) og har prøvet lidt forskellige motorer
(det var en dyr fornøjelse)

1. Først var en Mercury på 15 Hk. Fin motor, men den var "lidt" for stor til
båden. Det største problemet med denne er, at gearet er i håndtaget og det
derfor er svært når man ligger til ved en bro. Skal håndtaget drejes den ene
eller den anden vej ?-når man skal ud af gear (afhængig af hvilken side men
er i af båden)
Min søn der kun var 6 år var skrækslagen og ville aldrig med ud at sejle
mere.
2. Uden at tabe penge kunne jeg bytte denne til en ny ved forhandleren.
Valget faldt på en lidt mindre Mercury 6Hk 4 takt. Umiddelbart var 6 hK det
rigtige (Zodiac påstår nemlig at båden kan plane med 6 Hk).
Da jeg kom ud på vandet med denne motor, fik jeg nærmest et chok. Den var
svagere end min 20 år gamle 4 Hk Evinrude og ved alle andre omdrejninger
bortset fra tomgang var der også mere støj. Jeg havde en fornærmelse af, at
køre op af bakke hele tiden.
En henvendelse til forhandleren var uden held. Efterfølgende fandt jeg ud af
at den var født med en propel med meget stor stigning. Den blev skiftet til
en 7" (kun små 1000 kr). Dette hjalp en del på problemet og støjen. Far og
søn kunne nu sejle og plane (når den planer var motoren meget rolig). Med et
enkelt barn mere i båden var vi tilbage ved samme problem som med den første
propel. Masser af støj og utrolige vibrationer. Alt over halv gas var
umuligt, motoren var en død sild.
3. Hvad gør man så.
Efter en del søgen på Internettet fandt jeg en overgemt Tohatsu 9,8 Hk 2
takt. Min kun ½ år gamle Mercury blev skiftet (jeg tør ikke skrive hvad
dette koster). Tohatsuen var den eneste lette motor 27 kg og den havde ikke
gear i håndtaget. Motoren køre næste støjfrit og jeg har ikke de mange
vibrationer som på 6 Hk 4 takt motoren. Den kan let trække flere personer og
er i bund og grund fantastisk til en gummibåd på 3.1 m.
En skam, at forhandlerne (importøren) ikke gør mere reklame

Sidste efterår havde jeg den på en aluminium båd, hvor vi var 2 store børn
og 2 voksne mænd. Den havde ingen problemer med at trække dette.

Omkring benzin forbruget kan jeg sige at Mercury 6 Hk nærmest intet bruger.
En tank på 10 liter giver mange timer på vandet. Med 9.8 Hk Tohatsu tror jeg
at forbruget er ca. 1 liter i timen.

En sidste ting med 4 takt motoren er, at man hver gang den er transporteret
skal kontrollerer oliestanden. Jeg har aldrig mistet olie, men havde hele
tiden en fornærmelse af at der kunne være problemer efter transporten.

God fornøjelse med køb af Motor

MVH/Per

Fra : Lars Clement

Dato : 29-04-03 22:56

Jeg har selv en tilsvarende jolle. En 10 hk motor er absolut at foretrække.
Jeg har bå¨de 5 og 10 hk. 5 er for lidt når man er et par stykker

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Ejvind Andersen

Dato : 30-04-03 00:25

> [...]
>
> 1)
> Jeg kan ikke rigtig finde ud af fordele/ulemper ved henholdsvis en 2-takts

Det kan ikke være så svært.
2-takts motorer bliver på sigt forbudt, fordi de forurener/lugter og støjer
for meget.

> [...]
> mere skub på båden. Vil 5 ekstra heste, altså en 10 hk'er, være givet godt
> ud (en kammerat mener, at forskellen ikke er så markant).

Du skal først undersøge hvilken hastighed din jolle er beregnet til at
sejle.
En alt for stor motor er spild af penge.

Ejvind

JE <janelne@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eaea553$0$52121$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Tore Johannesen

Dato : 05-05-03 07:25

Vedr. Mercury 6HK 4 takts.

Det lyder som om du har fået en mandagseksemplar. Jeg har selv denne
motor på en 28 fods 2,2 tons sejlbåd og den går fint uden vibrationer
og støj. Fart ved halv gas er 5kn. Derfor tror jeg der har været noget
grundlæggende galt med din, og du kunne have gjort diverse krav
gældende overfor forhandleren, da du har købt noget, der ikke fungerer
i normalt brug.

mvh

Tore
Rosa D394