Ide til spinneren!
Fra : Michael Rosendahl An~

Dato : 25-04-03 06:57

Hejsa...

Jeg fik efter min sidste fisketur i p&t-søen, hvor der blev hakket i min
spinner ca. 3 gange uden at få kroget fisk, fik jeg følgende ide...

Hvorfor ikke tage krogen af spinneren - forsyne den med en springring eller
to og derefter krogen?

På den måde kommer krogen jo lidt længere tilbage...

Hvad er jeres mening om denne ide?

På forhånd tak!

Fra : Thomas

Dato : 25-04-03 07:17

Prøv en mindre spinner eller variér din indspinningshastighed. Det burde
være nok. Jeg tror ikke en krog længere væk fra spinneren løser problemet,
for det er selve spinneren den angriber. Måske skal du skifte trekrogen ud
med en større én, hvis spinnerbladet dækker for den.
Hilsen
Thomas

Fra : Konsol

Dato : 25-04-03 09:37

Ja, det er jeg med på, men ideen er den samme som ved hornfiskefiskeri, hvor
mange har 5 cm line mellem krog og blink - for at få fat længere inde...

Jeg har lagt mærke til at når jeg får fisk på spinneren, så sidder krogen
oftest helt ude i forenden af munden... Min teori er så at krogen har større
chance for at få fat, hvis den bliver placeret lidt længe bagud...

Varier indspindingen siger du... - Hvad mener du med det? Har det noget med
krogningen at gøre?

Tak : )

Fra : Thomas

Dato : 25-04-03 09:53

Vedr. variation: Spin-stop. Lad den falde lidt og starte igen.

Vedr. Hornfisk. Jeg mener ikke den traditionelle montage med eks. 5 cm line
mellem pirk og krog, gør andet end at fejlkroge fisken i hovedet. Jeg kan
godt forstå din teori, men jeg foretrækker at fisken smækker hele gabet om
spinneren.

Når fisken ikke når at æde spinneren (såfremt den forsøger det og ikke bare
vil puffe den væk af irritation), så er det vigtigt at den får chancen til
det. Derfor giver langsommere spin, evt. et kort stop hvor den falder i 2 -5
sek., en oplagt mulighed for fisken at fange den.

Ørreder er ganske ofte kun ude på at jage spinneren væk af irritation. Det
inviterer til montager med yderligt placeret krog. Men stadigvæk vil jeg
foretrække (også for krogningens skyld), at den æder det hele med "hud og
hår". Forstil dig en ørred der vil jage en anden fisk væk. Den kan gå op og
true, men den kan også angribe og tygge lidt i en finne. Det er da, den skal
opdage at der sidder en krog i.
Hilsen
Thomas

Fra : Konsol

Dato : 25-04-03 10:04

Spinstop: Hmmm, har hørt om det før, men er det virkelig effektivt? Jeg har
ikke praktiseret det, da jeg mærker fisk ved normal indspinning...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-04-03 10:40

"Konsol" skrev...
> Spinstop: Hmmm, har hørt om det før, men er det virkelig effektivt? Jeg
har
> ikke praktiseret det, da jeg mærker fisk ved normal indspinning...

Det er virkeligt effektivt. Men man må ikke miste kontakten
til spinneren når man stopper. Den skal med andre ord synke med
stram line, og ikke, som jeg også har set, ved at folk ligefrem
giver line. Det er iøvrigt en god ide at sætte farten op på
indspinningen når man mærker/ser en fisk, idet dette kan få den
til at hugge (virker også med fluefiskeri)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Konsol

Dato : 25-04-03 11:37

Okay, mange tak for det - det vil jeg prøve så...

Kan du ikke lige skrive en kort gennemgang af metoden fra spinneren lander
og til man har den i land igen (eller til fisken sidder i enden af linen...

Hvordan holder jeg "kontakten" når den synker? Hvor længe osv.?

Mange tak! : )

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-04-03 14:07

"Konsol" skrev
> Kan du ikke lige skrive en kort gennemgang af metoden fra spinneren lander
> og til man har den i land igen (eller til fisken sidder i enden af
linen...

Man skal nok altid være forsigtig med at tale
om "methoder"
Men tænk på at en let spinner ikke altid magter
at trække en nylonline ned. Når spinneren synker ved
spinstop ligger det meste af linen stadig i overfladen.
Spinneren skal nok holde linen stram fra overfladen
og ned til spinneren, men linen fra stangen og ned til vandet
skal holdes stram af dig.
Når jeg gennemgår min egen teknik i tankerne, er der
ikke rigtigt noget der siger "Nåeh Ja! "
Men here goes: Umiddelbart når spinneren tager vandet, slås
bøjlen til. Hvis linen får lov at løbe af hjulet, synker spinneren
umiddelbart dybere, men fordi det meste af linen ligger på
overfladen, vil indspinningen bare få den til at søge mod
overfladen igen. Vandoverfladen virker som en trisse som linen
løber over.
Når linen løber i en stor bue, har man kun ringe kontakt til
agnen.
Skal man fiske dybt, er man altså nødt til at vente
indtil linen er sunket så meget, at man kan ha' en så lige
line som muligt mellem agnen og stangen.
En tung agn mindsker naturligvis denne effekt.

> Hvordan holder jeg "kontakten" når den synker? Hvor længe osv.?

Generelt: Brug så tynd en line som forsvarligt. Firewireliner
laves enormt tynde, men effekten opvejes vist noget af den ikke
særligt glatte overflade.
Jeg foretrækker personligt Drennan line som er "stum"
dvs. ikke-elastisk til en vis grad. Jo mere elastik i linen, jo
ringere føling med agnen.
De fleste P&T ørreder kan snildt landes på en 0,16 eller
0,18 line af Drennans kvalitet.
Spinstop er kun ganske korte, et ½ eller 1 sekund
er rigeligt. Det er vigtigere at variere hastigheden under indspinningen
lidt. Spinstop har også den fordel at den nogle gange kan få
en spinner til at rotere den modsatte vej, hvilket jo altid er godt
når man tænker på at linen uværgelig snoes en del.