Ustabil mave.
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 12:13

      Hej =)

   Jeg ville lige høre ad om nogen mon har et godt råd mod
ustabil mave på hesten? Med ustabil mener jeg at hesten godt nok
leverer faste pærer men indimellem kommer der vædske ud og det er
tydeligt at det er ubehageligt for ham.
   Han får ren, hel havre, wrap og vitaminer samt halm. Den del
med halmen kan der ikke umiddelbart laves om på - men vi har taget
melasse fra til ham og det har da i hvert fald gjort at han nu leverer
faste pærer. Men jeg ville nu frygteligt gerne have at den lille hest
havde det rigtigt godt i maven. Nogen gode ideer til noget man evt.
kan give ham i tilskud?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Tine Gade

Dato : 25-04-03 12:27

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 15:46

On Fri, 25 Apr 2003 13:27:05 +0200, Tine Gade <tine@miba.auc.dk>
wrote:

>Den anden vej kan kogte hørfrø forebygge hård mave og forstoppelse.

   Det har jeg så ikke lige brug for ;)

>Prøv evt at undersøge om det er noget psykisk der påvirker hestens
>mave. Er den stresset eller andet?

   Tjoeh - det kan man jo godt sige at han er. Han er
rideskolehest og har det derfor ikke helt optimalt. Jeg er dog igang
med at forhøre mig omkring helpart på ham i stedet for halvpart og så
blir det jo en noget anden sag.

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 15:58

Jeg ville tage en snak med dyrlægen om det og evt. opfange noget af det tynde der kommer ud og få det undersøgt hos dyrlægen. Der
findes så mange gode ting i dag og dyrlægen har sikkert erfaringen og kan hjælpe jer lidt videre.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 16:20

On Fri, 25 Apr 2003 16:57:48 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>findes så mange gode ting i dag og dyrlægen har sikkert erfaringen og kan hjælpe jer lidt videre.

   Ejerens søster er dyrlæge og siger at "sådan er det bare med
nogen heste" :/ Og så længe hesten ikke er min - eller i hvert fald så
længe jeg skal dele hesten med hele rideskolen mener jeg ikke at det
kan være _min_ opgave at betale for at få en anden dyrlæge til at
chekke det ...

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 17:01

> [...]
> længe jeg skal dele hesten med hele rideskolen mener jeg ikke at det
> kan være _min_ opgave at betale for at få en anden dyrlæge til at

(klip)

Tja, så tror jeg at man skulle overveje at finde et andet sted at have part på en hest hvis ikke at tingene bliver undersøgt godt
nok så ville jeg ikke sætte mine penge i deres heste.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 18:01

On Fri, 25 Apr 2003 18:00:45 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Tja, så tror jeg at man skulle overveje at finde et andet sted at have part på en hest hvis ikke at tingene bliver undersøgt godt
>nok så ville jeg ikke sætte mine penge i deres heste.

   Nu er det så sådan at han "altid" har haft dårlig mave - osse
der hvor han stod før. Jeg er ret sikker på at han tidligere er blevet
undersøgt for det og at man dengang meldte ud at wrap ikke var godt.
Men han har gået længe uden wrap uden bedring - og han blir ikke
dårligere af at få det. Til gengæld er han begyndt at få løs mave af
melasse så det får han ikke mere.
   Jeg er ret sikker på at 1) mere ro omkring ham i form af kun
en rytter osv. og 2) en ordentlig foderplan vil gøre underværker. Men
jeg mangler lidt input til hvad jeg evt. kan hælde i hovedet på
krikken for at styrke hans mave/tarmfunktion. =)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:30

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Ejerens søster er dyrlæge og siger at "sådan er det bare med
> nogen heste" :/

Det er også min erfaring. Nogle heste bliver så ophidsede/nervøse (især
f.eks. når man rider dem) at det går på denne måde.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-04-03 09:37

On Mon, 28 Apr 2003 09:29:35 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Det er også min erfaring. Nogle heste bliver så ophidsede/nervøse (især
>f.eks. når man rider dem) at det går på denne måde.

   Mjoeh - men nu er han ellers ikke ligefrem det jeg vil kalde
nervøst anlagt =) Det kan hænde at han har stress - men det kan han så
kun slippe af med på en måde.... Ved at blive enmandshest i stedet for
rideskolehest!

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 09:47

> [...]
> nervøst anlagt =) Det kan hænde at han har stress - men det kan han så
> kun slippe af med på en måde.... Ved at blive enmandshest i stedet for

Der findes jo en del heste som ikke egner sig til at være rideskoleheste. Nogen heste er simpelthen bare enmandsheste og de bliver
lidt forvirrede af alle de forskellige ryttere. I vores lille stald med 3 heste da ved hver hest hvis ejer de har, og det selv om
det er mig der går mest derovre og har det overordnede styr på det hele. Min lille uldtot står på en ganske speciel måde når hun ser
mig og sådan har de andre to heste også en måde at vise deres ejer på at de ved hvem de hører til hos.
Nogen heste bliver direkte "sure" af at gå rideskole og andre igen bliver helt apatiske. Jeg tror til gengæld også at nogen heste
trives på en rideskole. Tit ser man heste blive op mod 30 år på en rideskole. Denne alder ser man ikke vildt tit hos privatheste.
Joh, jeg ved godt at alle har set så gamle heste men jeg har bare tiest set det på rideskoler.

--

~Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 28-04-03 11:04

On Mon, 28 Apr 2003 10:47:15 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Der findes jo en del heste som ikke egner sig til at være rideskoleheste. Nogen heste er simpelthen bare enmandsheste og de bliver
>lidt forvirrede af alle de forskellige ryttere.

   Faktisk synes jeg han klarer det overordentligt godt. De
største problemer han for mig at se har er spændinger i brystpartiet
og tendens til gjordkramper. Samt en dårlig smed. Som nævnt et sted
har jeg forhørt mig på om jeg kan få helpart på ham i stedet for kun
halvpart. Det betyder så at jeg skal sørge for ting som smed og
omstopning af sadel - til gengæld har jeg osse en hest der helt
sikkert har det meget bedre. Samtidig har jeg forhørt mig om jeg må
have en halvpart på ham i så fald - således at han bliver rørt alle
ugens dage.
   Det er jo desværre sådan at jeg arbejder i København og derfor
ikke har alverdens tid når der osse skal passes kæreste, katte og
lejlighed. Men jeg er så ked af at "min" prusser ikke har det
optimalt. Og jeg er ret sikker på at han godt kan bære at være
delehest mellem to ryttere. Jeg har så overvejet at finde ham en
skovturs/distancerytter til ham så han kommer meget i skoven. Ikke
fordi jeg så kan bruge ham udelukkende på banen - men fordi han helt
sikkert ikke vil tage skade af at gå i skoven en hel masse både
muskelmæssigt set men også humørmæssigt. Han kan med garanti godt
klare 2* en times ridning i skoven om dagen =)

> [...]
>mig og sådan har de andre to heste også en måde at vise deres ejer på at de ved hvem de hører til hos.

   Her den anden dag ordnede jeg ham efter en anden rytter der
havde sat ham ind - gennemsvedt, stadig våd og uden at gøre forsøg på
at hverken tørre ham eller rense hove på ham. Jeg stod på et tidspunkt
nærmest og børstede hans kønsorganer med en gummignubber. Jeg var
virkelig tæt på - men han tog det meget meget pænt. Kiggede da lidt
men ellers var der ikke noget. Han var helt klar over hvad meningen
var. Jeg fik stor ros for at han stoler så meget på mig. På den anden
side stoler jeg jo osse på at han ikke lapper mig en hvis jeg ellers
gør det forsigtigt og roligt under hensyntagen til hvad han synes om
det.

> [...]
>Joh, jeg ved godt at alle har set så gamle heste men jeg har bare tiest set det på rideskoler.

   Vi har da osse gamle heste ude ved os. Humlen er jo i reglen
at disse heste får en kanon kondi. Det er sjældent at privatryttere
har tid at ride både 2 og 3 timer om dagen. =)
   Det største problem for vores heste er vist holdningen til
dem. Der er desværre en tendens til at se dem som en slags ting i
stedet for levende væsner. Der er for lidt voksenopsyn nok. Og der er
jo noget økonomisk spekulation i det - i forhold til at få hestene til
smed og dyrlæge og sådan. Det er også en grund til at jeg ønsker
helpart. Samtidig med at jeg tror helt sikkert på at jeg kan få meget
meget mere ud af hesten hvis jeg er alene/deler ham med en anden.
   Sikke det blev langt nu ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 10:44

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Mjoeh - men nu er han ellers ikke ligefrem det jeg vil kalde
> nervøst anlagt =)

Det har nogle af de eksempler jeg kan komme i tanke om heller ikke været.

> Det kan hænde at han har stress - men det kan han så
> kun slippe af med på en måde.... Ved at blive enmandshest i stedet for
> rideskolehest!

Ja, forhåbentlig. Én hest vi havde, havde dette problem. Det var ellers
en sød, omgængelig og rolig hest. Den havde meget vilje, men var slet
ikke nervøs, eller noget.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 11:10

(klip)

Nogle heste kan heller ikke tåle uroen i stalden. Børn osv...ikke alle heste har nerver til det.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 29-04-03 10:04

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev:> Ejerens søster er dyrlæge og siger at
"sådan er det bare med
> nogen heste"

Tjah, og her har vi så en af de standartudtalelser som visse dyrlæger
bare slynger ud, når de ikke gider beskæftige sig med et problem,
eller når de simpelthen ikke er fagligt dygtige nok til at
diagnostiser en hest.
En dyrlæge er ikke bare en dyrlæge! Nogle er bedre end andre! Dem som
er dygtige nok, kommer ikke med den slags halvkvædede viser FØR de har
undersøgt og udelukket alle andre muligheder.
Nu ved du, hvem du ikke skal betro din hest til, den dag du får din
egen!

> [...]
> længe jeg skal dele hesten med hele rideskolen mener jeg ikke at det
> kan være _min_ opgave at betale for at få en anden dyrlæge til at

Nemlig! Og når den fx er blevet din, og du har underskrevet en leje
eller købskontrakt som ( og det her er virkelig vigtigt ) ikke
indeholder en servitut som fralægger sælger/udlejer ansvaret for
hestens maveonde, så sender du bare dyrlægeregningen til den tidligere
ejer, da hesten i så fald var behæftet med sygdom i
ejerskiftemomentet.
Ifølge de nye handelsregler, så er sælger / ejer nemlig i ond tro, når
et symtom som du har påpeget bliver slået hen som ubetydeligt, og en
senere undersøgelse så viser faktuel sygdom.

Eller endnu nemmere: Du siger bare direkte til ejeren, at du ikke vil
leje / købe hesten, med mindre en anden dyrlæge foretager den og den
undersøgelse på hesten først!

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-04-03 11:45

On Tue, 29 Apr 2003 11:04:02 +0200, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Eller endnu nemmere: Du siger bare direkte til ejeren, at du ikke vil
>leje / købe hesten, med mindre en anden dyrlæge foretager den og den

   Jeg er ret overbevist om at hvis han fejler noget så er det
stress. Jeg skal i øvrigt ikke under nogen omstændigheder købe hesten
..... kun leje ham. Men der bliver lavet en lejekonteakt på ham ...
ellers skal jeg ikke leje noget dy =)

Fra : Lene

Dato : 13-05-03 14:32

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev:> Jeg er ret overbevist om at hvis han
> [...]
hesten
> .... kun leje ham. Men der bliver lavet en lejekonteakt på ham ...

Hej Trine, det du kalder stress ( og det kan meget vel " bare " være
stress ), kan også være mange andre ting fx et blødende mavesår, en
salmonellainfektion, en tarmbetændelse - + et hav af andre
potientielle alvorlige lidelser. - - Jeg siger det bare for at du skal
være klar over det.

En leje og en købskontrakt adskiller sig ikke væsenligt ud over, at at
hesten er din indenfor den periode, eller den brugsret, som du og
udlejer indgår. Hesten skal stadigvæk være helt og aldeles i orden, og
alle forhold skal lægges frem når lejekontrakten indgås. Selv ved et
lejeforhold så skal du ikke dække udgifter til problemer som var
tilstede ved kontraktens indgåelse med mindre der særskilt oprettes
særlige vilkår.
Hvis du indgår en lejekontrakt som fx har det særlige vilkår at du har
akcepteret at >> hesten indimellem har lidt skidt mave, og at der i
den forbindelse ikke er foretaget nogen særlige undersøgelser, da den
og den dyrlæge skønnede det unødvendigt <<. Så vil du ved
efterfølgende sygdom hæfte for de omkostninger som påbeløber, i
henholde til de øvrige aftaler som er indgået ang. dækning af
dyrlægeudgifter.

Håber det kan hjælpe dig til en god og fair lejekontrakt.

Mvh. Lene

Fra : Lene

Dato : 29-04-03 09:46

"Anet" skrev: > Jeg ville tage en snak med dyrlægen om det og evt.
opfange noget af det tynde der kommer ud og få det undersøgt hos
dyrlægen. Der
> findes så mange gode ting i dag og dyrlægen har sikkert erfaringen
og kan hjælpe jer lidt videre.

Ja, det ville jeg faktisk også gøre........ Tag dog en enkelt pære med
i en pose for sig også. Få den checket for både orm og salmonella.
Mange mange heste med maveproblemer har salmonella. Alternativt skal
du få den checket for mavesår.

Mvh. Lene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-04-03 16:09

On Tue, 29 Apr 2003 10:45:52 +0200, "Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

> [...]
>i en pose for sig også. Få den checket for både orm og salmonella.
>Mange mange heste med maveproblemer har salmonella. Alternativt skal

   Men først skal jeg prøve at give hø i stedet for halm. Så vidt
jeg husker har han næsten ikke nogen problemer med dårlig mave om
sommeren hvor han er på græs det meste af døgnet. I og med at han æder
mindst en balle halm om dagen (Og ligner en følhoppe der skal fole om
meget snart) tror jeg at der kan være gevinst både i form af bedre
mave og i form af en pænere facon. Alt det halm er bare ikke godt. Han
har ret sikkert svært ved at fordøje det ordenligt.
   Forresten må I da godt krydse fingre for at det hele gå i
orden således at jeg får lov at leje ham. Det kan hænde at jeg er nødt
til at gi mig så han går en time om ugen (Fordi der ellers ikke er
heste nok da det er et stort voksenhold) men hvis det er det der
skiller os ad så kan jeg nok leve med det ;)

Fra : Anet

Dato : 12-06-03 09:42

(klip)

Faktisk så har foderfirmaet St. Hippolyts et produkt der hedder Irish Mash
som skulle være ret godt til at få hestens mave i orden. Og det er ikke
fordi at produktet er særlig dyrt. Måske det var en mulighed. Jeg har sendt
et par indscannede informationer om Irish Mash. Produktet gives som en slags
konsistens ala.. vælling og efter flere jeg har talt med så skulle hestene
være helt vilde med det.

priser på produktet er
7,5 kg 85,00 incl. moms
15 kg 125,00 incl. moms.

Og jeg er ikke selv forhandler af produktet men har læst og spurgte meget om
emnet foder da jeg jo i foråret fik en meget dårlig islænderhoppe som jeg
var sikker på ville kunne blive en super lille hest til mig. Kun alt det
bedste skulle hun have og stille og roligt kunne jeg fodre hende op igen fra
en levende død til en flot og dejlig lille rar hest. Hun er ikke typen der
bliver overfed men hun er blevet lidt den grimme ælling som havde så rare
øjne da jeg så hende første gang og nu er hun i mine øjne en smuk
svane......

--
~Hilsen
Annette~