forkert navn v. download af fil
Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 28-04-03 23:55

Hej NG

Jeg har et script hvormed jeg kan downloade en fil uden for mit webscope.
men, i mange tilfælde når dialogboxen Save As... kommer op, står der som
filename "browse.asp"(som er navnet på asp filen)

man kan så ændre navnet til fil.zip ( hvis det er en zipfil) og så virker
alt i den skønneste orden. Men, hvordan kan jeg ændre filnavnet fra
browse.asp til fil.zip så brugeren bare skal trykke på "save" ???

her er scriptet jeg bruger til at downloade med

mvh. Henrik

file_contenttype="application/octet-stream"

Set objStream = Server.CreateObject("ADODB.Stream")

objStream.Type = 1
objStream.Open
objStream.LoadFromFile (strFileSpec)
Response.ContentType = file_contenttype

Response.BinaryWrite (objStream.Read)

objStream.Close
Set objStream = Nothing

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-04-03 00:27

Henrik Hejbøl Jensen skrev:
[klip]
> [...]
> alt i den skønneste orden. Men, hvordan kan jeg ændre filnavnet fra
> browse.asp til fil.zip så brugeren bare skal trykke på "save" ???

Prøv at indsætte følgende lige før Response.BinaryWrite:

Response.AddHeader "content-disposition", "attachment;filename=" & filename

.... hvor variablen filename selvfølgelig skal indeholde det filnavn du
ønsker at have vist.

'attachment' siger til klienten at det er en fil, der kun må downloades, og
ikke f.eks. vises på en hjemmeside, hvis det nu er et billede. Hvis man
ændrer det til 'inline' virker det modsat, så klienten gør alt for at vise
det - og altså ikke komme op med en download-boks.
Men det skal lige siges at ifølge RFC-angivelserne (web standarderne) kan du
ikke være sikker på at Content-Disposition-headeren er implementeret i alle
klienter. Men jeg vil nu gætte på at langt de fleste understøtter den (IE
gør i hvert fald).

Håber det virker!

Mvh. Bjarke

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 29-04-03 01:31

> [...]
filename

> ... hvor variablen filename selvfølgelig skal indeholde det filnavn du

Jamen, Bjarke, du er en træt dreng åbenbaring :D det virker perfekt...

men, kan du svare mig på hvorfor jeg får en fejlmeddelse hvis jeg prøver at
downloade en rentekstfil? ( txt,log,ini,sys osv.) og hvad der evt. kan
gøres.

mvh. Henrik..

der i øvrigt er på vej i seng.. det kan ikke blive ved på denne måde :-|

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-04-03 06:28

Henrik Hejbøl Jensen wrote :

> filename

> men, kan du svare mig på hvorfor jeg får en fejlmeddelse hvis jeg
> prøver at downloade en rentekstfil? ( txt,log,ini,sys osv.) og hvad
> der evt. kan gøres.

Hvilken fejl får du ? Kunne det tænkes, at du forsøger at skrive en
tekstfil med BinaryWrite ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 29-04-03 07:47

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> Hvilken fejl får du ? Kunne det tænkes, at du forsøger at skrive en
> tekstfil med BinaryWrite ?

det er det jeg gør... hvad skal jeg bruge i stedet for??

\henrik

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 29-04-03 08:08

> det er det jeg gør... hvad skal jeg bruge i stedet for??

Og hvordan kan jeg checke filen for om det er ren tekst og ikke en binær
fil??

\Henrik

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-04-03 09:30

Henrik Hejbøl Jensen <spam@GOAWAYhbw.dk> skrev:

> [...]

Denne kode bruger jeg til download af filer på
http://pmp.stocholm.dk .

set oStream = server.createobject("ADODB.Stream")
oStream.Type = 1 'adTypeBinary
oStream.Open

oStream.LoadFromFile (server.mappath(file))
Response.AddHeader "content-disposition", "attachment; filename="
& file
response.BinaryWrite oStream.Read

oStream.Close
set oStream = nothing

Den er godt nok næsten ligesom din - bortset fra at jeg ikke
bruger parenteser om oStream.Read .

>Og hvordan kan jeg checke filen for
>om det er ren tekst og ikke en binær
>fil??

Jeg tror faktisk ikke det betyder så meget. Der er nogle
TextStream-metoder/interfaces i FSO, der kan optimere håndtering
af tekst-filer, men ellers skulle det virke med BinaryWrite. Når
alt kommer til alt, så ender alle data jo som ren tekst i
brugerens browser alligevel.

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-04-03 19:41

Henrik Hejbøl Jensen skrev:
> Og hvordan kan jeg checke filen for om det er ren tekst og ikke en binær
> fil??

Du skal blot benytte Response.Write istedet for Response.BinaryWrite og
du kender vel allerede filtypen i og med at du sætter en contenttype.
Hvis det sidste ikke er tilfældet så er det straks værre da denne
opgave afhænger af din definition af en binær fil. Men som jeg forstår
dig vil du adskille teksfiler fra resten, en metode til dette er at
kigge på hver enkelt byte og se om det er en ASCII karakter.

--
Jakob Andersen

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-04-03 21:01

Jakob Andersen skrev:
[klip]
> Du skal blot benytte Response.Write istedet for Response.BinaryWrite og
[klip]

Det er sært, for det virker perfekt ved mig - altså med BinaryWrite og
ikke-binære tekstfiler.

Henrik, hvilken fejlmeddelse får du?
Bruger du ContentType = "text/plain"?

Se i øvrigt ContentTypes her:
http://activedeveloper.dk/aspdigital/appendix_d/mimetypes.asp

Mvh. Bjarke

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 30-04-03 08:22

> Det er sært, for det virker perfekt ved mig - altså med BinaryWrite og
> [...]

Ja, det var da som syv.....Nu virker skidtet.. uden at jeg mener at have
pillet i den...mystifistisk... den fejl jeg fik før, var at filen ikke
fandtes..men, det gjorde den.. og det var kun ved txt, sys osv. at den
opstod...Nu jeg tænker over det, kan det være fordi det har været filer i
c:\ som Win2K evt. har beskyttet mod anonym læsning?

aner det ikke... mange tak for hjælpen til jer alle.

mvh. Henrik

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 30-04-03 13:52

Henrik Hejbøl Jensen skrev:
> Ja, det var da som syv.....Nu virker skidtet.. uden at jeg mener at have
[klip]

Det lyder underligt. Men det er da altid godt at det kom til at virke!

Mvh. Bjarke

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 01-05-03 12:03

> Det lyder underligt. Men det er da altid godt at det kom til at virke!

Jeg tror det var fordi de filer jeg prøvede med var tomme... når der ikke er
noget tekst i en txt eller log fil, så stejler den. ligesåsnart der er
tekst, virker det perfekt.

men, tak for hjælpen alle sammen.

\henrik