|
| info om Kavitation... Fra : Kasper Munch |
Dato : 28-04-03 16:16 |
|
Hej NG
Går pt. på maskinmester skolen og er ved at skrive projekt i fremdriving.
Jeg står nu og mangler informationer om emnet kavitation.
Alt info vil blive modtaget med kyshånd, også links til hjemmesider er
velkomne, bøger osv.
Mvh Kasper Munch
| |
Uffe Kousgaard (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Uffe Kousgaard |
Dato : 28-04-03 16:24 |
|
"Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> wrote in message
news:3ead459c$0$10395$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Alt info vil blive modtaget med kyshånd, også links til hjemmesider er
> velkomne, bøger osv.
Google har mange sider om emnet - også på dansk.
| |
Kasper Munch (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Kasper Munch |
Dato : 28-04-03 20:37 |
|
Jo, google har jeg prøvet, men syntes det er svært at finde længere tekster
om emnet, har ind til nu kun fundet korte tekster som ikke går i dybden..
mvh Kasper Munch
"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead476e$0$83056$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> wrote in message
> news:3ead459c$0$10395$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Alt info vil blive modtaget med kyshånd, også links til hjemmesider er
> > velkomne, bøger osv.
>
> Google har mange sider om emnet - også på dansk.
>
| |
zigge (29-04-2003)
| Kommentar Fra : zigge |
Dato : 29-04-03 08:09 |
|
"Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> wrote in message
news:3ead82bf$0$10430$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jo, google har jeg prøvet, men syntes det er svært at finde længere
tekster
> om emnet, har ind til nu kun fundet korte tekster som ikke går i dybden..
>
> mvh Kasper Munch
Dem der uden tvivl ved mest om emnet her i landet, er skibsteknisk institut
i Helsingør. Måske kan du få dem til at hjælpe dig?
Mvh
//zigge
| |
Christian (29-04-2003)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 29-04-03 13:07 |
|
Hvis du er interesseret i den teoretiske forklaring så kan du finde
den i mange bøger om fluid dynamik/thermodynamik.
Ellers kan du finde oplysninger i bøger om feks. pumper. Jeg kan
desværre ikke huske nogen titler.
En hurtig forklaring er at trykket lokalt falder så der dannes en
gasfase i væsken. Når disse gasbobler implodere så udsender små
kraftige jets som kan korrodere materialet. Når der tales fly så er
det uheldigt luften ændres kraftigt lokalt og forstyrre grænselaget.
Dette kan medføre at grænselaget slipper og recirkulation forekommer =
stort tab + stall (og piloten kan miste kontrol over flyet).
På en skibsskrue kan kavitation ødelægge skruen og stall ødelægge
virkningsgraden.
Jeg kender ikke til skibsteknisk institut i Helsingør, men DMI (dansk
maritim institut) i lyngby som er det gamle skibstekniske institut DTU
kan måske hjælpe.
"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message news:<3eae251e$0$10445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> wrote in message
> news:3ead82bf$0$10430$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jo, google har jeg prøvet, men syntes det er svært at finde længere
> tekster
> > om emnet, har ind til nu kun fundet korte tekster som ikke går i dybden..
> >
> > mvh Kasper Munch
>
> Dem der uden tvivl ved mest om emnet her i landet, er skibsteknisk institut
> i Helsingør. Måske kan du få dem til at hjælpe dig?
>
> Mvh
> //zigge
| |
Kasper Munch (29-04-2003)
| Kommentar Fra : Kasper Munch |
Dato : 29-04-03 13:42 |
|
Okay, tak for hjælpen, vil da lige kontakte DMI og
skibsteknisk institut.
Mvh Kasper Munch
"Christian" <alletiders@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1b2225b2.0304290407.3df6bafe@posting.google.com...
> Hvis du er interesseret i den teoretiske forklaring så kan du finde
> den i mange bøger om fluid dynamik/thermodynamik.
>
> Ellers kan du finde oplysninger i bøger om feks. pumper. Jeg kan
> desværre ikke huske nogen titler.
>
> En hurtig forklaring er at trykket lokalt falder så der dannes en
> gasfase i væsken. Når disse gasbobler implodere så udsender små
> kraftige jets som kan korrodere materialet. Når der tales fly så er
> det uheldigt luften ændres kraftigt lokalt og forstyrre grænselaget.
> Dette kan medføre at grænselaget slipper og recirkulation forekommer =
> stort tab + stall (og piloten kan miste kontrol over flyet).
> På en skibsskrue kan kavitation ødelægge skruen og stall ødelægge
> virkningsgraden.
>
> Jeg kender ikke til skibsteknisk institut i Helsingør, men DMI (dansk
> maritim institut) i lyngby som er det gamle skibstekniske institut DTU
> kan måske hjælpe.
>
>
> "zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message
news:<3eae251e$0$10445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > "Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> wrote in message
> > news:3ead82bf$0$10430$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Jo, google har jeg prøvet, men syntes det er svært at finde længere
> > tekster
> > > om emnet, har ind til nu kun fundet korte tekster som ikke går i
dybden..
> > >
> > > mvh Kasper Munch
> >
> > Dem der uden tvivl ved mest om emnet her i landet, er skibsteknisk
institut
> > i Helsingør. Måske kan du få dem til at hjælpe dig?
> >
> > Mvh
> > //zigge
| |
Erik Daugaard (29-04-2003)
| Kommentar Fra : Erik Daugaard |
Dato : 29-04-03 22:45 |
|
Hej Kasper.
Tag og ring til Christen Knak. Han ved ihvertfald noget om det.
Mvh. ED
"Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ead459c$0$10395$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Går pt. på maskinmester skolen og er ved at skrive projekt i fremdriving.
> Jeg står nu og mangler informationer om emnet kavitation.
>
> Alt info vil blive modtaget med kyshånd, også links til hjemmesider er
> velkomne, bøger osv.
>
> Mvh Kasper Munch
>
>
| |
Peter Christiansen (29-04-2003)
| Kommentar Fra : Peter Christiansen |
Dato : 29-04-03 22:47 |
|
Erik Daugaard wrote:
> Hej Kasper.
>
> Tag og ring til Christen Knak. Han ved ihvertfald noget om det.
Er han ikke død ?
Peter
| |
Erik Daugaard (29-04-2003)
| Kommentar Fra : Erik Daugaard |
Dato : 29-04-03 23:49 |
|
Engang for nogle år siden, så jeg på en messe en pumpe hvis omløbstal var
reguleret, så det var det højst mulige uden kavitation. Til lejligheden
havde man lavet et par vinduer i pumpehuset. Her igennem blev impelleren
beslyst med stroboskoblys, med en frekvens svarende til omløbstallet. Man
kunne ligeså tydeligt iagtage fænomenet, når de kørte omløbstallert op
manuelt - og hvordan den så selv lagde sig ned lige under det kritiske
omløbstal.
Hvad firmaet hed, har jeg svedt ud, men du kunne jo prøve og finde noget på
nettet og evt. få dem til at sende noget materiale til dig.
Mvh. ED
"Kasper Munch" <kasper_munch@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ead459c$0$10395$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Går pt. på maskinmester skolen og er ved at skrive projekt i fremdriving.
> Jeg står nu og mangler informationer om emnet kavitation.
>
> Alt info vil blive modtaget med kyshånd, også links til hjemmesider er
> velkomne, bøger osv.
>
> Mvh Kasper Munch
>
>
| |
|
|