Virker under win2000 men ikke under NT
Fra : Kasper Okkels

Dato : 26-04-03 09:50

Jeg er absolut nybegynder udi Delphis lyksagligheder, men har dog lavet et
program, der via en ADO-forbindelse til en Access-database, laver nogle
halv-avancerede matematiske beregninger. Det virker fint på min egen
langsomme computer med Windows 2000.

Jeg håbede på, at jeg kunne udnytte min arbejds-computers flere MhZ til at
speede udregningerne op, men her får jeg en fejl under opstarten. Computerne
på arbejdet kører Windows NT, og på én computer får jeg en eller anden
'access violation' og på en anden dukker den kære Dr. Watson op. Er det et
kendt fænomen, og er der noget jeg kan gøre, for at få det til at virke?

Jeg har både forsøgt med ADO-drivere version 4.0 og version 3.51, men lige
lidt hjælper det. Jeg har lavet mindre applicationer, der laver de samme
udregninger, men uden at forbinde til databasen, og her virker det
upåklageligt på arbejdet. Programmet kører også uden problemer på en maskine
med Windows XP...

Jeg er som sagt ganske nybegynder, og det kan derfor sagtens være en eller
anden banalitet, som jeg ikke er klar over. Men hvis jeg kunne få lidt
hjælp, vil jeg blive ovenud glad.

mvh
Kasper

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 26-04-03 12:45

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> en anden dukker den kære Dr. Watson op. Er det et
> kendt fænomen, og er der noget jeg kan gøre, for at få
[klip]

Bare et gæt: Har du checket at det er samme version af MS Access?

--
M.v.h.
Olav

Fra : Carl Pedersen

Dato : 26-04-03 15:36

Har din NT maskine sidste service pack på (jeg tror det er sp 6)
Jeg har også oplevet at object i delphi referede til et ikke eksisterne
object hvor det ikke gav fejl på en maskine med acces violation på en anden.
Hvilke type database acces bruger du mangler der evt en DLL fil (prøve
eventuelt at installere delphi på arbejds maskine og afinstallere igen)
dette efterlader typisk de nødvendige DLL'er

Mvh
Carl

Fra : Kasper Okkels

Dato : 26-04-03 16:46

"Carl Pedersen" <F_peders@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har din NT maskine sidste service pack på (jeg tror det er sp 6)

Ja, det er jeg ret sikker på.

> Hvilke type database acces bruger du?

Jeg har Access 2002 på begge maskiner. Jeg har forsøgt at konvertere
databasen til Access 97 filformat og så bruge ADO driveren version 3.51. Det
virker fint herhjemme, men på NT-maskinen vil det ikke, som jeg vil...

> mangler der evt en DLL fil (prøve
> eventuelt at installere delphi på arbejds maskine og afinstallere igen)
> dette efterlader typisk de nødvendige DLL'er

Huuuhh, det bliver nok svært. Det er en noget bureakratisk process at ændre
noget ved opsætningerne på arbejdet, og for øvrigt er de systemansvarlige
nok ikke så glade for at jeg kører hjemmelavede programmer på maskinerne.
Er der ikke andre måder?

Fra Excel kan jeg sagtens forbinde via ADO/Jet 4.0 til en Accessdatabase.
Fejlen opstår i øvrigt umiddelbart efter programopstart. Og også før jeg
betynder at snakke med databasen.

/Kasper

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 26-04-03 22:09

"Kasper Okkels" <okkelsFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Det er en noget bureakratisk process at ændre
> noget ved opsætningerne på arbejdet, og for
> øvrigt er de systemansvarlige nok ikke så glade
> for at jeg kører hjemmelavede programmer på
> maskinerne.
[snip]

Kører du monstro som adminstrator derhjemme, men som almindelig bruger
på arbejdet?

--
M.v.h.
Olav

Fra : Kasper Okkels

Dato : 27-04-03 09:48

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@intete-kontor.dk> skrev i en meddelelse

> Kører du monstro som adminstrator derhjemme, men som almindelig bruger
> på arbejdet?

Ja, det gør jeg. Er det et problem? Og kan det løses?

/Kasper

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 30-04-03 19:08

> Ja, det gør jeg.

Hmmm... tænkte det nok.

> Er det et problem?

Måske. Det kommer an på så meget.

> Og kan det løses?

Jeg vil ihvertfald foreslå dig følgende: Kør derhjemme på samme måde som
på arbejdet - dvs. at du opretter en bruger, logger ind som den bruger
og så forsøger at køre programmet. Hvis du så får den samme (eller en
tilsvarende) fejl, så er det nok der hunden ligger begravet.

Jeg har ikke så meget erfaring med ADO, men f.eks. med ODBC er der noget
der hedder Bruger-DSN og System-DSN. Bruger-DSN gælder kun for den
bruger der har oprettet den, mens System-DSN gælder for hele systemet.
Administratoren har jo ubegrænsede rettigheder, så den har ikke samme
problem som en almindelig bruger.

Det er bare et gæt, men prøv at kigge i de baner.

--
M.v.h.
Olav

Fra : Kasper Okkels

Dato : 01-05-03 18:48

> [...]

> og så forsøger at køre programmet. Hvis du så får den samme (eller en
> tilsvarende) fejl, så er det nok der hunden ligger begravet.

Mange tak for hjælpen, men jeg har rent tilfældigt fået løst problemet.

Jeg har altid haft en txt-fil med stien til databasen, som jeg henter ind i
programmet med en readln-kommando. Jeg flyttede databasen til et andet
bibliotek og opdaterede tekst-filen, og vupti - så ville programmet godt
starte. Flot, tænkte jeg så. Hele problemet lå åbenbart i, at jeg havde
lavet en tåbelig stavefejl, og har derfor sat en hel nyhedsgruppe på sagen.
Jeg kopierede databasefilen tilbage til det oprindelige bibliotek - og
sørgede for at sti-navnet var helt nøjagtigt skrevet - men sandelig om Dr.
Watson så ikke dukkede op igen. Flyttes databasen til et andet bibliotek
igen, så virker det igen. Spørg mig ikke hvorfor, men det kan vel kun være
et sted i mine koder, at fejlen ligger begravet. Men tak for indsatsen.

mvh
Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-03 08:22

Hej Kasper.

Jeg har samme problem på mit arbejde, men jeg har dog fundet et mønster i
tingene.
Jeg har valgt at mit program skal forbinde til en database via en UDL-fil,
men hvis jeg klikker på UDL-filen
på den maskine der ikke virker får jeg en meddelelse om at MSDASC.DLL
mangler.
Den fil er en del af MDAC (Microsoft Data Access Components), og MDAC bliver
ikke
installeret sammmen med WindowsNT. Det sker først fra Windows 2000 SP1.
Se:
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnmdac/html/data_mdacinstall.asp.

Mit bud er at MDAC enten ikke er installeret, i det mindste ikke i den
nyeste version.
Hvis det er tilfældet må du få din systemadministrator til at opdatere
maskinen.
MDAC kan downloades her:
http://msdn.microsoft.com/isapi/gomscom.asp?TARGET=/downloads/details.aspx?F
amilyID=9ad000f2-cae7-493d-b0f3-ae36c570ade8&DisplayLang=en.

Jeg har bedt min systemadministrator om at opdatere vores maskine.
Jeg skal nok vende tilbage med et svar på om det virkede.

Rene Rasmussen.