Hvor stor en campingvogn i forhold til bil
Fra : Jensen

Dato : 28-04-03 16:34

Findes der en tommefinger regl for hvor mange hestekræfter bilen bør have i
forhold til hvor stor(tung) compingvogn er.

Mvh Jensen

www.ras916.dk
www.bikinigirls.dk

Fra : Jens

Dato : 28-04-03 20:54

"Jensen" <REMOVE_jjn@jubiipost.dk> wrote in message
> Findes der en tommefinger regl for hvor mange hestekræfter bilen bør have
> forhold til hvor stor(tung) compingvogn er.

> [...]
Så vidt jeg ved er det mere hvorledes momentkurven ser ud end hvor mange
hestekræfter en bil har. Jeg havde f.eks. i 80'erne en Open Ascona 1.6S med
90HK. Den var betydelig dårligere til at trække en CV end den lidt sløvere
1.6N motor med "kun" 75 HK. Fidusen var at 1.6N motoren havde betydelig
flere kræfter ved de motoromdrejninger man normalt kører med i høj gear ved
90 km/t end 1.6S. Der er jo ingen der kan holde ud at køre 90 km/t i 3. gear
herfra og til Italien fordi bilen nu kun kan bestille noget ved 5000
omdr/min. (bilen kan formodentlig heller ikke holde til det )
Derfor er Diesel biler perfekte campingtrækkere idet de normalt har et
voldsomt drejningsmoment ved lave omdrejninger (lige som biler med 6
cylindre).

Mvh

Jens