Beboelsesejendom købt for 1 krone
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-04-03 15:18

I 1930'erne blev der af privat(e) aktieselskab(er) bygget en eller flere
udlejningsejendomme i Københavns Kommune - med den klausul at
kommunen 25 år efter opførelsen kunne overtage ejendommen for et
symbolsk beløb: vist nok 1 krone.

Hvorfor lavede man den slags ordninger?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Bent Fleron

Dato : 29-04-03 16:07

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> flere udlejningsejendomme i Københavns Kommune - med den klausul at
> kommunen 25 år efter opførelsen kunne overtage ejendommen for et

Sikkert ganske som med Storebæltsbroen. Efter 25 år vil huse med store,
men meget favorable lån være være afskrevet og tilbagebetalt og
husherrerne vil have tjent pænt på dem, men samtidig kommer man ind i en
periode hvor vedligeholdelse overstiger videre kapitalforrentning. Det
er faktisk de to søms princip. Et søm til udgifter og et til indtægter.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 29-04-03 18:18

Du vil kunne finde nogle svar her

http://www.kbhbase.kk.dk/

søg efter tilbagekøb af ejendomme

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/289E571367289D3C41256A640049247B

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 24. Apr. 2003

Checked by Norton anti-virus system

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 29-04-03 21:49

Tom Stryhn Sr. skrev bl.a.:

> Du vil kunne finde nogle svar her
>
> http://www.kbhbase.kk.dk/
>
> søg efter tilbagekøb af ejendomme

Begrebet "tilbagekøb" må jo så betyde at det var *kommunen* som
oprindeligt havde bygget og ejet ejendommene og (i forbindelse med
byggeriets færdiggørelse?) solgt dem til private foretagender, for så
at kunne tilbagekøbe dem på et senere tidpunkt. Bygningerne var altså
ikke *oprindeligt* ejet af private udlejere? De lå blot på kommunal
jord?