Malawier med skuffe
Fra : Mikael Knop

Dato : 25-04-03 17:15

Hej NG!
Jeg er kommet i den lykkelige situation at to af mine White blaze manda
hunner går med skuffe. Det er sket med kun 3-4 dages mellemrum. Nu er mit
spørgsmål så: kan det lade sig gøre at sætte begge hunner i det samme
akvarie? Jeg har prøvet det en gang før med et par flavus hunner, men da åd
den ene hun den andens unger... muligvis fordi de fik lov at gå sammen for
længe.
Der er tale om et 70 l. akvarie. Jeg overvejede at lade dem gå sammen deri,
indtil det er op over, og så tvangstømme dem, simpelthen for at den ene hun
ikke skal forgribe sig på den andens unger. Nu kunne man jo så sige, at jeg
bare kunne fjerne hunnerne så snart de har spyttet. Men min erfaring er, at
de allerede har luftet ungerne mange gange før man opdager det, da de den
første tid tager dem i munden igen, såsnart man kommer ind i rummet... så
det er jo ikke nemt!
Håber at nogen har nogle gode ideer...
MVH Mikael.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-04-03 19:01

Mikael Knop <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8bmth$1q7q$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> første tid tager dem i munden igen, såsnart man kommer ind i rummet... så

For en anden gangs skyld må du meget gerne skrive det latinske navn på
dine fisk, så vi
andre udenfor stående også ved hvad det er for en sild der er tale om!
En "Hvid bliset Manda" kender jeg ikke selv om jeg har beskæftiget mig
temmeligt meget med netop
Malawi ciklider.
Mit bud vil være at dele akvariet med en ugennemsigtig plade, så du får 2
dele på hver 35 liter, og så sætter
hver sin hun i hver sin del. Det bedste og det der stresser fiskene
mindst er at de går med ungerne i nogle dage,
og det er sundt for hunnerne at kunne få noget ordentligt foder, i den
lille uges tid de kan gå sammen med ungerne,
så de er i en bedre foder stand når de kommer tilbage til hannen. Da jeg
lavede Malawiciklider, indrettede jeg en
stribe celler i nogle speciel byggede akvarier, med samme formål, Hver
del var på 30 liter, fint sand i bunden,
(det går det lettere at suge skidt op der fra) en halv mursten med huller
i, en del tornet hornfrø eller lign. plante
og så en lille luftsten i for at runde det af. Opvarmningen skete via et
varme kabel som lå under bunden på akvariet.
Hvis hunnen begyndte at jage ungerne, kunne de søge tilflygt i murstenen
eller i planterne.

Et praktisk råd her til sidst! Med mindre det er en absolut speciel fisk
som ingen andre er i besiddelse af,
så lad være med at tage mere end et par kuld fra, og lad dem vokse op,
inden du tager flere fra.
Det er brandærgeligt at skulle fodre 100 eller flere unger op, udne at
kunne komme af med dem.

Carsten

Fra : Mikael Knop

Dato : 26-04-03 15:11

Det var da vist en forglemmelse... Ihvertfald er der tale om Pseudotropheus
sp. zebra "White Blaze Manda"
Jeg takker for de gode råd! Det var igrunden rart at slippe for at
tvangstømme hunnerne. Jeg vil straks give mig i kast med at tildanne en
plade til at dele akvariet op.
Jeg skal nok lade være med at tage for mange fra, ihvertfald til jeg har
fundet ud af hvor eftertragtede de er!
Men jeg forventer nu også at komme til at sortere ret grundigt i kuldene, så
kvaliteten er nogenlunde sikret.
MVH Mikael.

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-04-03 19:15

Mikael Knop <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8e431$21qh$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> fundet ud af hvor eftertragtede de er!
> Men jeg forventer nu også at komme til at sortere ret grundigt i kuldene,

Deter jo det med indforståetheder, de er ikke altid lige til at gennem
skue for uden fra kommende *s*

Hvis du søger for en god fodring, med godt næringrigt foder, f.eks
artemia og når de bliver større
bruger mysis, så burde de være ganske ensartede i størrelse,
selvfølgeligt vil der altid være en der
vokser hurtigere. Det er desværre ikke kun gjort med masser af foder, der
skal ligeledes skiftes vand
mindst 1 gang om ugen, hvis du kan komme til at skifte 2 gange, er det
endnu bedre.

Carsten