Hjælp til tydning - elendig scanning af ki~
Fra : Benny Seiffert

Dato : 25-04-03 19:41

Hej Gruppe,

I har hjulpet mig før, i må hjælpe mig igen....
Jeg et sæt tipoldeforældre som er gift i Nakskov i 1852, navne Niels
Christensen & Maria Lammers.
Jeg kan ikke læse hvad der står, det er specielt hvor de er født der volder
problemer, samt Niels som er ungkarl og ???karl

Tjek linket, de står som nr. 8 i kirkebogen.

http://www.arkivalieronline.dk/Data/lollandn/579/5/v06c06.tif

På forhånd tak
B.Seiffert

Fra : LisBJensen

Dato : 25-04-03 20:23

Hej Benny.
Ungkarl og tjenestekarl Niels Christensen i Nakskov født i Wolshauge 18
Decbr. 1818, vaccineret af Distrikstlægen 1820 ifølge forskrift ???
tilg. ?? 1744. 34 aar.
Pigen Maria Christine Peretrea Lammers i Nakskov fodt i Rethkuhl på
Godset Retmoel i Holsten født 19 sept. 1819 vaccineret af ?? iflg
forevist Att., 7/7 - 1921. tilg. ?? 34 Aar.
Forlovere:
Christian Karlsen??, ?? og daglejer Ib Hansen, begge ?? ??
Viet: den 6 Juli
Lyst : dom 2 efter ??
Bestilt 4/4-52

Håber det kaster lidt lys over sagen, selvom det er svært at læse. Måske
vil det være nemmere hvis du kunne se det i den origianle bog istedet
for på en scanning.

Holsne Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-04-03 20:36

On Fri, 25 Apr 2003 20:40:39 +0200, "Benny Seiffert"
<b.seiffertREMOVE@mail.dk> wrote:

Hej B

>Jeg kan ikke læse hvad der står, det er specielt hvor de er født der volder
>problemer, samt Niels som er ungkarl og ???karl

Han er Tienestekarl

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-04-03 02:29

Hej Folk "

Jeg kan ikke læse hvad der står,

http://www.arkivalieronline.dk/Data/folketælling/FT1860/00025/00196.tif

anden side #3

eller folio 48 recto 3 famili

Bodil Rasmussdatter 45 gift ?enke? Kalvehave lever af ??????? og Læg til ?????
Jens Rasmussen 20 ugift do ???????????????????

please what is Danish for great great great great grandmother ?

til min datter

mvh

Hugh W

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-04-03 07:26

On Sat, 26 Apr 2003 01:29:14 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

Hej Hugh,

>please what is Danish for great great great great grandmother ?

tip-tip-tip-oldemor, eller lidt mere moderne (måske slægthistorisk
teknisk?) tip3-oldemor

fordi: det første great grandmother = oldemor,
great great grandmother = tipoldemor
great great great grandmother = tip-tip-oldemor

og så videre (and so on

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-04-03 07:41

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> skrev Sat, 26 Apr 2003
01:29:14 -0000

> [...]
>
>anden side #3
>
>eller folio 48 recto 3 famili
>
>Bodil Rasmussdatter 45 gift ?enke? Kalvehave lever af ???????

Enke - Lever af Pention, Huus....?

>Jens Rasmussen 20 ugift do ???????????????????

Hendes Søn Murer.

>please what is Danish for great great great great grandmother ?

Tip3 (oldemor) eller 3xTip (oldemor).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : LisBJensen

Dato : 26-04-03 09:42

Hej Hugh.
Bodil Rasmusdatter - enke (Widow) - lever af pension, Huusmod(er) -
Baptist
Jens Rasmussen - ugift - hendes søn er Murer - Lutheran.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-04-03 12:04

"LisBJensen" <LisBJensen.news@kandu.dk> wrote in message news:3eaa46c2$0$129$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Hilsen Lis
>
> "Arne Feldborg" skrev d. 26-04-03 07:41 dette indlæg :

thank you very much

Hugh W

Fra : LisBJensen

Dato : 26-04-03 13:46

You are Welcome.
(velbekomme)

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Poulsen

Dato : 29-04-03 15:42

"Benny Seiffert" <b.seiffertREMOVE@mail.dk> wrote in message news:<3ea98031$0$24664$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> problemer, samt Niels som er ungkarl og ???karl
>
> Tjek linket, de står som nr. 8 i kirkebogen.

Mit gæt er, at Niels Christensen er født i Wolshaugen,
og det er måske Volshave i Gurreby sogn, Lollands Sønder herred, Maribo amt.

Så vidt jeg kan se, er han født den 18. December 1818.

Der må stærkere øjne end mine til bruden og hendes fødested.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg