Kan cigaretbrand-slukker opfindes?
Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-03 10:47

Kan cigaretbrand-slukker opfindes?

Hvis en nanorobot sad i cigaretten og var følsom for menneskets
infrarødstråler/puls og
andet, så kunne cigaretten slukke hurtigt hvis smidt ud af vindue fra bil i
skovbrandfarligt område, eller når ejeren falder i søvn i sengen.

Til det sidste skulle den undlade at spy vand på gløden, hvis ikke der
suges ind efter et antal minutter, som ejeren af cigaretten indstiller - tre
tryk ved filteret og den går ud efter tre minutter uden sug

Der findes plastomvundne cigaretter, der forebygger visse farer, men de er
vist for dyre og ikke så fordelagtigt som hvad må kunne opnås med bittelille
robotanordning (evt indsat flere steder i cigaretten)

Staten ville være konsekvent ved af afgiftnedsætte en sikrere cigaret - men
når rygning skal lægges for had, vil man måske ikke fjerne ulemper.

Hvem gir lift til robottmesse på DTU - se EB idag
--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-04-03 12:21

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skovbrandfarligt område, eller når ejeren falder i søvn i sengen.

> Der findes plastomvundne cigaretter, der forebygger visse farer, men

Og du mener en cigaret med nanorobotter ville være billigere?

- Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-03 18:23

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> bil i

> de er
>
> Og du mener en cigaret med nanorobotter ville være billigere?

Dels det - fordi der bruges meget lidt råstof til en nanorobot. Og når
robotsamlebånd kører, og udviklingsomkostnerne er overstået, så er
råstofudgift den største udgift

Desuden var plast-opfindelsen ikke romantisk / æstetisk tiltalende for
rygeren
Som jo ønsker plantemateriale som hidtil og ild og ikke andet.
Nanorobotter i cigaretten vil ikke ses eller mærkes

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-03 17:15

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message
> [...]
> når rygning skal lægges for had, vil man måske ikke fjerne ulemper.
>
> Hvem gir lift til robottmesse på DTU - se EB idag

Altså. Jeg er ikke helt med, men du snakker om en lille bitte robot som skal
sidde i en cigaret?

Mvh
FB

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-03 18:29

"FB" <nospam> wrote in message

> [...]
> bittelille

> men

> Altså. Jeg er ikke helt med, men du snakker om en lille bitte robot som

Ja rygeren opdager ikke at der sidder 5 knappenålshoveder midt i cigaretten.

Måske slukningen skal ske pr vand der kun lukkes ud af et andet
knappenålshoved, hvis robotten åbner. pga brandfare pga lang tids fravær
fra krops infrarødstråler(puls) eller fordi der ikke er suges luft gennem
længe, dvs rygeren er faldet i søvn.

Fra : Jakob Hansen

Dato : 25-04-03 19:58

> [...]
> fra krops infrarødstråler(puls) eller fordi der ikke er suges luft gennem

Tror lige hurtigt jeg vil opfinde en makro robot med en højtryksvandkanon
som slukker en cigaret når den tændes. Bedre for rygeren.. bedre for
omgivelserne.. bevares.. man bliver måske våd, men det må man se på i senere
udgaver

Fra : zigge

Dato : 28-04-03 05:55

> [...]
> fra krops infrarødstråler(puls) eller fordi der ikke er suges luft gennem

Svjv. er nanorobotter ikke så store og jeg kan som inkarneret ryger fortælle
at der skal mere end en enkelt dråbe vand til at slukke en cigaret, så jeg
tror ikke at ideen med vand holder. Skulle det virke bliver man nok nødt til
at ty til en eller anden form for kemikalier, f.eks. et bånd omkring filtret
imellem overgangen til tobakken.
Men fortsæt det gode arbejde, der sker mange forfærdelige ulykker hvert år
hvor demente og svagt begavede ryger i sengen...

Mvh
//zigge

Fra : Bo Warming

Dato : 28-04-03 07:53

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> [...]
fortælle
> at der skal mere end en enkelt dråbe vand til at slukke en cigaret, så jeg

Hvis gløden, der jo er under ½ gange ½ gange ½ cm
er omkring knappenålshovedet med vand, og glødens varme bruges til at gøre
lidt af vandet til damp, der så pludselig sprøjter det meste af
vandet ud i alle retninger, så tror jeg at der kan ske den
temperaturnedsættelse på et par hundred grader, som er nødvendig for at
slukke
Er gløden 800 grader og antændelsestemperatur 500 grader??

> [...]
> Men fortsæt det gode arbejde, der sker mange forfærdelige ulykker hvert år
> hvor demente og svagt begavede ryger i sengen...

Ulykkesfugle er måske især ramt. Og skovbrande er et kæmpe problem og min
søn der netop er brandmand-uddannet siger at masser af bilister ikke tænker,
men smider skod med glød ud af vindue under kørslen-

vedr dette ville en infrarødføler der spotter det og alarmerer
roadpricingsatelit så fyren bliver straffet, måske være fremtidens løsning.
At nogle veje har sådanne følere fordelt langs vejkanten skjult vil nok
skabe opmærksomhed om problemet - risiko for en stor bøde snakkes om

Mit brainstorming projekt har brug for mere modsigelse - tak , hidtil.

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-04-03 14:44

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse news:Q34ra.10416$3J1.7632@fe04.atl2.webusenet.com...

> [...]
> skabe opmærksomhed om problemet - risiko for en stor bøde snakkes om
>
> Mit brainstorming projekt har brug for mere modsigelse - tak , hidtil.

Hvad der undrer mig, er at man ikke har satellit der straks sporer
abnorm IR i tør plantage og sender bud efter helikopter med en
spand vand - eller en drone.

Mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-03 14:45

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
> >
> Hvad der undrer mig, er at man ikke har satellit der straks sporer
> abnorm IR i tør plantage og sender bud efter helikopter med en

Når man tænker på at satelliter vel kan se et lille bål er det rigtigt, det
burde være simpel.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Bo Warming

Dato : 28-04-03 22:16

> [...]
> >
> Hvad der undrer mig, er at man ikke har satellit der straks sporer
> abnorm IR i tør plantage og sender bud efter helikopter med en

Trænger IR op til satelit?
I den tørre tid kunne de sende fjernstyrede førerløse fly med kameraer

I såfald god ide at satelitten alamerer brandstation

Fra : Kaj

Dato : 28-04-03 19:36

On Mon, 28 Apr 2003 08:53:17 +0200, "Bo Warming"
> [...]

>slukke
>Er gløden 800 grader og antændelsestemperatur 500 grader??

De fleste rygere der omgåes overteoretiske superakademikere, bevæbnet
til tænderne med skydelærere, ved at en cigarets diameter er 8 mm ( I
kan selv måle efter og få nogle decimaler på hvis det ønskes). Og jeg
vil til en hver tid præstere at lave en glød på mere end en halv cm's
længde.

Måske skulle du kalkulere med to knappenålshoveder fyldt med vand...

Vh Kaj

Fra : zigge

Dato : 29-04-03 08:07

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> wrote in message

> De fleste rygere der omgåes overteoretiske superakademikere, bevæbnet
[ROFLOL] Beskidt og til grin kan man jo altid blive
> [...]
> længde.
>
> Måske skulle du kalkulere med to knappenålshoveder fyldt med vand...

Nu begynder det jo at ligne noget vi kan regne på!
Hvis man ER en overteoretisk superakademiker, der holder skarpt øje med alle
rygere, har man måske også lagt mærke til at gløden er kegleformet, og så
burde det være muligt at beregne varmeafgivelsen. Nu ryger jeg selv kun
pibe, men måske kunne du få en af dine superakademikere til at tage et par
mål mere?
Hvis vi kender vægten af papiret, tobakken og længden af dette, samt den tid
en cigaret er om at ryge sig selv. Så skulle det vel være muligt at beregne
for Hr. B. W. Vi ved at tobak er en tykbladet plante og at der er en vis
fugtighed i tobakken når den opbevares korrekt, lad os sige 12 %,
brændværdien må være ca. den samme som halm...
Herefter kan man jo så se på hvor meget vand der skal fordampes for at
slukke cigaretten.

Mvh
//zigge

"Such is the human spirit when the TV is off."

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-03 16:24

> [...]
> brændværdien må være ca. den samme som halm...
> Herefter kan man jo så se på hvor meget vand der skal fordampes for at

Papir tænder ved ca 400 grader
Mon ikke tobak med 12 % vand tænder mindst hundred grader højere?
Når en selvbrændende cigaret (uden sug eller pust fra menneske) brænder, så
er gløden vel næppe over 800 gr
Hvad er varmekapaciteten for det trækul som den især består af.
Hvis knappenålshoved på 1 mm3 kan pustes jævnt ud over den kegleformede
glød, og ikke suges op i ikke-antændt tobak, vil jeg tro at den opvarmning
og især kogning kan afkøle gløden nok til at den slukker.

Eller noget af den slukker - hvis gløden gøres lille, nok vil den jo slukke
af sig selv, ligesom et lejrbål slukker når trækker brændeknuderne væk fra
hinanden, så de ikke holder hinanden varme.

Mon ikke knappenålshovedet skal gå af midt i gløden, og de ydre gloende
kul-dele vil så slukkes,selvom de ikke selv vådtedes til.

Jeg gætter at gløden er ½ gange ½ gange ½ cm altså 125 mm3 og 80% er
luft,dvs fylder 0,1 ml
( og hvis kul har massefylde 1,1 g/cm3 så vejer kullet 11 mg. )

Kan nogen huske fordampningsvarmen for vand? Skal vi gætte 400 cal/ml
Varmekapaciteten for kul er vel ca 0,3 cal/ml

Afkøling = X ml vand gange 400 cal/ml
skal være lig
Opvarmning = 0,1 ml kul gange 0,3 cal/ml

dvs der kun skal bruges 0,03 divideret med 400 ml vand, dvs 0.07 mm3

KAN DET PASSE AT KNAPPENÅLSHOVEDET KUN SKAL HAVE CIRKA ½MM DIAMETER

ELLER HAR JEG TÆNKT GALT ? Hjælp håbes på

Jeg tror ikke, at det er svær nanorobotdesign at få denne vandfyldte kugle
til ved en vis temperatur 800 gr OG når føleren siger intet menneske i
nærheden -i grøftekant´- eller ingen pulsning længe - i seng -
så at puste sit vand ud i den omgivende glød.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 16:46

> [...]
menneske i
> nærheden -i grøftekant´- eller ingen pulsning længe - i seng -
> så at puste sit vand ud i den omgivende glød.

Du kan i virkeligheden nøjes med at tjekke for pulsning, og udnytte at
temperaturen er højere når der suges ilt igennem gløden.
Dvs hvis omgivelserne (gløden) er under xxx grader (hvor xxx er mellem
"standby"-glød og suge-glød) i mere end y sekunder, da frigiv
slukningsmiddel (som nok bør være noget andet end vand)

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-04-03 16:54

Bo Warming skrev:
[klip]

Blot nogle spørgsmål:

Hvordan havde du tænkt dig at knappenålshovedet skulle befinde sig i gløden
hele tiden?

For mig er der en af følgende muligheder:

1) Der er ét knappenålshoved, der på mystisk vis følger med gløden hele
tiden.

2) Der er adskillelige knappenålshoveder igennem hele cigaretten.

Nr. 1 kan jeg ikke forestille mig hvordan skulle laves i praksis - selvom
knappenålshovedet er lille, er det ikke på nanostørrelse og har derfor svært
ved at bevæge sig igennem tobakken.
Nr. 2 ville måske være lidt underlig - når man ryger cigaretten at der
falder knappenålshoveder ud af den - medmindre man kan få dem til at brænde
væk, hvis de ikke skal bruges. Men hvor skal vandet så blive af - uden at
det slukker gløden.

Men måske der er en tredje løsning?

Mvh. Bjarke

Fra : Jannie og Jens

Dato : 29-04-03 17:30

> [...]
> nærheden -i grøftekant´- eller ingen pulsning længe - i seng -
> så at puste sit vand ud i den omgivende glød.

Ja det er en meget sjov diskution, men er der så nogen der kan forklare mig,
hvordan man holder vandet inde i kuglen, når rygeren gerne vil ryge sin smøg
færdig, og dermed ryger forbi kuglen.
Og hvor mange kugler skal der være i en smøg, for at være sikker på at man
kan slukke smøgen, uanset hvornår rygeren smider den fra sig.

Jens

Fra : zigge

Dato : 29-04-03 20:33

"Jannie og Jens" <jannieogjens@hansen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> Og hvor mange kugler skal der være i en smøg, for at være sikker på at man
> kan slukke smøgen, uanset hvornår rygeren smider den fra sig.

Ideen med at holde øje med "pulsningen" er nok den mest holdbare, ved at
placere slukkeren i filtret og transportere slukningsmiddlet ud til gløden
undgås problemet med at skulle have en hel række slukkere ignnem hele
cigaretten.

Så problemet kan altså deles op i to:
1) Registrere hvornår der skal slukkes
2) Distribuere slukningsmiddlet i tilstrækkelig mængde.

1) ???

2) Man kunne bruge en gasart i en lille kapsel, som så fordelte sig i hele
cigaretten når den blev udløst. Det vil ikke betyde så meget at den befinder
sig ved filtret og cigaretten evt. lige er blevet tændt og smidt, da
modstanden er meget større i filtret end i tobakken.
Af brugbare gasser er der jo en del at vælge imellem så det er ikke noget
problem

Mvh
//zigge

Fra : Bo Warming

Dato : 30-04-03 08:00

> [...]
> modstanden er meget større i filtret end i tobakken.
> Af brugbare gasser er der jo en del at vælge imellem så det er ikke noget

Hvad andet end vand kan slukke her?
Hvis min sjuskeberegning om ½mm diameterkugle med vand er korrekt(?), så
kunne man have mange sådanne knappenålshoveder, men man kunne også placere
een ved filter og så en tynd tråd ud til modsat ende ,og flere
udløbsmuligheder fra denne brandslange på under en tiendedel mm i diameter.
Hvor finder man nogen der vil realisere ideen . PhilipMorris?
ScandinavianTobak? og er der psykologiske problemere ved, at man ikke lever
livet farligt?
Måske det er nok med endnu mindre vand end beregnet, for H2Odamp er jo lige
så kvælende som anden damp.
Hjemmerullede cigaretter er vist altid selvslukkende(?), så det er snæver
balance fra glød til sluk
(Mærkeligt at www (endnu?) ikke kan kopiere chat-agtig brainstorming så godt
som good ol' usenet.)
Smider bilisten sit skod i grannåle skal slukning starte samme sekund
føleren sir "der er ikke menneskeudstråling nær mig"- fx ikke infrarød
eller puls eller EEG-fænomen.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 25-04-03 19:25

Bo Warming skrev:
> Kan cigaretbrand-slukker opfindes?
[klip]

Lad os nu se. Nanoforskningen er knapt nok kommet ordentlig igang i nu - i
hvert fald i DK. Det er kun for ca. ét år siden at de første personer havde
mulighed for at studere nanoteknologi.

Men der er mange ting der teoretisk set er muligt - man skal blot finde ud
af hvordan. Så nanoforskning og nanoteknologi vil sandsynligvis medføre et
paradigmeskifte i den måde hvorpå vi ser hvad der er muligt overfor hvad der
ikke er muligt - også rent økonomisk. Men dette skifte forekommer først om
mange år, tror jeg rent personligt.

Mvh. Bjarke