Re: Hvor gammel bør hoppe være inden ifole~
Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 24-03-01 09:40

In article <k4Xu6.6721$Ov.356527@news010.worldonline.dk>, "Aleks & Karina"
<temka@worldonline.dk> wrote:

      Hejsa :)

> Jeg synes 2 år er måske for tildig at blive bedækning med en hingst. Det
> er godt hvis hesten er omkrting 4-5 år,. Eller er I uenige med mig??.
> Jeg synes det er synd for en ung hest at blive mor så tildig..

   Jeg vil tro at det er med heste som med andre dyr - hvis de bliver
bedækket for tidligt så hindres mordyrets vækst fordi energien i stedet
for at gå til mor går til barnet.... Jeg kunne forestille mig at det
blandt andet er derfor at de fleste fritlevende hesteracer ikke er
voldsomt store? Men alså - jeg vil holde på at hoppen i det mindste skal
være færdig med at vokse inden den bedækkes

/Trine.

Fra : Tina

Dato : 24-03-01 21:16

Vildheste mindre størrelse har ikke udelukkende med drægtighed at gøre, det
skyldes i ligeså høj grad, at vildheste størrelse faktisk ikke er mindre,
det er vores sportsheste der bevidst er avlet større ved at avle på de
største dyr. Så vidt jeg ved har der aldrig levet vildheste på størrelse med
varmblodsheste eller fx. de kæmpestore shire-heste. Noget andet, der i hvert
fald spiller en rolle for andre dyr er parasitter - landkatte/halvvilde
katte er ofte mindre end andre katte fordi de ikke behandles for parasitter
i en tidlig alder.

Men jeg holder nu også på, at en hest skal være udvokset, før den sættes i
fol, det er en stor belastning for hesten både at skulle vokse selv, give
næring til et føl - og med de "vidunderlige" sadelkåringer skal de nu oveni
bære en rytter, og mange tilrides desværre som 2,5 årige. Det er kæmpe
belastninger at byde en så ung hest, og det må nødvendigvis skade
moderdyret.

Jeg ville vente til hesten var 4 år med at sætte den i fol (ligesom med
ridning) - hvis den sættes i fol som 3-årig bør man vente med ridningen til
efter foling, og ifoling som 2-årig er vanvid.