Astand imellem flue og flåd ?
Fra : Niels Jørgen

Dato : 25-04-03 07:14

Hej NG

Jeg har læst flerer steder at man anbefaler, at afstanden imellem flue og
flåd skal være, fra 1,5 og op til 4 m.
Hvordan kan det være at man skal bruge op til 4 m, er det på grund af at man
skal ned på en bestemt dybde eller hvordan ?
Her er tale om fikseri efter havøred ved kysten.

Hilsen Niels Jørgen

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-04-03 07:45

"Niels Jørgen" <windsurf@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> skal ned på en bestemt dybde eller hvordan ?
> Her er tale om fikseri efter havøred ved kysten.

Det er samme princip som forfanget på en flueline.
Det påvirker dybden, og giver afstand mellem flåddet og fluen, så flåddets
bevægelser ikke skræmmer fisken. Ikke at jeg tror det har den store
betydning hvad angår det sidste, for jeg har flere gange oplevet en havørred
hugge på flåddet!

vh
Alex

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-04-03 10:33

"Alex Linaa" skrev
> Det er samme princip som forfanget på en flueline.

Njah.. Forfanget på en flueline kan jo, i en snæver vending,
trækkes ind gennem topøjet. Det er straks vanskeligere
med et bobleflod...

Ved vadefiskeri:
Min anbefaling må være: Så langt som muligt, men ikke
længere end at man kan få kanet evt. fisk ind over
netkanten.
Længde: Stangens længde + armens længde -det
stykke stangen bøjer under god belastning.
Det vil typisk være omkring 3 meter med en 9 fods stang.
Hvis man fisker fra land kan man vælge så langt
et forfang man gider håndtere.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : jensen

Dato : 25-04-03 20:55

Tja har haft fin succes med ca 2 m efter flådet ved kysten og desuden en
masse der fulgte nysgerrigt med ved siden af flådet på vej ind.. når jeg
fluefisker bruger jeg sjældent mere end 1,5 m forfang.. såe..