Retrievertræning- lidt lang
Fra : Battlefield´s

Dato : 29-04-03 09:12

Hej
Jeg ved jo at der er mange Retrieverejere her på listen, så måske nogen har
en ide til løsning af et træningsproblem en af vores venner har:
Hunden, en knap 2-åring Labradortæve arbejder fremragende, MEN.....
når hun skal aflevere apporten (fuglen) låser hun totalt fast og nægter at
aflevere. Hun har været på 4-5 C-prøver. Hver gang sker der det, at hun
smider en eller flere fugle i afleveringen ?
Vi er ikke i tvivl om at det må være en eller anden form for stress. Hvis
vores hund sidder i nærheden af hendes fører når der skal afleveres er det
helt galt. Det går bedre hvis føreren flytter sig 30 meter væk når hun
kommer hjemad.
Vi synes snart alle gængse råd er afprøvet, men da vi aldrig selv har haft
det problem (vores har altid været meget blødmundede) er vi løbet tør for
ideer til at videregive ejeren. Det er ikke hans første hund, men den første
som er trænet henimod prøver. Hun er rimeligt lydig, men mangler måske den
sidste respekt.
Håber nogen har en ide!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-04-03 14:29

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
første
> som er trænet henimod prøver. Hun er rimeligt lydig, men mangler måske den

Hej Vibeke,

Jeg synes du skriver, at hunden er løs i munden på prøverne, mens når hunden
trænes låser den og nægter at aflevere. Er der også tale om apportering på
vildt når I træner? Eller er fænomenet med låsning kun når der apporteres på
dummies?

I mine øjne er lidt løse afleveringer at betragte som et luksusproblem, som
ofte skal løses gennem førerens konsekvente adfærd under afvikling af
apporteringen. Træning kan næsten altid fikse dette forholdsvis hurtigt.

Det rigtige problem her er i mine øjne at hunden "låser" i afleveringerne
når I træner flere sammen. Viser hunden anden form for stress i samværet med
de andre hunde, eller er afleveringerne det eneste problem? Hvis du og din
ven går med jeres hunde fri ved fod efter hinanden og hundene bare går med
dummien i munden og I efter at have gået i 5 minutter så tager dummien ud af
munden på hunden mens hunden er i bevægelse, er der så problemer? Og hvis
det går godt, hvordan er så afleveringerne når I sætter hundene af efter den
samme rundtur (ligesom til brugsprøvetræningen)? Er problemet knyttet til
jeres hund eller er det helt generelt at andre hunde stresser hende?

Først hvis stressituationen ikke kan fremprovokeres i andre situationer vil
jeg se på symptomet at "hunden låser ved aflevering under træning".

Når du siger at hunden arbejder fremragende tror jeg, at jeg vil anbefale at
I bruger noget som hunden vil være utilbøjelig til at holde så hårdt fast
på. Det jeg foreslår her kan jeg ikke anbefale hvis man har problemer med at
hunden tøver i apporteringerne eller viser nogen som helst form for ulyst.
Det skal virkelig være fuld-knald-lige-ud-og-hjem inden man forsøger sig med
dette.

I een af Richard Wolters gamle bøger om Retrievertræning (den herlige "Water
Dog") beskriver han hvordan han så snart unghunden er 100% stabil på at
apportere korrekt, bare en gang i mellem (1:10) bruger en skurebørste (sådan
een af de rigtig gamle "brune" med stive børster) som dummy. Det modvirker
hårdmundethed, og betyder at hunden er mere villig til at aflevere. Samtidig
siger han at pinde og apporteringsbukke er totalt bandlyst at bruge som
apporteringsgenstande da disse netop udvikler hårdmundethed hos retrieverne,
hvilket som bekendt er en diskvalificerende egenskab.

Jeg har en sådan "skurebørste-dummy" og bruger den af og til på de unge
hunde, eller hvis jeg ser den mindste tegn på opildnede afleveringer og
deraf afledet hårdmundethed. Jeg købte et skurebørstehoved, hvor de børster
der sidder i siderne stritter lidt ud. Så fjernede jeg alle små metalklips
etc. Så borede jeg et 10 mm. hul ca. 1/4 nede fra den ene ende. Trak en 20
cm. nylonsnor (som flyder) i gennem. og smeltede snoren så den låste inde i
hullet. Den kan let kastes 50 meter og da den flyder kan den faktisk også
bruges til "andejagt" (på den "brunnakkede børsteand" selvsagt . Den
står mig i den nette sum af 35 kr.

Jeg må understrege, at hunden på ingen måde lider skade ved dette.
Skurebørsten er bare ikke særlig rar at have i munden og hvis hunden gnasker
får den højst ubehag i munden som den selv kan fjerne ved at udvise en mere
rigtig vildtbehandling.

Dette kan som sagt kun anbefales til at afpudse en ellers perfekt
apportering, og det kan bestemt ikke bruges til at kurere generelle
stressymptomer i forbindelse med apportering. Formentlig vil det virke
modsat i så fald.

Bedste hilsner
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-04-03 16:36

"Søren Voigt" <soren_voigt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vildt når I træner? Eller er fænomenet med låsning kun når der apporteres

Hej Søren
Tak for din hjælp!
Der bliver altid trænet på vildt. Problemet er ikke ved alle fugle, men
efterhånden ved de fleste.

> [...]
> samme rundtur (ligesom til brugsprøvetræningen)? Er problemet knyttet til
> jeres hund eller er det helt generelt at andre hunde stresser hende?

Jeg tror ikke at der er problemer ved bevægelse. Det er ikke kun vores hund
der er problemet. Faktisk tror jeg slet ikke at det er hunde, der er
problemet, men mere situationen. Hun har trænet sammen med vores hund
igennem det sidste år 1-2 gange/ugentligt. Når ejeren træner alene derhjemme
apporterer hun perfekt alting. Men træning eller prøver får hende til at
koge over

..
> Det skal virkelig være fuld-knald-lige-ud-og-hjem inden man forsøger sig
med
> dette.

Haha, det kan jeg love dig for at der også er

> [...]
> hullet. Den kan let kastes 50 meter og da den flyder kan den faktisk også
> bruges til "andejagt" (på den "brunnakkede børsteand" selvsagt . Den

Det lyder som en super ide, gad vide hvor man kan få fat i sådan en
"børsteand"? De skurebørster jeg tænker på, har jo en "træfod" hvori
børsterne sidder. Finder hunden ikke bare ud af at tage på træet?

> [...]
gnasker
> får den højst ubehag i munden som den selv kan fjerne ved at udvise en

Lyder helt rigtigt, men hun gnasker ikke i apporten, hun holder bare fast og
går helt i "coma". Det er umuligt at komme i kontakt med hende og få
apporten fra hende. Det er her jeg har tænkt på om en klikker muligvis vil
kunne få hende ud af denne trance?

> [...]
> apportering, og det kan bestemt ikke bruges til at kurere generelle
> stressymptomer i forbindelse med apportering. Formentlig vil det virke

Jeg synes nu det er værd at prøve. Jeg vil i hvert fald videregive din mail
til ejeren.
Jeg skal nok fortælle hvordan det går.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 29-04-03 18:56

> [...]

> "børsteand"? De skurebørster jeg tænker på, har jo en "træfod" hvori
> børsterne sidder. Finder hunden ikke bare ud af at tage på træet?

Hvis du bare får en tilpas bred børste hvor hårene "vender udad" i siderne,
så bør det være ok. Næsten uanset hvordan hunden får fat i den så vil den
være forsigtig med at tage hårdt fat i den. Bare husk at pille alle små
clips og metalting ud af børsten først. Det er selvfølgelig meget vigtigt.
Det må ikke gøre ondt på hunden. Det skal være sådan at hunden skal kunne
styre ubehaget ved børsten ved at gribe fornuftigt på den.

> [...]
> går helt i "coma". Det er umuligt at komme i kontakt med hende og få
> apporten fra hende. Det er her jeg har tænkt på om en klikker muligvis vil

En klikker er i mine øjne et smart måde at administrere ros på og ikke spor
andet. Jeg har lidt svært ved at se klikkeren som et mirakelmiddel. Men.....
For det første så kan du nu rose på lang afstand (i princippet lige så langt
som hunden kan høre klikket). For det andet kan du rose hunden meget mere
præcist - det vil sige i samme sekund hunden gør et moment korrekt. For det
tredje - og det er i mine øjne den vigtigste fordel ved klikkertræning - kan
du gradvist ophæve det tidsmæssige sammenfald af klikket og godbidden
(rosen). Du kan med andre ord rose hunden uden at den åbner munden for at få
en godbid - for den er trænet til at godbidden ikke kommer før den kommer,
men rosen (klikket) kommer når den er fortjent.

Jeg skal slet ikke gøre mig til ekspert på klikkertræning, men jeg vil bare
henholde mig til de ting som jeg selv har glæde af at bruge klikkeren til.
Jeg træner eksplicit ikke andre menneskers hunde i klikkertræning, og visse
ting omkring brugen af klikker er jeg direkte uenig med Karen Prior omkring
(eller også forbeholder jeg mig ret til at have misforstået hende).

Så tilbage til dit spørgsmål. Nej - jeg tror ærlig talt ikke at klikkeren
kan bruges til at få hunden ud af sin trance. Det klikkeren kan bruges til
er alt hvad der har med ros at gøre. Klikkeren er "Superman på godbidder".
Den kan dosere en godbid 100% præcist - uden at være i nærheden af hunden -
og med tidsforinkelse (altså indeholde et løfte). Min pointe er så bare, at
man for at kunne bruge klikkeren i forbindelse med apporteringstræning og
især dirigeringstræning skal have indlært flere minutters forsinkelse mellem
klik og beløn.

Klikkeren kan aldrig bruges som en kommando, men kun som en belønning. Og i
jeres situation har jeg derfor lidt svært ved at se hvordan klikkerens
styrker kan bringes i spil.

Venlig hilsen
Søren Voigt