Smerter ved computerarbejde - ergokonsulen~
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 14:24

Jeg taster ganske meget og bruger en del mus i min hverdag.

Desværre giver det nogle problemer med mine sener til
underarmsmusklerne. De er "besværede" og det nedsætter
arbejdskapaciteten.

Jeg leder efter en proffesionel konsulent indenfor sådanne problemer,
der kan hjælpe mig med at finde/lave en optimal arbejdsplads.
Dem jeg har snakket med indtil videre har kun haft forslag i retning af
"Skift musehånd, Varier din stilling, Brug split-tastatur" og det
bringer ligesom ikke rigtigt noget nyt for dagen.

Der findes et væld af sære inddateringsværktøjer på nettet, og jeg søger
vel egentlig nogen der kan skille revl fra krat, på baggrund af en reel
diagnose af mit problem.

Nogen der kan anbefale steder at få hjælp?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 29-04-03 19:33

Hej Martin

Martin Højriis Kristensen skrev:
> Jeg taster ganske meget og bruger en del mus i min hverdag.
>
> Desværre giver det nogle problemer med mine sener til
> underarmsmusklerne. De er "besværede" og det nedsætter
> arbejdskapaciteten.

Mange af disse problemer kan undgåes ved at undlade at bruge musen,
medmindre det er strengt nødvendigt.

> Jeg leder efter en proffesionel konsulent indenfor sådanne problemer,
> der kan hjælpe mig med at finde/lave en optimal arbejdsplads.

Indretning af arbejdsplads er ikke et spørgsmål om at bordet skal have
en bestemt højde og stolen en bestemt vinkel osv.

> Dem jeg har snakket med indtil videre har kun haft forslag i retning af
> "Skift musehånd, Varier din stilling, Brug split-tastatur" og det
> bringer ligesom ikke rigtigt noget nyt for dagen.

Smid musen ud, få dig en siddebold eller Stokkestol og evt et
hæve/sænkebord, stil skærmen ned på bordet og flyt printeren hen i den
anden ende af kontoret.

Humlen er nemlig, at du ikke må sidde i en fastlåst stilling, du skal
bevæge dig mens du sidder ned, rejse dig op mange gange om dagen (gå en
tur hen til printeren, hent en kop kaffe ad gangen i stedet for en hel
kande).

Mennesket er ikke bygget til at sidde i en fikseret stilling hele dagen,
det vil give spændinger og smerter.
Lav nogle strækøvelser for håndleddene nogle gange om dagen.

Her er et par steder du kan kigge:
www.siddebold.dk
www.stokke.com

Måske en anden har nogle links til sider med strækøvelser.

Marianne Feddersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:05

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Mange af disse problemer kan undgåes ved at undlade at bruge musen,
> medmindre det er strengt nødvendigt.

Ikke mine
Det er en befrielse at kunne nøjes med musen. Smerterne er til gengæld
tilbage i samme øjeblik jeg taster på tastaturet.
Til gengæld er smerterne mindre når jeg taster på en bærbar.

> Indretning af arbejdsplads er ikke et spørgsmål om at bordet skal have
> en bestemt højde og stolen en bestemt vinkel osv.

Nej, det er sikkert en masse andre ting. Med arbejdsplads mente jeg
alting, inkl. skærm etc.

> Smid musen ud

Se ovenstående

> få dig en siddebold eller Stokkestol og evt et
> hæve/sænkebord

Det hjælper næppe på mine senesmerter

> stil skærmen ned på bordet

Der står den

> og flyt printeren hen i den
> anden ende af kontoret.

Jeg skal skam allerede udenfor kontoret for at hente print

> Humlen er nemlig, at du ikke må sidde i en fastlåst stilling, du skal
> bevæge dig

Std.svar, men det gavner altså ikke her.

> rejse dig op mange gange om dagen (gå en
> tur hen til printeren, hent en kop kaffe ad gangen i stedet for en hel
> kande).

Jeg kan have rendt rundt og gjort alverden hele dagen. I samme øjeblik
jeg taster gør det ondt.

> Mennesket er ikke bygget til at sidde i en fikseret stilling hele
dagen,
> det vil give spændinger og smerter.

Det er heller ikke tilfældet

> Lav nogle strækøvelser for håndleddene nogle gange om dagen.

Hvilke muskelgrupper/strukturer skal jeg fokusere på?

> Her er et par steder du kan kigge:
> www.siddebold.dk
> www.stokke.com

Jeg har prøvet stokke's møbler.
De hjalp på min nakke, men de spændinger kan jeg sagtens udstrække. De
hjalp overhovedet ikke på senerne

> Måske en anden har nogle links til sider med strækøvelser.

Tak for forslaget, men jeg tror ærligt ikke det hjælper. Ikke hvis jeg
bare selv forsøger ihvertfald (det har jeg gjort en del i allerede,
ligeså har vores massør)

Jeg har brug for nogen der kan stille mig en diagnose og rådgive ud fra
det.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 30-04-03 18:47

Martin Højriis Kristensen skrev:
> Det er en befrielse at kunne nøjes med musen. Smerterne er til gengæld
> tilbage i samme øjeblik jeg taster på tastaturet.

Kan du ikke få et tastatur med en blødere tastegang?

> Til gengæld er smerterne mindre når jeg taster på en bærbar.

Har du mulighed for at få en sådan, således at du kunne aflaste armene
ved det?

> Nej, det er sikkert en masse andre ting. Med arbejdsplads mente jeg
> alting, inkl. skærm etc.

Hvilket var grunden til at jeg foreslog hhv nævnte bord og stole.
Hvis du har mindre problemer med en bærbar, så se om du kan skaffe sådan
en.

> Hvilke muskelgrupper/strukturer skal jeg fokusere på?

Dem i underarmene var jo nærliggende. Det gælder for både oversiden og
undersiden, et stræk bør vare 30 sekunder og bør gentages nogle gange,
evt skift mellem de øverste og de nederste. Ved du hvordan det gøres?

Derudover bør du måske gøre noget ved overarme, skuldre og nakke, da
spændinger her let kan forårsage smerter andre steder.

> Jeg har brug for nogen der kan stille mig en diagnose og rådgive ud fra
> det.

Kan du ikke få en henvisning til en speciallæge hos din egen læge?
Evt opsøge en ergonom eller ergoterapeut, jeg mener at BST har gode
kontakter på det felt plus at de ved en del om arbejdspladsindretning.

Marianne Feddersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:59

> Kan du ikke få et tastatur med en blødere tastegang?

Jeg søger og finder en del, men der er ikke nogen der forhandles i DK,
så jeg har lidt svært ved at finde nogen der har erfaringer med dem.

> Har du mulighed for at få en sådan, således at du kunne aflaste armene
> ved det?

Jeg har en. Jeg skal bare sidde ret specielt i forhold til den før det
fungerer.
Derhjemme sidder jeg altid med laptop'en i skødet på sofaen. Jeg har
ikke nogen sofa på mit kontor.

> Dem i underarmene var jo nærliggende. Det gælder for både oversiden og
> undersiden, et stræk bør vare 30 sekunder og bør gentages nogle gange,
> evt skift mellem de øverste og de nederste. Ved du hvordan det gøres?

Ja, jeg har læst medicin i et tidligere liv. Det er bare ikke musklerne
der er problemet. Det er senekulisserne i håndleddet der er irriterede.

> Derudover bør du måske gøre noget ved overarme, skuldre og nakke, da
> spændinger her let kan forårsage smerter andre steder.

Jeg tror ikke det er tilfældet her.

> Kan du ikke få en henvisning til en speciallæge hos din egen læge?

Jeg kan da prøve. Hvem tror du kunne hjælpe?

> Evt opsøge en ergonom eller ergoterapeut, jeg mener at BST har gode
> kontakter på det felt plus at de ved en del om arbejdspladsindretning.

Jeg har en sag hos BST og de har foreslået at jeg prøver et
split-tastatur.
Jeg er bare ved at være lidt panisk, og eftersom firmaet gerne betaler
leder jeg efter yderligere bistand.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 30-04-03 18:14

> Jeg har brug for nogen der kan stille mig en diagnose og rådgive ud fra
> det.

Så er denne gruppe jo lige som ikke så smart endda. Vi er fumlende amatører,
der i bedste fald kan give råd der ikke skader. Måske skulle du hellere en
tur omkring en læge, og derfra videre til speciallæge.

Mvh Maria

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:54

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> Så er denne gruppe jo lige som ikke så smart endda.

Well, det kunne jo være der var ngoen der kendte nogen
Det var egentlig en henvisning jeg var ude efter, da jeg har haft svært
ved at finde nogen med dette speciale.

> Måske skulle du hellere en
> tur omkring en læge, og derfra videre til speciallæge.

Jeg har været ved læge, men fik kun nogle øvelsesskemaer.
Hvilken speciallæge vil du mene jeg skal bede om en henvendelse til?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 30-04-03 19:21

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Jeg har været ved læge, men fik kun nogle øvelsesskemaer.
> Hvilken speciallæge vil du mene jeg skal bede om en henvendelse til?

Mit gæt er en reumatolog.

Marianne Feddersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 19:30

> Mit gæt er en reumatolog.

Hmm, jeg føler mig pludselig så gammel
Men det var nok ikke et dårligt bud, ved nærmere eftertanke.
(prøver lige et par NSAID'er, omend det jo nok ikke er en holdbar
løsning i længden)

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 12-05-03 20:31

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Til gengæld er smerterne mindre når jeg taster på en bærbar.

Prøv at se om hvad forskellen er på de 2 forksellige måder du taster på.
Hvis mine hænder er i en forkert stilling i forhold til det jeg plejer, så
går det også galt for mig.
Når jeg skriver så ligger mine underarme på bordet - hele vejen fra albuer
til håndrøderne. Jeg prøver også at have mine albuer så tæt ind til kroppen
som muligt, så mine håndled ikke behøver at være alt for bukket.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : gch123

Dato : 29-04-03 22:07

"Martin Højriis Kristensen" skrev d. 29-04-03 14:24 dette indlæg :
> Jeg taster ganske meget og bruger en del mus i min hverdag.
>
> Desværre giver det nogle problemer med mine sener til
> underarmsmusklerne. De er "besværede" og det nedsætter
> arbejdskapaciteten.

Læs denne side
http://www.computer-smerter.dk/

Her kan man tilmelde sig og få en mail med øvelser under øvelserne står
havd de gør godt for
og genvejstaster

Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:06

"gch123" <gch123.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Læs denne side
> http://www.computer-smerter.dk/

Har læst den.. Øvelser hjælper desværre ikke det store.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Kitty Leopold

Dato : 30-04-03 10:51

Du skulle prøve at se www.computorsmerter.dk de sender jævnligt breve med
gode øvelser.

Hilsen Kitty

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 18:08

"Kitty Leopold" <kittyNoSpanSletMig@leopold.dk> skrev i en meddelelse
> Du skulle prøve at se www.computorsmerter.dk de sender jævnligt breve
med
> gode øvelser.

Tak for linket.
Den henviser til http://www.hk-service.dk/ men jeg tror heller ikke
standard øvelser hjælper (har prøvet).

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-04-03 19:51

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Dem jeg har snakket med indtil videre har kun haft forslag i retning af
> "Skift musehånd, Varier din stilling, Brug split-tastatur" og det
> bringer ligesom ikke rigtigt noget nyt for dagen.

Vi bruger to forskellige metoder (tre) til at bekæmpe- modvirke det du nævner.

1. De allerfleste der anvender noget, har forskellige understøttelser
af underarm / håndled, fra fast formede "skråplaner" eller lign. til
"hjemmelavede" ærte - risposer, der kan formes efter ønske.

2. Der er tre, der har en indstillelig plade, der fastspændes til bordet
som musemåtte. Den kan indstille i alle retninger, og ofte kombineret med
1. (kan evt. udvides til at holde tastaturet)

3. En enkelt har "omvendt" mus, hvor musen er fastspændt, og to rullepinde
til at bevæge musen.

De blødeste tastaturer, jeg har oplevet er dels fra Chicony KWD-810, samt
et 35 kr's kinesisk købt i brugsen

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 20:03

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> 1. De allerfleste der anvender noget, har forskellige understøttelser
> af underarm / håndled, fra fast formede "skråplaner" eller lign. til
> "hjemmelavede" ærte - risposer, der kan formes efter ønske.

Jeg bruger håndledsstøtter der spændes på armen. Det virker lidt i samme
stil.

> [...]
med
> 1. (kan evt. udvides til at holde tastaturet)

Dem har jeg set og overvejet.
Det virker som om at belastningen er lavest når armene er tæt på
kroppen. Lige nu sidder jeg med tastaturet i skødet og håndleddene på
lårene, så det kan godt være det var værd at prøve.

> 3. En enkelt har "omvendt" mus, hvor musen er fastspændt, og to
rullepinde
> til at bevæge musen.

Mousetrapper har jeg prøvet, men det er ikke mus'ning der er problemet.

> De blødeste tastaturer, jeg har oplevet er dels fra Chicony KWD-810,
samt
> et 35 kr's kinesisk købt i brugsen

Jeg har efterlyst et tastatur med lille vandring i dk.edb.hardware, så
nu må vi se.

Har længe kigget på www.datahand.com, men 15k er dælme mange penge hvis
det viser sig man ikke kan bruge det alligevel.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : John Sahl

Dato : 30-04-03 22:09

Martin Højriis Kristensen wrote:
> Nogen der kan anbefale steder at få hjælp?

Må jeg være så fræk at spørge til din generelle fysiske form?

Jeg har personligt erfaringer med at bedre form er lig med
mindre skavanker.

Måske du ved at træne kan komme noget af det til livs, ellers
er jeg bange for at der kun er en ting der hjælper og det er at
holde pause. En flere måneder lang pause, måske længere.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 07:30

> Må jeg være så fræk at spørge til din generelle fysiske form?

Den vel nogenlunde for en ikke-sporstdyrkende normaldansker at være.

> Måske du ved at træne kan komme noget af det til livs, ellers
> er jeg bange for at der kun er en ting der hjælper og det er at
> holde pause. En flere måneder lang pause, måske længere.

Ja, det er også min oplevelse, det er bare ikke praktisk at holde en
måneds pause hver anden måned.

Fra : John Sahl

Dato : 01-05-03 17:35

Martin Højriis Kristensen wrote:
> Den vel nogenlunde for en ikke-sporstdyrkende normaldansker at være.

Jeg tror du skal sørge for at dyrke noget sport.

> Ja, det er også min oplevelse, det er bare ikke praktisk at holde en
> måneds pause hver anden måned.

Nej, arbejdsgiverne har i al fald en tendens til at synes det er
træls med sådanne pauser

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-03 10:43

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Jeg taster ganske meget og bruger en del mus i min hverdag.

Sørg for at have det udstyr som passer perfekt til din kropsbygning
(herunder: finger, arme, skuldre, ryg)

Selv de små afstande mellem tasterne, det tryk man skal påvirke tasterne
med for at trykke dem ned, placeringen af nummer-tasturet, osv osv osv
har meget stor indflydelse på hvordan præcis dine fingre har med at
kunne bruge tastaturet.

Nu har jeg jo været computerbruger i adskillige år og til tider også
været så meget på nettet/nyhedsgrupperne, så jeg egentlig burde have
diverse former for museskader og tilsvarende. I godt 2½ år brugte jeg al
min vågentid på nyhedsgrupperne.

Jeg vil ikke sige, at jeg har prøvet alle mulige former for udstyr, men
de tastaturer og mus som jeg har haft fingre i. Dem har jeg hurtigt
kunne udpege til at være skadelig på længere sigt for mig.
Jeg er altid faldet tilbage til mit trådløse Logitech tastatur, samt
ditto mus. Det var et af de første radiotrådløse tastaturer som kom på
markedet.

En anden ting som jeg gør anderledes end andre computerbrugere er, at
min mus er placeret til venstre for tastaturet.
Det gør altså, at afstanden ud til musen ikke er så stor, som hvis den
ville være til højre for tastaturet. Det betyder, at skulderen og
armmusklerne ikke bliver manipuleret på en uhensigtmæssig måde.
Derudover bruger jeg musen så lidt som overhovedet muligt. Jeg bruger
tit den funktion i windows, hvor man kan komme rundt i menuerne ved at
trykke på alt-knappen og så det bogstav som er understreget.

> Jeg leder efter en proffesionel konsulent indenfor sådanne problemer,
> der kan hjælpe mig med at finde/lave en optimal arbejdsplads.

Husker jeg ret, hvis du arbejder for TDC?

Hvis ja, så burde du have adgang til en sikkerhedsrepræsentant, der kan
lede dig videre til en ergoterapeut.

En ergoterapeut kan gennemgå din arbejdsstilling og -vilkår for at
hjælpe dig videre. Husk at hjemmearbejdspladsen også skal gennemgåes,
hvis du har en sådan.

Derudover har din arbejdsgiver (uanset om det er et stort eller lille
firma) pligt til, at tilrettelægge dit arbejde på en måde, så du ikke
får arbejdsskader.
Om han så skaffer udstyret eller du selv gør (og han refunderer dine
udgifter) eller hvordan det gøres i praksis må I selv finde ud af.

Tjek evt. arbejdsmiljøloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990078429-REGL

> Dem jeg har snakket med indtil videre har kun haft forslag i retning af
> "Skift musehånd, Varier din stilling, Brug split-tastatur" og det
> bringer ligesom ikke rigtigt noget nyt for dagen.

Tja, det med at den bedste arbejdsstilling er den næste.

Det er altså det bedste råd du kan få. Det lyder lidt fjollet, men det
er altså det bedste til at undgå at blive "fastlåst" i den stilling man
arbejder i.

> Der findes et væld af sære inddateringsværktøjer på nettet, og jeg søger
> vel egentlig nogen der kan skille revl fra krat, på baggrund af en reel
> diagnose af mit problem.

En reel diagnose kan du vel kun få af en person som har forstand på
ergonomi OG som har set dig i arbejdssituationen.

> Nogen der kan anbefale steder at få hjælp?

Kun de steder jeg har nævnt tidligere: ergoterapeut,
sikkerhedsrepræsentant mv.
Husk at alle de mennesker skal se dig i en normal arbejdssituation.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 13:32

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> Sørg for at have det udstyr som passer perfekt til din kropsbygning
> (herunder: finger, arme, skuldre, ryg)

Det er også dette jeg søger, men da tingene ikke er let tilgængelige i
DK så leder jeg efter en erfaren konsulent der kan rådgive mig.

> I godt 2½ år brugte jeg al
> min vågentid på nyhedsgrupperne.

Hmm

> Husker jeg ret, hvis du arbejder for TDC?

Ja

> Hvis ja, så burde du have adgang til en sikkerhedsrepræsentant, der
kan
> lede dig videre til en ergoterapeut.

Er sket.. Nu får jeg et splittastatur tilsendt. Det tror jeg ikke
hjælper medmindre det opfører sig markant anderledes end de tre jeg
tidligere har prøvet.

> Om han så skaffer udstyret eller du selv gør (og han refunderer dine
> udgifter) eller hvordan det gøres i praksis må I selv finde ud af.

Jeg har carte blanche til at gøre/købe hvad jeg vil. Det er bare svært
at få rådgivning.

> Det er altså det bedste råd du kan få. Det lyder lidt fjollet, men det
> er altså det bedste til at undgå at blive "fastlåst" i den stilling
man
> arbejder i.

Jeg sidder ikke fastlåst, men det gør ondt i senerne ligemeget hvor
meget jeg hopper omkring.

> En reel diagnose kan du vel kun få af en person som har forstand på
> ergonomi OG som har set dig i arbejdssituationen.

Jep, en sådan søger jeg.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-03 14:39

> [...]
>
> Det er også dette jeg søger, men da tingene ikke er let tilgængelige i
> DK så leder jeg efter en erfaren konsulent der kan rådgive mig.

hvordan tror du da ellers jeg har fået skrevet alle de indlæg som du kan
finde på mit navn

> Er sket.. Nu får jeg et splittastatur tilsendt. Det tror jeg ikke
> hjælper medmindre det opfører sig markant anderledes end de tre jeg
> tidligere har prøvet.

Hvad med bord, stol i hele taget arbejdsmiljø-faktorerne.

Er de i orden?

Hvis ja, så er det vist kun en ting der hjælper: Tilrettelæg dit arbejde
anderledes.

Fx hent kaffe i kopper istedet for at tage en termokande med til bordet.
stil de ringbind du bruger oftest, så langt væk, at du skal rejse dig
for at hente dem.

> Jeg har carte blanche til at gøre/købe hvad jeg vil. Det er bare svært
> at få rådgivning.

Den bedste rådgivning er din krop.

Får du ondt af det udstyr, som du bruger = dårligt udstyr.

> Jeg sidder ikke fastlåst, men det gør ondt i senerne ligemeget hvor
> meget jeg hopper omkring.

Du har tilsyneladende belastet dine sener/muskler uhensigtsmæssig og den
eneste måde, at du modvirker det er, at undlader at belaste dem.

> Jep, en sådan søger jeg.

Må jeg være så fræk og foreslå http://www.dgs.dk
Findes det, så findes det her.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 14:53

> Hvad med bord, stol i hele taget arbejdsmiljø-faktorerne.
> Er de i orden?

Måske? Jeg har ikke styr på dette, jeg søger nogen der har.

> Fx hent kaffe i kopper istedet for at tage en termokande med til
bordet.
> stil de ringbind du bruger oftest, så langt væk, at du skal rejse dig
> for at hente dem.

Jeg sidder kun ved maskinen 20% af min tid, så det er ikke fordi jeg
ikke kommer væk

> Den bedste rådgivning er din krop.
> Får du ondt af det udstyr, som du bruger = dårligt udstyr.

Jep, men jeg kan jo ikke købe 10 forskellige typer tastaturer (nogen er
hundedyre) for at prøve en ad gangen.
Jeg leder efter nogen der har profesionel erfaring med de forskellige
ting.

> Du har tilsyneladende belastet dine sener/muskler uhensigtsmæssig og
den
> eneste måde, at du modvirker det er, at undlader at belaste dem.

Jep, jeg søger at minimere belastningsprofilen, og jeg er sikker på at
der findes mere skånsomme tastaturer end det jeg bruger nu.

> Må jeg være så fræk og foreslå http://www.dgs.dk

Ja, hvad skulle jeg søge under? Ergokonsulent giver ingen resultater

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-03 15:04

> [...]
> hundedyre) for at prøve en ad gangen.
> Jeg leder efter nogen der har profesionel erfaring med de forskellige

tjo, jeg forsøgte mig med et par tastaturer og mus.

Jeg har fundet et billig mus, som ikke duede ergonomisk i min hånd men
navigationsmæssigt virkede den perfekt pga. en tung kugle, men
tilgengæld var Logitechs musens kugle skod og ergonomisk korrekt. Og så
puttede jeg da bare den billige mus' kugle over i Logitechs. Voila. En
skide god mus, der også kan navigere perfekt. Nu på 4-5 år vist nok.

> Jep, jeg søger at minimere belastningsprofilen, og jeg er sikker på at
> der findes mere skånsomme tastaturer end det jeg bruger nu.

Ta en tur i computercity eller lån dig frem hos kollegaerne eller et
eller andet i den stil.

> Ja, hvad skulle jeg søge under? Ergokonsulent giver ingen resultater

ergoterapeut gav fx http://www.froelichergonomi.dk/ som første hit

(hvorfor søgemaskinen så finder et firma i Århus, når man slår op under
Storkøbenhavn, tja det er mig lidt af en gåde).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-03 15:28

> Ta en tur i computercity eller lån dig frem hos kollegaerne eller et
> eller andet i den stil.

Jeg har prøvet stort set alle varianter der er almindeligt brugt.
Tastaturer på bærbare er det bedste jeg har prøvet.

> ergoterapeut gav fx http://www.froelichergonomi.dk/ som første hit

Den prøver jeg, tak for hintet.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk