underlig soveplads ?
Fra : BO

Dato : 29-04-03 11:57

jeg har et par pragtsmerlinger (4 stk), den ene (lidt lille og splejset)
ligger tit i overfladen og spiller død, let buet og på siden helt i
overfladen. hvis man så nærmer sig snurre den rundt og svømmer afsted. det
har nu stået på i ca 1 måned og den gør det hver aften. jeg har tænkt på om
det er mangel på skjulesteder, men der skulle være rigeligt af dem.
andre der har oplevet dette ?
og kan man bor nogle huller i sin lavasten uden at den flækker (10-12 mm) ?

Hilsen Bo

Fra : Alex Sørensen

Dato : 29-04-03 16:47

Ang. pragtsmerlingerne, så er det helt normalt. Det skulle være en måde at
hvile sig på. Mine gør det jævntligt.

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

?

Fra : THOMAS SCHREIBER

Dato : 29-04-03 19:27

"Alex Sørensen" <alex@dragebix.dk> wrote in message
> Ang. pragtsmerlingerne, så er det helt normalt. Det skulle være en måde at
> [...]

Mon ikke dine fisk er syge så?

Jeg har arbejdet i dyrehandel(akvarier) i 4 år, og hverken på mit arbejde,
eller hjemme har jeg observeret denne opførsel.

Tror det er rigtigt hvad BO siger med at de mangler skjulesteder. Prøv evt.
med en udhulet bambusstok(hvis du kan få den til at synke), eller nogle pvc
rør. Mon ikke det fjerne denne opførsel?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 01:26

THOMAS SCHREIBER skrev:

> Jeg har arbejdet i dyrehandel(akvarier) i 4 år, og hverken på mit
> arbejde, eller hjemme har jeg observeret denne opførsel.

Jeg har heller aldrig set at de ligger i overfladen, men i stedet
på bunden på siden, eller blot på maven og det er en hel normal
opførsel for pragtsmerlingen.

Sidste gang jeg havde pragtsmerlinge (også 4 styk), som i øvrigt
blev meget gamle og store, så jeg tit den opførsel og også selvom
de havde masser af skjulesteder i form af hule rødder og plastrør.
De yndede at ligge på rad og række ude ved forruden og først når
man forstyrrede dem forsvandt de ind i deres rør eller ind i en
rod.

Der er også andre der har observeret den adfærd:

<http://www.aquahobby.com/gallery/gclown.html>

<http://www.amateurcichlids.com/fish/macracanthus.shtml>

<http://www.cichlid-forum.com/articles/clown_loach.php>
| They have one other notable habit, which could certainly alarm an
| unsuspecting new keeper. If you should ever discover one of your
| clowns lying motionless on its side, take a good long look before
| administering the last rights and reaching for your net. Chances
| are, it´s probably just taking a little loach-nap!

Osv.

Madsen.

Fra : BO

Dato : 30-04-03 06:54

> snip
> Med venlig hilsen
> Madsen

Tak til alle 3 for jeres svar, så vil jeg da lade den "hvile" i fred, og jo
de andre ligger også på bunden, så mon ikke bare den trænger til at slå en
prut den ene flyder

Hilsen Bo

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 13:38

BO skrev:

> Tak til alle 3 for jeres svar, så vil jeg da lade den "hvile" i
> fred, og jo de andre ligger også på bunden, så mon ikke bare den
> trænger til at slå en prut den ene flyder

Nu har jeg ikke tidligere tænkt på at de måske ligger og lytter
efter snegle som nævnt på:
<http://www.amateurcichlids.com/fish/macracanthus.shtml>
Faktisk ved jeg ikke rigtig om jeg køber den, men hvis det virkelig
er tilfældet, så tror ikke at din pragtsmerling som ligger i overfladen
kommer til at fange ret mange snegle i sit liv, medmindre at den finder
ud af at det er bedre at ligge nede på bunden som de andre forstås. :)

Bruger fisk ikke sidelinien til at "høre" med, eller er der noget jeg
har misforstået? Kunne man forestille sig at de har nemmere ved at
mærke vibrationer i bundlaget når de ligger med siden ned mod gruset?
Umiddelbart lyder det måske meget logisk, men jeg har ikke tidligere
forbundet deres adfærd med sneglefangst, men det er da muligt at der
er noget om snakken.

Madsen.

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-04-03 13:47

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns936D94C63C797.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> [...]
> Umiddelbart lyder det måske meget logisk, men jeg har ikke tidligere
> forbundet deres adfærd med sneglefangst, men det er da muligt at der

Fisk har ører! Ihvertfald bruger man noget der hedder ørestenen til af
måle hvor gammel fisken er.
Hvor øret sidder rent fysisk ved jeg ikke.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 30-04-03 14:10

Carsten Gall skrev:

> Fisk har ører! Ihvertfald bruger man noget der hedder ørestenen
> til af måle hvor gammel fisken er.

Øresten har jeg da forresten hørt om før i forbindelse med fisk, men
jeg troede nu alligevel at det hovedsageligt var sideliniesansen de
brugte.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 30-04-03 13:47

Fra : N/A

Dato : 30-04-03 13:47

Fra : Kristian >> ZlaZy

Dato : 30-04-03 16:55

Hej

hvor store er fiskene (de´m du vil sælge) ? ?
og hvad vil du have for dem ?

Hilsen
Kristian@nightman.dk

Fra : Bo

Dato : 30-04-03 19:58

"Kristian >> ZlaZy" <kristian@nightman.dk> wrote in message
> Hej
>
> hvor store er fiskene (de´m du vil sælge) ? ?
> og hvad vil du have for dem ?
>
> Hilsen
> Kristian@nightman.dk

Øhhhhhh a hvad ?

Hilsen Bo

Fra : Ruth Bresson

Dato : 01-05-03 20:44

Vi har også haft pragtsmerlinger - og nogle af dem har været mildest talt
fuldstændig skudt i roen :)

Vores mest gale pragtsmerling lå altid underligt i siden af akvariet eller
på en sten og så meeeget død ud.

Samme fisk var også så nysgerrig, så da vi skulle skifte vand med
vandslange, kom han ind i slangen og sad fast - utroligt, for der var
faktisk ikke plads til ham.
Retur med vandet og ud kom en ret forslået smerling. Han kom ned i
akvariet - for det kunne jo være, at han overlevede. Få øjeblikke efter
svømmede han rundt, som om intet var sket :) - dog med en masse skrammer.

Denne smerling var faktisk ved at blive skyldet ud i toilettet en gang. Han
lå under en stor sten helt stille - der plejede han aldrig at opholde sig -
vi fik fjernet lys og sten, og pludselig var han væk.

Pragtsmerlinger er rigtig underholdende - og bindegale - så tag det ikke
særlig alvorligt, hvis de opfører sig underligt.

De bedste hilsner

Ruth