Hej John
Tak for dit bidrag.
Jeg har imellem tiden konstateret at rumlen og kogeriet med rimelig stor
sikkerhed skyldes at mit Ardic oliefyr kørt på fuld udblæsning og det var
den der tog en sluk vand hvergang styrbord side blev dyppet i en bølgedal.
Som tidligere nævnt så optrådte mislydene kun i forbindelse med den
voldsomme gyngen fra side til side.
Tilbagestående problem er den høje temperatur:
Jeg skal idag tjekke impel i saltvandtkølingen (den er IKKE ferskvands
kølet). Den siges at være skiftet af mekanikeren for 10 dage siden !
Derefter er det sien der skal tjekkes. Måske et "begynder" spørgsmål, men
kan sien kontrolleresuden at hoppe i baljen ? Mig bekendt er min BUKH ikke
udstyret med det sædvanlige gennemsigtige filter der kan renses for tang
eller ligende. Den har blot en studs ved skrog gennemføringen og så en
slange direkte til pumpen. Endelig kan det vel også være en defekt termostat
!!
Ifølge manual er arbejdstemperaturen på denne DV24 SME mellem 50 & 75
grader.
Findes der en let metode til at teste funktionen på termostaten ?
Anders
"john_lundsgaard" <john_lundsgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead7022$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "anders" skrev d. 27-04-03 17:16 dette indlæg :
>
> > at vi rullede kraftigt.
> > Gik ca. 3100 omdrejninger. Pga. kraftig modstrøm ud for Kronborg
> området
> > skød vi ikke mere end 3 knob, så maskinen arbejdede hårdt for sagen.
>
>
> Hej Anders
>
> Nej jeg tror ikke på at det at udstødningen kommer under vandet er årsag
> til problemet, og slet ikke når motoren kører med mange omdrejninger, så
> er der altid overtryk i udstødningen.
>
> Jeg har engang for mange år siden fyldt motoren i en gammel spidsgatter
> fordi jeg prøvede at starte den (med håndsving) samtidig med at
> udstødningen var under vand på grund af krængning, og hver gang den ikke
> kom igang, men slog lidt tilbage, så tog den sig et "snøk" saltvand. Men
> i vores B31 har vi ofte udtødningen under vand, og det giver bare lidt
> "gurglen".
>
> Næh jeg er mere bange for det alvorlige problem:
>
> 17 år gammel saltvandskølet motor, der får lov til at ræse alt hvad den
> kan - 3100 omdrejninger må være tæt på toppen for en Bukh. Så alt hvad
> der sidder af rust i kølesystemet det er nok revet løs, og kørt med
> rundt i systemet, sammen med eventuelle løsrevne stumper af impelleren.
>
> Jeg tror på en grundig gennemskylning af hele kølesystemet, og vil da
> foreslå et skift til ferskvandskøling inden det er "for sent".
>
> Held og lykke med det.
>
> Hilsen John
>
> --
> Leveret af:
>
http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>