Midlertidig spiltove
Fra : Iben Holst

Dato : 28-04-03 17:26

Hej ....

Jeg skal have lavet et par midlertidige spiltove til mine hypper, men det er
for mange år siden jeg har prøvet at indrette spiltove til at jeg kan gøre
det "blindt".

Jeg har selvfølgelig lidt forskelligt i tankerne, men for at få det hele
med, vil jeg gerne høre hvilke forhold I mener der skal være i orden og på
hvilken måde, når jeg indretter dem.

Iben

Fra : Anne Schilling

Dato : 29-04-03 07:40

Hej Iben

Først og fremmest skal de være så brede at hesten uden problemer kan lægge
sig ned.
Jeg synes også det kunne være en god ide, hvis du kav hestene mulighed for
kontakt ved hovedet, helst gennem et hul i væggen.
Så skal de være indrettet så der kan komme dagslys ind til hesten

En anden ting, du kan gøre, er at lave en lukning for enden af spiltovet, og
så lade hesten bruge det som en lille boks. vedlægger lige et billede så det
er lettere at se hvad jeg mener

http://odense.kollegienet.dk/~hco-schilling/karismagalleri/pics/big/karisma1
6.jpg
Disse "bokse" er ikke meget bredere end et almindeligt spiltov, men hestene
kan lige præcis vende rundt og det er vel, trods alt, bedre end et
spiltov!? - Ikke at jeg har noget imod disse!!

Men held og lykke med det
Anne

--
Kig forbi min hjemmeside på

Fra : Anet

Dato : 29-04-03 08:00

> Først og fremmest skal de være så brede at hesten uden problemer kan lægge
> sig ned.

(klip)

Men spiltovene (hvis hestene bindes som man normalt går) må så ikke være så brede at de kan vende rundt og tøjrkæden må heller ikke
være for langt for så kan du risikere at hesten kan få bagbenet over kæden og så er der kun en vej har jeg set en gang hvis hesten
har stået sådan hele natten. Jeg så en gang på et ridecenter en lidt underlig pony som stod i et storhestespiltov og i løbet af
natten havde den fået vendt bagparten om mod krybben og fået bagbenet over kæden. Der havde den stået hele natten. Da den blev
fundet næste morgen var den blevet lam i halsen og der var kun en vej og det hed slagteren....Det var synd.....Den lille 1´er pony
skulle jo have haft et kortere opbind og et smallere spiltov.

Desuden en krybbe f.eks i plastik for dem slår hestene sig ikke så meget på som de gammeldags jernkrybber, en vandkop eller et
spandeophæng hvori du kan sætte en spand og fylde op med vand. De spandeophæng kan købes i forretninger som forhandler kreaturting.
De fungere fint og jeg brugte dem i starten til mine heste inden jeg fik lavet vandkopper i stalden. Husk...at grimeskaftet ikke må
være af nylon som kan skade hesten hvis den får benet over og så helst med en sikkerhedskarabinhage i også. Længden på spiltovet
skal være så hesten kan gå ca. en lille meter baglæns og så først stå ved enden med halen. Grimeskaftet/tøjrkæden skal sidde oppe
ved siden af krybben så den ikke kommer for langt ned og inviterer hesten til at få benet over og skade sig selv på den måde.
Grimeskaftet skal være så langt at hesten kan ligge sig ned og ligge afslappet og stadig skal der være lidt at give af.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 29-04-03 09:26

Hej ...

> [...]
kæden. Der havde den stået hele natten. Da den blev
> fundet næste morgen var den blevet lam i halsen og der var kun en vej og

Se, det er jo sådan noget jeg ikke vil udsættes dem for! Og derfor vil jeg
have alle forhold oplyst inden jeg går i gang...

> [...]
> spandeophæng hvori du kan sætte en spand og fylde op med vand. De
spandeophæng kan købes i forretninger som forhandler kreaturting.

Da det er gamle kobåse de skal stå i, havde jeg regnet med at de skulle æde
af krybben nede ved gulvet. I de gamle bokse - som skal rages ned - er de
vant til at æde af krybber som er støbte nede ved gulvet. Det er faktisk
gamle svinebokse de indtil nu har stået i *SS*

Husk...at grimeskaftet ikke må
> være af nylon som kan skade hesten hvis den får benet over og så helst med
en sikkerhedskarabinhage i også.

Det vil sige at bindingen skal være af bomuld eller kæde??
Er der nogle sikkerhedkarabinhager/panikhager der er at foretrække frem for
andre??

> [...]
> Grimeskaftet skal være så langt at hesten kan ligge sig ned og ligge
afslappet og stadig skal der være lidt at give af.

At de skal kunne ligge ordentligt uden at bindingen bliver for lang er jeg
helt med på, men hvor vigtigt er det at siderne på spiltovet er lige så
langt som hesten og evt. + 1 meter ??

Iben

Fra : Anet

Dato : 29-04-03 09:36

> [...]
> vant til at æde af krybber som er støbte nede ved gulvet. Det er faktisk
> gamle svinebokse de indtil nu har stået i *SS*

Det er faktisk også det mest naturlige for heste at spise på jorden. Det er vist os mennesker der har en ide´ med at de skal spise
så de ikke behøver bukke sig ned....

> [...]
>
> Det vil sige at bindingen skal være af bomuld eller kæde??
> Er der nogle sikkerhedkarabinhager/panikhager der er at foretrække frem for

(klip)

Fra de stalde jeg kender har de kæder og med en kraftig og god sikkerhedskarabighage. Sikkerhedskarabinhager bruger jeg også altid
selv på alt som jeg binder vores heste i. De findes i byggemarkeder og hesteforretninger til ca. 10 kroner stykket. Jeg har dem også
i mit vandspiltov hvor hesten kan bindes i begge sidder. Det er en god sikkerhed at have. Hellere at man må løsne en hest end at den
eller mennesker kommer til skade.

> [...]
> helt med på, men hvor vigtigt er det at siderne på spiltovet er lige så

Det er bare for at hesten ikke skal komme op at hænge med et bagben. Men nu er gamle kobåse ikke så høje...så mon de kan komme op at
hænge med et bagben???? Jeg tvivler lidt på det....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 01-05-03 08:27

> [...]
nu er gamle kobåse ikke så høje...så mon de kan komme op at
> hænge med et bagben???? Jeg tvivler lidt på det....

Hm ... kald mig bare dum, men jeg forstår det altså ikke! Hvad har
spiltov-sidernes længde med højden at gøre ??

Og nej jeg regner ikke med at de kommer op at hænge. Kobås-siderne er så
korte så jeg vil mene, at hesten har for lang binding hvis den kan få
bagbenene op over dem selvom de ikke er særligt høje....

Iben

Fra : Anet

Dato : 01-05-03 11:14

Hm ... kald mig bare dum, men jeg forstår det altså ikke! Hvad har
spiltov-sidernes længde med højden at gøre ??

(klip)

Ja, det er jo ikke så nemt at forklare her på skrift. Men jeg forsøger. Hvis nu at to heste står og skubber lidt til hinaden med
enderne og lige kan nå hinandens ender bagom skillevæggen mellem dem. Hvis nu at den skillevæg kun er ca. 100 cm høj f.eks så kan
den ene hest måske sparke efter den anden og den der har sparket så få benet op og hænge og beskadige sig selv på skillevæggen. Hvis
så f.eks at skillevæggen stadig er de 100 cm høj og evt. 1 meter længere så hestene ikke kan stå og skubbe til hinanden med rumperne
og drille hinanden på den måde. Men en skille væg bør altid være så høj at de ikke kan komme op at hænge

Moralen er vist kort fortalt at enten
1: skal skillevæg være for høj til at en hest kan få bagbenet op at hænge og for lang til at to heste kan stå og møve/drille
hinanden med bagdelene.

eller
2: skal skillevæg være ultrakort og ultralav.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Iben Holst

Dato : 03-05-03 17:20

> Ja, det er jo ikke så nemt at forklare her på skrift.

Jo, det gik da vist meget fint, for jeg forstod da med det samme hvad du
mente *S*

Nu har jeg kun 2 hypper at tænke på og jeg kan da vælge at sætte dem med en
tom bås mellem dem, men (7-9-13) de har aldrig slået ud efter hinanden før
af betydning.

Tak for hjælpen ....

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 29-04-03 09:16

Hej ..

> Først og fremmest skal de være så brede at hesten uden problemer kan lægge
> sig ned.

Dét bliver ikke noget problem!

> Jeg synes også det kunne være en god ide, hvis du kav hestene mulighed for
> kontakt ved hovedet, helst gennem et hul i væggen.
> Så skal de være indrettet så der kan komme dagslys ind til hesten

Det er gamle kobåse som skal benyttes, så de kommer til at stå med hovederne
ud mod en fodergang med masser af lys - men nu er det ikke meningen de skal
stå der i ret lang tid af gangen. Helst slet ikke - de skal bare bruges som
nødstilfælde i dén tid det tager til den nye stald står færdig .... Ellers
står de ude i døgndrift.

http://odense.kollegienet.dk/~hco-schilling/karismagalleri/pics/big/karisma1

Er adressen korrekt - for jeg kan ikke se den?!

Iben

Fra : Anet

Dato : 29-04-03 09:30

> [...]
> nødstilfælde i dén tid det tager til den nye stald står færdig .... Ellers

(klip)

Ja, det er jo rart at kunne tage hestene ind hvis der kommer dagevis med regn eller der kommer torden og brag.

--

~Hilsen
Annette~