Laver akvariet mærker i gulvet
Fra : Robert

Dato : 27-04-03 17:23

Hej gruppe,

jeg har nu boet i en lejlighed i 1 års tid, og imens har mine akvarier stået
hos mine forældre, som har måttet passe dem for mig i det daglige. Det er
også gået meget godt, men nu er jeg begyndt at savne akvarierne.

Grunden til at jeg ikke har flyttet dem er dels at jeg ikke orker at tømme
dem for at flytte dem, men mest af alt at jeg er bange for at skade det pæne
trægulv i lejligheden. Det skal siges at jeg bor til leje i en helt
nyrenoveret lejlighed, og at det nye trægulv derfor naturligt nok er meget
pænt.

Akvariet som jeg meget gerne vil flytte er kun 128 liter, men med alt udstyr
vejer det jo en del, og jeg er derfor bange for at de fire ben vil lave
mærker i gulvet. Er der nogen som har erfaring med dette?

Jeg er blevet rådet til at stille det på en plade af en slags, men så vil
der jo blive en stor plet når jeg engang flytter akvariet. Nogen erfaringer
eller gode råd i den forbindelse ?

Håber på lidt hjælp, da jeg nok ikke er den eneste som bor til leje i en
lejlighed - og som meget gerne vil have et akvarie... (de små fisk savner
mig vel også

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-04-03 19:58

"Robert" <svar_kun_i@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejlighed - og som meget gerne vil have et akvarie... (de små fisk savner

Hej Robert
Jeg forstår dig godt - der er mange der har betalt store flytteregninger
efter diverse skader fra akvarie.
De renoverede gulve kan være meget vanskelige at holde pæne.
Hvad med dine vægge - kan de holde til nogle kraftige reoler.
Hvis ellers væggen er holdbar, er det nemmere at lukke nogle
huller/male/tapetsere ved fraflyning.
hilsen
Jørgen

Fra : Robert

Dato : 27-04-03 20:15

> Jeg forstår dig godt - der er mange der har betalt store flytteregninger
> efter diverse skader fra akvarie.
> De renoverede gulve kan være meget vanskelige at holde pæne.

Der er nu ikke tale om et renoveret gul, men derimod nye planker, som
umiddelbart virker forholdsvis stærke. Jeg har i hvert fald ikke lavet de
helt store mærker i det endnu. Tror der er tale om sæbebehandlet fyrtræsgulv
(vaskes i hvert fald i sæbespåner?)

> Hvad med dine vægge - kan de holde til nogle kraftige reoler.
> Hvis ellers væggen er holdbar, er det nemmere at lukke nogle
> huller/male/tapetsere ved fraflyning.

Væggen kan nok ikke holde et akvarie på 128 l. Grundet nyisolering er disse
beklædt med gipsplader, og de holder jo ikke det store. Ellers en god idé.

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 27-04-03 21:01

Robert wrote:
> [...]
> vil der jo blive en stor plet når jeg engang flytter akvariet. Nogen
> erfaringer eller gode råd i den forbindelse ?

Hej Robert,

hvad vil du gøre med dine andre møbler? -de efterlader jo også "pletter" der
hvor sollyset ikke kommer ind ;)

I mine øjne er akvariet et møbel som alle andre -hvis det er mærker fra et
porsa-bord du er bange for, så læg en vandfast krydsfinérplade under i hele
akvariets størrelse + lidt ekstra, eller stil akvariet på et møbel, der kan
bære. Så mangler du bare at sikre dig at du rammer 2 eller flere strøer, så
står det stabilt.

vh. Jørgen

Fra : Robert

Dato : 28-04-03 17:46

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvad vil du gøre med dine andre møbler? -de efterlader jo også "pletter"
der
> hvor sollyset ikke kommer ind ;)

Det har du vel ret i. Et tæppe under sofabordet efterlader jo selvfølgelig
også et mærke.

> [...]
kan
> bære. Så mangler du bare at sikre dig at du rammer 2 eller flere strøer,

Jeg ville helst have akvariet til at stå på et "akvariemøbel", men økonomien
tillader nok ikke at jeg anskaffer sådan et. Har pt. et understel, og det er
klart at de fire ben trykker rimelig hårdt på gulvet. Måske skulle jeg bare
vælge at ligge en plade under akvariestellet.

Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 28-04-03 10:04

"Kom til" at sende dette som e-mail reply, men tænkte at gruppen også kunne
have glæde af det :

Hejsa

En mulig løsning er "klaver-/pianokopper" (eller hvad de nu hedder). De kan
fås i størrer musik forretninger og er beregnet til - som navnet antyder -
at sætte under hjulene på klavere eller pianoer, netop med henblik på at
fordele trykket og undgå uønskede mærker i gulvet.

Men udover tryk mærker ville jeg nok være ligeså nervøs for vandskader.
Selvom jeg synes jeg er meget omhyggelig med at tørrer evt. stænk op efter
mig, og altid lægger en lille pressening jeg har købt til det samme, ud på
gulvet inden jeg går i gang med vandskift eller andet størrer pilleri, så
har jeg da med tiden fået lavet flere knap så pæne mærker i gulvet.

/Ulrik