JMail, POP3 og attachments
Fra : Morten Petersen

Dato : 28-04-03 11:57

Jeg kan ikke få JMail til at forstå at der er en attachment i nogle af
de mails mails jeg henter med POP3 (med JMail.POP3)

Ved at sammenligne 1) en mail med en attachment JMail godt kan se med
2) en mail med en attachment JMail ikke kan se, kommer jeg til at

a) De er begge multipart/mixed
b) De har begge såkaldte boundary-specifikationer for hvornår
attachment'en (i Base64) starter

men

c) Mailen JMail ikke kan se, har ikke Content-Disposition: Attachment.
Faktisk har mailen ingen Content-Disposition overhovedet.

Hvad nu?

Udelukker det fuldstændigt at jeg kan læse den attachment, bare fordi
den ikke har nogen Content-Disposition? Jeg mener, den er jo i mailen.

Fra : Torben Brandt

Dato : 28-04-03 22:10

Morten Petersen wrote:
> Jeg kan ikke få JMail til at forstå at der er en attachment i nogle af
> de mails mails jeg henter med POP3 (med JMail.POP3)

<snip : beskrivelse af rå mails>

Du skriver ikke, hvad der går galt. Om attachmenten bare bliver
ignoreret eller det hele fejler...

Jeg kan fortælle om mine egne erfaringer med JMail som POP3-klient.
- Jeg har gennem et stykke tid (1½ år) erfaret, at ca 1% af alle mail
resulterede i, at JMail.POP3-objektet kastede en fejl på ASP-siden.
- Fejlen var ikke helt tilfældig, idet den samme mail ikke kunne slippe
igennem ved at man prøvede igen senere.
- Jeg har kigget - lidt - på de rå mails, og har ikke kunne finde nogen
gentagen fejl, som skulle være i strid med diverse RFC'er. I tilfælde,
hvor der dog var noget, der ikke passede med RFC'en så kunne andre mails
med samme fejl dog godt parses af JMail.
- Fejlene skete ikke kun ved mails med attachments, men også text/plain-
mails.
- Jeg har prøvet at reproducere fejlene ved at sende en tilsvarende mail
fra samme program (her Outlook) til de samme adresser. Dette behøvede
dog ikke at give en fejl.
- Nogle afsender-adresser resulterede ofte i fejl-mails (f.eks. ved
flere modtagere), men årsagen var ikke umiddelbart synlig.
- Jeg kunne i næsten alle tilfælde hente fejl-mailen med Outlook, hvor
den blev parset korrekt.
- Mails inficeret med/udsendt af Klez-virussen resulterede _altid_ i en
fejl - udmærket virusbeskyttelse :)
- Antallet af fejl er - tilsyneladende - faldet efter af mailserveren er
skiftet ud. Aner ikke hvad dette kan have betydet for den rå mail...

Jeg har indtil videre "løst" problemet ved:
1. Først forsøge at hente med JMail
2. Så bruge en parser, jeg selv har lavet, der kan hente mails på
pop3-server og parse mails i text/plain. Det er ikke så svært.
3. Så giver jeg op og løser problemet manuelt :)

Jeg ved ikke, om det er noget af det samme, du har oplevet, men hvis
nogen har nogle ideer til, hvad det er, der foregår, så sig endelig frem.

mvh Torben