Cybercity Cisco vs. Zyxel
Fra : Stefan

Dato : 25-04-03 14:57

Det kan sikkert ikke lade sige gøre, men hvis vi antager at man kan få lov til
at vælge hvilken man vil have ved oprettelse af abonnement, hvilken fungerer så
bedst sådan all round?

Jeg har ikke erfaring med Zyxel, men jeg har erfaring med Cisco 677 som blandt
andet har nogle bugs med at man ikke umiddelbart kan slette forwarded portranges
igen, det kan dog klares med nogle forskellige krumspring, som f.eks. at hente
nscfg.cfg ud af routeren via TFTP, ændre den manuelt og smide den ind igen.

Ser man bort fra Cisco 677's irriterende kendte bugs som dog kan overkommes ad
lidt besværlig vej, fungerer den godt. Men er Zyxel bedre, og har den nogle bugs
som ikke kan rettes? Er der mon nogen der ved besked?

--
Venlig hilsen
Stefan

Fra : John Hinge

Dato : 26-04-03 12:11

On 25 apr 2003 Stefan was heard to say:

> [...]
> forskellige krumspring, som f.eks. at hente nscfg.cfg ud af
> routeren via TFTP, ændre den manuelt og smide den ind igen.

Hey det må du da gerne uddybe nærmere, jeg har nemlig nogle range
forwards som jeg ikke længere bruger, men har ikke ku slippe af med
dem, da hele turen med consolkabel og sletning af alt, ikke lige
står højest på min ønskeseddel :)

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Stefan

Dato : 26-04-03 14:31

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote in message
> [...]
> forwards som jeg ikke længere bruger, men har ikke ku slippe af med
> dem, da hele turen med consolkabel og sletning af alt, ikke lige

Hvilken CBOS bruger du? Det er et stykke tid siden jeg har rodet med en Cisco
677 og har ikke adgang til en pt , men jeg kan da huske at jeg af uvisse årsager
ikke kunne få TFTP til at fungere med CBOS over version 2.4.2 så jeg stillede
mig dengang tilfreds med v2.4.2, faktiskt endte det med at jeg i den sidste
periode droppede ranges og nøjedes med enkelte NAT forwardings, men det har jo
sine begrænsninger, hvis jeg husker rigtigt er der "kun" plads til 116 NAT
entries i Cisco 677.

Sådan gjorde jeg når jeg skulle slette en forwarded portrange:

Jeg brugte en TFTP client/server, nærmere betegnet PumpKIN, som f.eks. kan
downloades her:

http://localgod.homepage.dk/doks/arkiv/programmer/pumpkin.html

1. log ind på ruteren:

cbos>enable
Password: *****

cbos#set telnet timeout 3600
telnet timeout is now 3600

cbos#set tftp remote 10.0.0.X <====Din LAN IP
TFTP will now restrict to 10.0.0.X

cbos#set tftp en
TFTP is enabled

Derefter går du ind i PumpKIN og vælger "Get File". I "Remote file" skriver du
nscfg.cfg og "Remote host" som 10.0.0.1 eller hvad din gateway nu er. (Filen du
lagrer på maskinen skal også hedde nscfg.cfg). Tryk OK.

2. Derefter åbner du nscfg.cfg i et tekstbehandlingsprogram (f.eks: Notepad) og
ser efter linjen som begynder med IP NAT Entry =

Der vil du finde alle NAT entry'erne i følgende format:

intern ip, intern port, ekstern ip, ekstern port, protokol;

Når du har foretaget dine ændringer, så gemmer du filen og åpner PumpKIN igen.
Nu skal du kopiere konfigurartionsfilen tilbage igen. Det gøres ved at trykke på
"Put file". Find frem til nscfg.cfg filen på din harddisk igen og tryk på OK.

3. Nu vil noget lig nedenstående højst sandsynlig dukke op i telnet vinduet:

Downloading configuration file. done.

Saving config................. done.

Please reboot the CPE for the new download to take effect

Nu skal du reboote ruteren ved at skrive reboot.

OBS! Dette gøres på eget ansvar. Det kan ikke anbefales at ruteren konfigureres
på denne måde hvis du ikke er HELT sikker på hvad du laver!

(heh det er godt at man har gemt sine gamle notater)

Jeg har også lige fundet denne metode i en post i denne NG:

Du kan også prøve, som beskrevet på www.koksby.dk > cisco -> delete
all nat entries (including ranges)...

Der står at det kun virker på nogle systemer, og hvis jeg læser det rigtigt så
sletter denne metode *alle* NAT entries.
--
Venlig hilsen
Stefan

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 26-04-03 14:42

Hej.

Der findes flere krumspring, som umiddelbart er lettere end det, du
beskriver. Prøv først følgende:

Gå i enable mode, kør kommandoen "sh nvram" og

Marker og kopier det, som står efter "IP NAT Entry =" og skriv:

set nvram delete <detsomstårefter>
write
reboot

Det virker som regel. :)

Henrik

Fra : John Hinge

Dato : 28-04-03 09:51

On 26 apr 2003 Henrik Koksby Hansen was heard to say:

I skal have tak begge 2, jeg har noteret jeres fif, og vil samle
mod og afprøve dem..

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-04-03 12:44

"Stefan" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Det kan sikkert ikke lade sige gøre, men hvis vi antager at man kan få
> lov til at vælge hvilken man vil have ved oprettelse af abonnement,
> hvilken fungerer så bedst sådan all round?

Du får ikke lov at vælge - du får en Zyxel nu. Jeg ville dog have en 677 og
det kunne fint lade sig gøre. Man skulle blot betale 195 i engangsgebyr for
ombytningen.

> [...]
> krumspring, som f.eks. at hente nscfg.cfg ud af routeren via TFTP,
> ændre den manuelt og smide den ind igen.

Det er korrekt det med portranges. Men jeg havde en masse opsætninger fra
min gamle router og jeg kan godt lide CBOS. Derudover kan jeg godt lide man
kan tænde og slukke filtre, det ved jeg ikke om man kan med Zyxel.

Flemming

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 29-04-03 21:40

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> Du får ikke lov at vælge - du får en Zyxel nu. Jeg ville dog have en
> 677 og det kunne fint lade sig gøre. Man skulle blot betale 195 i
> engangsgebyr for ombytningen.

Du har ret i at man ikke kan vælge. I den nærmeste fremtid vil enkelte
kunder dog opleve at modtage en Cisco 67x.

--
Mvh. Simon Pedersen
CC Backoffice Support

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-04-03 09:44

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in

> Du har ret i at man ikke kan vælge. I den nærmeste fremtid vil enkelte
> kunder dog opleve at modtage en Cisco 67x.

Hvis i har et management kabel til 677'eren i vil af med vil jeg da gerne
have et :) (og ja, jeg er Cybercity kunde, men fik ikke noget med routeren
;)

Flemming

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-04-03 15:03

> Hvis i har et management kabel til 677'eren i vil af med vil jeg da
> gerne have et :) (og ja, jeg er Cybercity kunde, men fik ikke noget
> med routeren ;)

Nej, Cisco stoppede på et tidspunkt med at levere mgmt-kabler med 67x'erne.
Du kan dog godt bestille et fra Cybercity, men der er vist et gebyr på det.

--
Mvh. Simon Pedersen