Forkølet fremmed kat
Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 29-04-03 06:46

Hej alle I kloge hoveder.

Hvad gør jeg? Vores to neutraliserede hunkatte har fået en "kæreste", der er
voldsomt forkølet - eller hvad han nu er. Jeg tror, at han er ca. 1 år, men
det er vanskeligt at afgøre, da han ikke vejer ret meget (et slag på tasken;
3 kg.). Han er fertil og tilhører med sikkerhed nogen af dem, der bor her på
vejen, hvor alle har katte - de fleste dog som udekatte i laderne for at
holde mus etc. væk. Jeg er begyndt at fodre ham fast, fordi han altid er så
glubende sulten (jeg har bestemt mig for at fortsætte, så længe han kommer
til havedøren, så lad være med at skælde mig ud).

Problemet er, at han er skrækkeligt forkølet (vi kalder ham Snøfte), men kan
katte blive det, og går det over af sig selv, ligesom når vi mennesker har
en forkølelse. Jeg har appeleret til kæresten, men han påstår, at vi har nok
i to katte (hvordan kan man have nok katte?) Jeg er også nervøs for, om han
kan smitte mine to katte, der altså er vacineret for det, katte skal
vacineres for. Selvfølgelig kunne jeg blot bestille en tid hos dyrlægen og
være ligeglad med, at han ikke er min kat, men jeg synes ikke, klaveret
spiller så godt, at jeg vil smide penge efter andre menneskers katte.
Endelig kunne jeg jo forsøge at finde ud af, hvis kat han er, men jeg har
allerede en fornemmelse, og har jeg ret, så har de udelukkende katte at
praktiske årsager - skulle én smutte i svinget, kommer der nok en ny som
erstatning.

Mvh. og på forhånd tak for hjælpen; Camilla Hæstrup

--
Fjern det overflødige fra min e-mailadresse.
Bøger til salg og andet godt: http://tranlampe.dk

Fra : Jytte

Dato : 29-04-03 07:59

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> erstatning.
>
> Mvh. og på forhånd tak for hjælpen; Camilla Hæstrup

Hej Camilla.
Katten kan have leukæmi eller katteaids.
For et par år siden var der en familie her i nærheden der flyttede og
efterlod ca. 15 katte. De virkede også forkølede. De blev indfanget af
kattens værn og testede med henblik på genplacering. De havde leukæmi, og de
blev allesammen aflivet.
Det er igen det at folk ikke tager ansvar for deres katte.
Jeg mener dog at disse mennesker ville blive præsenteret for regningen på
indfangning og aflivning. Det er nemlig ikke tilladt bare at rejse fra sine
dyr. Men hvad der blev ud af det, ved jeg ikke.
Du må en tur til dyrlægen med katten, det er en nem test.
Held og lykke med det.
Mange hilsener
Jytte (hvis katte ikke løber frit).

Fra : Pia J

Dato : 29-04-03 09:05

> [...]
> efterlod ca. 15 katte. De virkede også forkølede. De blev indfanget af
> kattens værn og testede med henblik på genplacering. De havde leukæmi, og

Men de kan altså også bare være forkølede. Begynder der at flyde gul/grøn
snot skal de have penicillin, da det kan udvikle sig til lungebetændelse. Og
ja, det KAN smitte, men behøver ikke gøre det. Mine killinger var forkølede
i starten, men da Muddi så blev det, formentlig pga dårligt immunforsvar
efter hendes vagabondliv, fik de ingenting. Så det smitter ikke så kraftigt
som menneskeforkølelser.

Men jeg ville nok ikke synes det var risikoen værd.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 06:58

> [...]
kraftigt
> som menneskeforkølelser.
>
> Men jeg ville nok ikke synes det var risikoen værd.

Hej Pia.
Han er ikke så forkølet, at der løber snot ud af næsen på ham, og jeg synes
heller ikke, han snøftede helt så meget i går. Til gengæld "hoster" han en
hel del, men jeg har tænkt på, om det kan skyldes en hårbolle - men det er
måske for langt ude, når han har helt fri adgang til græs? Er det ikke
kattemalt, som kan hjælpe på hårboller? Er det muligvis en idé at købe sådan
noget og hælde det i ham?

Mht. risikoen for smitte, så går jeg ikke ud fra, at den er større, fordi
mine katte møder en kat her i haven i forhold til at møde den samme kat ude
på marken. Der er naturligvis en risiko, når man vælger at lade sin kat løbe
frit ude, men det er altså en risiko, vi har valgt at leve med. Det ville
også være svært at holde den ældste kat inde, for hun springer gladeligt ud
af vinduerne på 1. sal.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Pia J

Dato : 30-04-03 07:12

"Camilla Hæstrup" <usenet@_FJERN_tranlampe.dk> wrote in message

> [...]
> måske for langt ude, når han har helt fri adgang til græs? Er det ikke
> kattemalt, som kan hjælpe på hårboller? Er det muligvis en idé at købe

Han er nok snarere smækfyldt med orm - sidst min staldkat havde det
(bændelorm pga mus), troede jeg i øvrigt også hun var ved at blive forkølet.
Deres pels bliver lidt strid og de bliver ligesom magre på oversiden med en
bollemave nedenunder, hvis de har gået med det længe.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 15:56

> [...]
en
> bollemave nedenunder, hvis de har gået med det længe.

Hej Pia.

Har du set ham? Det lyder som en nøjagtig beskrivelse af hans facon - jeg
tumpe, at jeg dog ikke har tænkt på det selv. Jeg må ringe til dyrlægen i
morgen og få en recept på ormepiller. Tusind tak for hjælpen!

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Pia J

Dato : 30-04-03 17:52

> Har du set ham? Det lyder som en nøjagtig beskrivelse af hans facon - jeg
> tumpe, at jeg dog ikke har tænkt på det selv. Jeg må ringe til dyrlægen i
> morgen og få en recept på ormepiller. Tusind tak for hjælpen!

Husk at det skal være Drontal mod bændelorm - det er ikke nok med noget mod
spoleorm. Og pillerne smager MEGET grimt, de vil ikke blive spist hvis man
knuser dem i mad, de skal helst proppes HELT ned i halsen så de er umulige
at spytte ud.

:Pia (nej, jeg har ikke smagt på dem)

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 18:13

[snip]

> Og pillerne smager MEGET grimt,

> :Pia (nej, jeg har ikke smagt på dem)

Ja, ja; det kan enhver jo komme og sige

Tak for rådet; Camilla Hæstrup

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 30-04-03 09:08

> [...]
> også være svært at holde den ældste kat inde, for hun springer gladeligt

Hej Camilla.
Har han en ejer?
Her i vores nabolag render en sort langhårskat rundt, den er helt skaldet på
bagparten. Naboen og jeg har talt om at få den indfanget af hensyn til
smitterisikoen for vores egne dyr. Vi tror nemlig ikke, den har en ejer.
Jeg er ikke så bekymret for, om mine katte skulle møde nogle af de andre
(velplejede) katte her på vejen. Men en kat, der åbenlyst er syg (ligesom
den, der kommer hos dig), bryder jeg mig ikke om at have til at færdes i min
have.
Så, hvis jeg var dig, ville jeg bede ejeren hente katten og checke dens
helbred - og hvis den er ejerløs, så forsøge at få den indfanget (Dyrenes
Beskyttelse, Kattens Værn o.l.). Og jeg ville i hvert fald ikke tage den ind
til mine egne katte (men det får du åbenbart heller ikke lov til *S*)

Mvh. Else.

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 16:01

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ind
> til mine egne katte (men det får du åbenbart heller ikke lov til *S*)

Hej Else.
Der er intet, jeg hellere ville, end henvende mig til en *bekymret* og
*ansvarsfuld* (i mine øjne) ejer, men kattene her omkring bliver holdt i
laderne for at holde mus osv. væk. (Hermed ikke være sagt, at alle
"ladekatte" går for lud & koldt vand - jeg kender heldigvis også eksempler
på det stik modsatte.) Hvis ejerne overhovedet har set katten i de sidste
2-3 uger, vil de ikke være i tvivl om, at han ikke har det helt godt, så
enten har de ikke set ham, eller også er de skide (undskyld!) ligeglade.

Hvis det lykkes mig at overtale nej-sigeren til, at vi godt kan indlemme ham
i husstanden, vil jeg naturligvis ikke tage ham indenfor, før en dyrlæge har
tjekket, vacineret og kastreret ham.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 06:49

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sine
> dyr. Men hvad der blev ud af det, ved jeg ikke.
> Du må en tur til dyrlægen med katten, det er en nem test.

Hej Jytte.
Jeg er godt klar over, at nogle omstrejfende katte har AIDS og/eller
leukæmi, og at mine katte kan blive smitte, hvis de kommer op at slås med de
syge katte, men vi har altså valgt, at vores katte skal have mulighed for at
løbe frit ude, og bliver de smittet, må vi tage den derfra.

Mht. at tage den fremmede kat (som nu er blevet "døbt" Snøfte) med til
dyrlægen, så er jeg ikke så lun på den idé. Katten er ikke min, og kæresten
har sagt "NEJ" meget højt, så han bliver nok heller ikke min kat, så jeg er
ikke så vild med at se frem mod en stor dyrlægeregning. Hvis jeg tog ham til
dyrlægen, så ville jeg jo ikke blot få lavet en test for AIDS og leukæmi,
men få givet ham den helt store overhaling - deriblandt en kastration.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Freedom

Dato : 30-04-03 08:10

> [...]
at
> løbe frit ude, og bliver de smittet, må vi tage den derfra.

Kære Jytte, er du ikke klar over at det ikke kun er din kat du derved
udsætter for smitte!! Det er sådan en slap holdning som går at vi har så
STORE problemer med smittede katte i Danmark, det er bare for meget!!

Tænk hvis mennesker med Aids havde samme holdning!! Jeg syntes det er dybt
uansvarligt og du skulle prøve at tale med din dyrlæge eller folk der
virkelig
ved hvad katte aids og leukæmi er!

Jeg har selv mistet en kan til Aids og tro mig hvis du holder af din kat
ville du ikke lade dem løbe den risiko!

De kan jo komme ud hvad du bygger en løbegår til dem!!! det er sjovt man har
den urgamle indstilling om katte, men fornuften er taget over med hunden,
der er ingen (få så) som lader deres hunde løbe rundt på fri fod, selv om
mange racer gerne ville dette!! bl.a dem jeg har!!! mynder;)

Jeg syntes virkelig du skulle tænke dig om igen!

Iben

Fra : Jytte

Dato : 30-04-03 08:13

"Freedom" <Freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mange racer gerne ville dette!! bl.a dem jeg har!!! mynder;)
>
> Jeg syntes virkelig du skulle tænke dig om igen!

Hej Iben.
Prøv lige at se hvem du svarer.
Jeg kan til din orientering lige fortælle at ingen af mine 12 katte løber
frit, de har en lukket kattegård.

Mange hilsener
Jytte

Fra : Freedom

Dato : 30-04-03 08:30

> [...]
> Prøv lige at se hvem du svarer.
> Jeg kan til din orientering lige fortælle at ingen af mine 12 katte løber

Åhhh Jytte;((( Sorry, jeg var så sur jeg var for hurtig!!!

Det var selvfølgelig til Camilla!!!

Iben

Fra : Freedom

Dato : 30-04-03 08:33

Jytte jeg har slettet mailen og skrevet en anden hvor jeg skriver det
rigtige navn, håber det går!

Iben

Fra : Jytte

Dato : 30-04-03 08:46

> Jytte jeg har slettet mailen og skrevet en anden hvor jeg skriver det
> rigtige navn, håber det går!
>
> Iben

Hej Iben.
Det er helt i orden, iøvrigt giver jeg dig ret.
Vi er nødt til at holde både vores hunde og katte hjemme, både for dyrenes
men også for andre menneskers skyld.
Hilsen
Jytte

Fra : Leyna

Dato : 30-04-03 10:05

On Wed, 30 Apr 2003 09:09:45 +0200, "Freedom" <Freedom@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>udsætter for smitte!! Det er sådan en slap holdning som går at vi har så
>STORE problemer med smittede katte i Danmark, det er bare for meget!!

Nu er det vist Camilla's katte der løber ude, så du har lige skudt
forbi målet...!

>Tænk hvis mennesker med Aids havde samme holdning!! Jeg syntes det er dybt
>uansvarligt og du skulle prøve at tale med din dyrlæge eller folk der
>virkelig
>ved hvad katte aids og leukæmi er!

Jeg tror ikke at nogen ønsker at lade en syg kat rende rundt og sprede
smitte, så jeg mener ikke at du umiddelbart kan sammenligne de to
problemstillinger, men hvis man vil undgå al form for risiko, så får
både mennesker og dyr da en væsentlig forringet livskvalitet.
Nu ved jeg ikke hvad du havde tænkt dig at AIDS patienter f.eks.
skulle stille op, men som jeg læser det (og det er muligvis forkert),
så ser det ud til at du ønsker dem spærret inde og isoleret fra al
kontakt med andre mennesker pga smittefaren. Nu er AIDS jo ikke en
sygdom der umiddelbart smitter, og mennesker der har AIDS er vist også
helt med på HVORDAN den smitter, og det er vist kun psykopater der
spreder sådan en sygdom med fuldt overlæg.
Jeg læser Camilla's indlæg som om hun er klar over at der er risici
ved at have udekatte, men at det bliver opvejet af kattenes almene
trivsel. Jeg har selv udekatte, som stortrives også selvom de ind
imellem kommer hjem med sår, smårifter og tæger. Jeg er også klar over
risikoen for mere alvorlige sygdomme, men mine katte bliver direkte
gnavne, hvis ikke de kan få lov til at rende ude. Så valget står
imellem at have nogle dybt utilfredse katte, eller at tage en chance
og lade dem løbe frit. Dog mener jeg at når de er udekatte, så skal
man sørge for at få dem neutraliserede. Nu ved jeg ikke om katte aids
smitter på samme måde som hos mennesker, men hvis det er tilfældet, så
er den risiko vel også væsentligt nedsat med en neutralisering af
kattene?

>Jeg har selv mistet en kan til Aids og tro mig hvis du holder af din kat
>ville du ikke lade dem løbe den risiko!

Jeg tror ikke at nogen ønsker at miste nogle af deres kæledyr, men
hvis jeg skal vælge mellem at lade mit dyr aflive i en forholdsvis ung
alder (pga. alvorlig sygdom) eller at lade det leve i mange år
indespærret og utilfreds, så tror jeg alligevel at jeg ville vælge at
løbe risikoen.
Jeg skal lige nævne her, at jeg intet har imod indekatte. Nogle katte
trives fortrinligt med at være indekatte, og jeg har da også selv haft
den ene af mine katte som indekat i et halvt års tid. Det var pga
vores daværende boligforhold, og katten fandt sig da i at være inde,
men den kedede sig og blev sløv, inaktiv og temmelig rund. Der var
simpelthen ikke plads til at den kunne røre sig.
Nu bor vi langt ude på landet (vi kom fra København), med langt til
naboer og stort set ingen trafik, og her synes jeg ikke at det ville
være rimeligt at spærre katten inde. Det har da også givet sig udslag
i at katten er langt mere kontkatsøgende/kælen, har fået en meget flot
pels og har tabt de overflødige kilo. Og så har vi ingen mus eller
rotter!

> [...]
>der er ingen (få så) som lader deres hunde løbe rundt på fri fod, selv om
>mange racer gerne ville dette!! bl.a dem jeg har!!! mynder;)

Hunde og katte mener jeg heller ikke umiddelbart du kan sammenligne.
Hunde kan man (som regel) kalde til sig, ene og alene fordi hunden ser
dig (ejeren) som flokleder, mens katten vil blæse dig en lang march,
for den er sg* sin egen. Sådan meget generaliseret, for mine katte
kommer faktisk begge to, når man kalder.
Alt i alt, så forstår jeg godt hvad du vil frem til, og hvorfor det i
den grad bringer dit p*s i kog at se denne holdning (som du finder
slap), men jeg er enig med Camilla i, at man bør opveje fordele og
ulemper, og skulle uheldet være ude, så må man arbejde videre derfra.
De fleste mennesker sender altså også deres børn ud at lege uden de
store betænkeligheder, men der ER jo en risiko for at de skvatter ned
fra et træ og brækker halsen, bliver kørt over af en bil, drukner i en
mose, får en tagsten i hovedet osv. osv. Men dem er der ikke nogen der
kalder uansvarlige, vel?
Det hele er et spørgsmål om at opveje risici mod fordele/livskvalitet
og så se hvad der vejer tungest. Det er aldrig noget alle vil blive
enige om, da det i høj grad også er et spørgsmål om ens personlige
holdning.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 30-04-03 16:13

"Freedom" <Freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip ... et surt opstød]

Først undskyld til dig Jytte, fordi du blev blandet ind i skideballen, der
retteligt var tiltænkt mig. Jeg håber ikke, at du i fremtiden vil betænke
dig med at komme med gode råd til mine spørgsmål

Til alle jer, der har ondt i popoen over, at jeg lader mine katte løbe frit
udenfor, når de har trang til det, så kan jeg kun tilslutte mig Leynas
indlæg. Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så er jeg klar over, at der er
en risiko for, at mine katte kan blive smittet under en slåskamp, men jeg
vælger altså, at det er risikoen værd - af nøjagtigt de grunde Leyna anfører
ovenfor. Mine katte bliver tjekket for både AIDS og leukæmi hver gang de er
ved dyrlægen - dvs. mindst én gang om året - netop fordi de er så meget ude.
Hvis de skulle blive smittet, må jeg lade dem aflive, hvilket bestemt ikke
er noget, jeg er vild med at tænke på, men det er helt utænkeligt, at jeg
ville lade en smittekilde løbe frit omkring.

Mvh. Camilla Hæstrup