Sygeforsikring for dyr hos FDB
Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-04-03 23:44

Hej .-)

Lidt forløbig forbrugeroplysning
Jeg har lige siddet og kigget på FDB's nye forsikring. Som
tillægsforsikring til husstandsforsikringen kan man få en sygeforsikring
til sine dyr - alle slags husdyr (altså dyr der bor i ens hjem). Det har
jeg ikke set før
Jeg skal have undersøgt hvad det koster osv - men indtil videre ligner
det et godt "initiv"
Jeg har kopieret delen om sygeforsikringen. Selvrisikoen er variabel og
kan blive vel høj, og der er ingen dækning af aldersbetingede sygdomme (
hvad det så er, det ligner en gummiparagraf... :-/) og så har de alle de
forbehold de andre også har - men hvis forsikringen i øvrigt (
husstandsforsikringen) er god, opvejer det måske Min forsikring hos
Provinzial er lige steget til det dobbelte, så det er helt klart noget
jeg skal undersøge
-------------

"22. Sygeforsikring for kæledyr
Sygeforsikringen for kæledyr er en
tillægsforsikring til privatforsikringen.
Hundeansvarsforsikringen
omfatter kun det antal hunde, som fremgår af policen. Hundehvalpe er
meddækket, indtil de er 3 måneder gamle.
Sygeforsikringen for kæledyr
kan oprettes for alle kæledyr, der hører til i forsikringstagerens
private husstand -fx hunde, katte, fugle, skildpadder m.v. Det
forudsættes, at kæledyret (dyrene) bor og opholder sig i
forsikringstagerens private bolig.
Større dyr -fx heste, køer, geder,
får m.v. anses ikke for at være kæledyr og kan derfor ikke omfattes af
forsikringen.
Sygeforsikringen omfatter kun de kæledyr, som er nævnt i
policen.
Øvrige forudsætninger
På tidspunktet for forsikringens
oprettelse må der ikke være viden om, at det forsikrede kæledyr lider af
sygdomme. Foreligger en sådan viden, vil forsikringen ikke yde
erstatning.
Sygeforsikringen yder heller ikke erstatning for sygdomme,
der måtte vise sig inden for 30 dage efter, at forsikringen er trådt i
haft.
Det er også en betingelse, at det sygdomsramte dyr bliver
behandlet af en specialpraktiserende dyrlæge eller hos en dyrlæge ansat
på et offentligt veterinært behandlingssted.
For hunde og katte er det
en forudsætning, at det eller de forsikrede dyr mindst hvert andet år
vaccineres mod hhv. smitsom leverbetændelse og parvovirus samt for katte
mod kattesyge og katteinfluenza.
Afhændes eller dør det forsikrede dyr,
refunderer selskabet den eventuelle overskydende præmie, som måtte ligge
efter afhændelses-eller dødsdagen. Det forudsættes dog, at selskabet
straks underrettes om hændelsen.
I tilfælde af skade
Det forsikrede
dyr skal straks befordres til behandling hos en dyrlæge. Forsikringen
dækker ikke befordringsudgifter.
Den behandlende dyrlæge udsteder en
regning, som i kvitteret stand sendes til Købstædernes Forsikring.
22.1
Hvad dækkes
Sygeforsikringen betaler nødvendige udgifter til behandling
af det sygdomsramte eller tilskadekomne dyr hos dyrlægen, herunder
ophold på dyrehospital eller klinik.
Herudover betaler sygeforsikringen
den medicin, som dyrlægen giver dyret under konsultationen eller
indlæggelsen.

22.2 Hvad dækkes ikke

Der ydes ikke erstatning
22.2.1 til kastration eller sterilisation,
hvor dette ikke er medicinsk begrundet samt fødselshjælp,
22.2.2 til
behandling af tænder og tandkød, medmindre behandlingen er nødvendig
efter tilskadekomst,
22.2.3 til behandling af dysplasi, kosmetiske
indgreb, medicinske bade (fx i tilfælde af utøj),
22.2.4 til behandling,
der ikke er medicinsk begrundet, fx dyreadfærdsproblemer,
22.2.5 til
behandling af aldersbetingede sygdomme,
22.2.6 til transport, medicin m.
v. som dyrlægen udleverer eller ordinerer, eller til dyrlægeattester,
som ikke er forlangt af selskabet,
22.2.7 til behandling af sygdomme,
som skyldes mis-eller vanrøgt af det forsikrede dyr forårsaget af
forsikringstageren eller medlemmer af dennes husstand.
22.3 Selvrisiko
og forsikringssum
Sygeforsikringen for kæledyr har en selvrisiko på 10%
af de samlede behandlingsudgifter, dog mindst 500 kr. og højst 1.500 kr.
Forsikringssummen er pr. skadehændelse højst 20.000 kr. (beløbene
indeksreguleres ikke)."

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 25-04-03 08:49

Ja, det lyder jo faktisk rigtig godt. Jeg er nemlig selv gået igang med at
finde ud af hvor mine piger skal forsikres. Men provinsforsking (mener jeg
den hedder) er lavet om sådan at man ikke må have fertile katte, så den dur
jo ikke ;) Og så er der en forsikring igennem kattens værn, den overvejer
jeg også..... ;)

Men sig endelig hvad du finder ud af ;)

- Mette :)

Mette B. Rahm
mail: mette@dk-gillian.dk
Home: www-dk-gillian.dk

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary,
and those who don't

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-04-03 08:58

Ann R skrev
> [...]
ikke set før
Jeg skal have undersøgt hvad det koster osv - men indtil videre ligner det

Det var også min tanke, så jeg checkede fluks hjemme-
siden. Det koster 556 kr. pr. år pr. kat, det ville for mig
sige 3336 kr årligt for 6 katte, så jeg droppede det.

--
Marianne Hellemose

*** Ailurophil ***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-04-03 09:10

In <3ea8ea8b$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> marianne hellemose
wrote:
> Det var også min tanke, så jeg checkede fluks hjemme-
> siden. Det koster 556 kr. pr. år pr. kat, det ville for mig
> sige 3336 kr årligt for 6 katte, så jeg droppede det.

Det er osse mange penge , men alt er jo relativt Min nuværende
forsikring stiger næste gang til godt 1000 kr. pr. kat, det synes jeg er
pebret.. Her ville FDB være en besparelse - desuden kan jeg godt lide
hvad jeg hidtil har set af deres indboforsikring - de erstatter b.la. IT
udstyr med 100% i de første 4 år, har ingen selvrisiko m.m. Det lyder
godt i mine ører Jeg vil i hvert fald overveje det nærmere...

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-04-03 10:21

Ann R skrev
<Det er osse mange penge , men alt er jo relativt Min nuværende
forsikring stiger næste gang til godt 1000 kr. pr. kat, det synes jeg er
pebret.. Her ville FDB være en besparelse ->

Du har fuldstændig ret, og det er en af de "svære"
vurderinger, ingen af os ønsker at få "brug" for en forsikring, men er
uheldet ude er det virkelig en god ting.

Jeg er i den lykkelige situation at det er mange år siden
jeg har haft brug for en dyrlæge til andet end de ting som
en forsikring alligevel ikke vil dække, og det ville have været en "fed"
forretning for forsikringsselskabet, så lige nu bliver jeg ved min egen
lille "opsparing" frem for
forsikring, havde jeg været i en situation hvor penge
ikke "betød" noget havde jeg nok set anderledes på det.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-04-03 12:22

In <3ea8fe14$0$126$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> marianne hellemose
wrote:
> [...]
> min egen lille "opsparing" frem for forsikring, havde jeg været i en
> situation hvor penge ikke "betød" noget havde jeg nok set anderledes

Ja, min forsikring har også mest været en forsikring af mine egne nerver ,
men jeg kunne jo ha' været uheldig - eller rettere kattene kunne. Som
dengang Donna røg ned fra toppen af klædeskabet og fik revet en fletkurv
med - som hun så næsten fik i øjet... eller da Ditte smadrede min
glasthepotte og spadserede rundt i skårene... eller da de i fællesskab
rev miniovnen ned og nok var millimeter fra at få den i hovedet *suk*
Der skete ikke noget, men der kunne snildt ha' gjort det
Vi sparer også op - og når de bliver gamle vil vi nok kunne blæse på om
vi har forsikring eller ikke. Men især i de første år, hvor der ikke
stod noget på bankbogen og damerne levede livet "farligt" (kors, der var
gang i dem! ) var det en tryghed - altså også til mig

Hvis penge ikke betød noget... det kunne være dejligt, men den
lottogevinst lader nu vente på sig