Trådløs netværk - router OG modem?
Fra : Kenneth Bon

Dato : 26-04-03 17:46

Jeg overvejer at skifte til trådløst netværk herhjemme - for at forbinde 2
computere.

Jeg har BB hos TDC - pt uden router - men med skillefilter og ADSL-modem.

Hvis jeg anskaffer mig en router med switch og 2 trådløse netkort - skal
routeren så erstatte ADSL-modemet - eller skal det IND i ADSL-modemet?

Lejligheden er ca 55 m2 - og der er vel maksimalt 15 meter mellem router og
maskiner - men selvfølgelig lidt dørkarme mv - vil det virke uden problemer
(PCI-kort - ikke bærbar) - og hvilke mærker kan anbefales til dette projekt?

Jeg har overvejet en D-link DI-614+ med et par netkort - den har vist fået
gode anmeldelser - men jeg har virkelig ikke ret stor viden på det her
trådløse område.

Undskylder hvis spørgsmålet overlapper - jeg kunne ikke finde konkrete svar
andetsteds.

/Kenneth

Fra : Mads Bahrt

Dato : 26-04-03 18:30

Kenneth Bon wrote:
> [...]
> (PCI-kort - ikke bærbar) - og hvilke mærker kan anbefales til dette projekt?

Jeg vil i hvert fald anbefale at du benytter USB-netkort i stedet for
PCI. Ved PCI placerer du antennen nede bag kabinettet, hvor der ikke er
særligt optimale modtege/sendeforhold. Nogle PCI-kort har antennen for
enden af en ledning, men her mister du en hvis mængde signal i
ledningen. Ved USB har du derimod stadig frihed til at placere antennen
(i form af hele netkortet) det sted hvor du får bedst dækning. Det
skader desuden ikke at USB-netkort er en del billigere. Det eneste
problem ved USB-netkort er i forbindelse med linux, hvor der i hvert
fald tidligere ikke var drivere til disse. Jeg ved dog ikke om dette
problem er udbedret.

MVH
Mads

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 26-04-03 21:54

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:
Sat, 26 Apr 2003 18:46:10 +0200 i dk.edb.netvaerk
>Jeg overvejer at skifte til trådløst netværk herhjemme - for at forbinde 2
>computere.
>Jeg har BB hos TDC - pt uden router - men med skillefilter og ADSL-modem.
Et ADSL modem kræver, så vidt jeg ved, at blive forbundet til een og
kun een PC.

>Hvis jeg anskaffer mig en router med switch ....
Den forlanger TDC da vist at de selv leverer, og den vil i så fald
erstatte ADSL modem'et. Betyder det ikke et dyrere abonnement?

>Lejligheden er ca 55 m2 - og der er vel maksimalt 15 meter mellem router og
>maskiner - men selvfølgelig lidt dørkarme mv - vil det virke uden problemer
Min erfaring er at ca. 10 meter er rimelig sikkert, 15 meter er på
grænsen til det usikre, selvfølgelig afhængig af murværk m.v.

>Jeg har overvejet en D-link DI-614+ med et par netkort -
Du kan spare netkortene, hvis du bruger et system baseret på USB.
Jeg bruger selv Belkin (ca. 2 * 700 Kr), det kører 11 MB Ethernet
802.11 og fungerer tifredstillende.

Hvis du kan akceptere at den primære PC (forbundet til Internettet)
skal være tændt for at den sekundære PC kan få Internet forbindelse
igennem den, så kan du beholde dit ADSL modem og spare alle Routere,
Switche osv.
Så skal du kun investere i de to trådløse netenheder.
Brug enten Windows ICS eller en freeware Proxy på den primære PC, det
sidste er det nemmeste, men mindst flexible. Begge løsninger er
gratis.

Erik Helmer Nielsen

Fra : BB

Dato : 27-04-03 07:49

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den forlanger TDC da vist at de selv leverer, og den vil i så fald
> erstatte ADSL modem'et. Betyder det ikke et dyrere abonnement?

Nej. Du må godt selv købe en router. Den bliver placeret efter ADSL modemet.

VH
Brian Bjerg
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-04-03 13:09

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> skrev:
Sun, 27 Apr 2003 08:48:43 +0200 i dk.edb.netvaerk

>Nej. Du må godt selv købe en router. Den bliver placeret efter ADSL modemet.
Hm.
Mit ADSL modem har kun mulighed for forbindelse til een PC via USB.
Min leverandør, Tiscali, siger
"Med produktet kan du ikke tilslutte flere computere til modemet."

Men der findes måske forskellige typer ADSL modem.

Erik Helmer Nielsen

Fra : BB

Dato : 27-04-03 13:54

> Hm.
> Mit ADSL modem har kun mulighed for forbindelse til een PC via USB.
Mit modem skal forbindes med et RJ-45 kabel til en enhed efter "eget valg"
eks. router, switch, hub eller PC.

> Min leverandør, Tiscali, siger
> "Med produktet kan du ikke tilslutte flere computere til modemet."
TDC siger "Du kan sagtens anvende din egen router sammen med bredbånd fra
TDC"

> Men der findes måske forskellige typer ADSL modem.
Ja, hvis du har et ADSL modem til USB, så gør der.

Men det er jo svært at vide hvordan alle ISP sætter deres Internet op

Fra : Kenneth Bon

Dato : 27-04-03 09:07

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> wrote in message
> "Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:

[klip]

> Min erfaring er at ca. 10 meter er rimelig sikkert, 15 meter er på
> grænsen til det usikre, selvfølgelig afhængig af murværk m.v.

Hm - 10-15 meter var ikke meget - forskellige anmeldelser siger jo at der
ingen problemer har været i større etage-huse - og producenten har også selv
længere rækkevidde angivet - ?

> Du kan spare netkortene, hvis du bruger et system baseret på USB.
> Jeg bruger selv Belkin (ca. 2 * 700 Kr), det kører 11 MB Ethernet
> 802.11 og fungerer tifredstillende.

Spare netkortene? Hvad er de 2x USB du har? Er det 2 USB trådløse netkort
der 'bare' sender data fra 'master' PC til en sekundær PC?

[klip]

/Kenneth

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-04-03 13:09

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev:
Sun, 27 Apr 2003 10:07:03 +0200 i dk.edb.netvaerk

>Spare netkortene? Hvad er de 2x USB du har? Er det 2 USB trådløse netkort
>der 'bare' sender data fra 'master' PC til en sekundær PC?

Jeg taler ikke om trådløse netkort til indbygning, men om to små
externe enheder med antenner, enheder som er forbundet til USB porte i
PC'erne.
Ja, de sender bare data mellem de to PC'er, men det er da også det
eneste jeg har brug for. Filoverførsel er data, Internet trafik er
data, Udskrift på printer er data, osv.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kenneth Bon

Dato : 28-04-03 19:57

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.dk> wrote in message
newshnavsnea4c45pc46afevhqodbemu5g8e@4ax.com...
> [...]
> Ja, de sender bare data mellem de to PC'er, men det er da også det
> eneste jeg har brug for. Filoverførsel er data, Internet trafik er

Jep - det er jeg klar over. Men hvor kommer netkabelet så ind? PT går det jo
fra mit ADSL-modem ind i mit netkort - men det bliver jo så erstattet af
USB-adapteren...

/Kenneth