Omkostninger ved at holde hest
Fra : SLP/JM

Dato : 25-04-03 10:41

Hej

Jeg vil blive glad, hvis nogen kan komme med et ca. overslag over de samlede
udgifter pr. hest, man har stående hjemme hos sig selv - halm, foder,
dyrlæge, smed, forsikring m.m.

Hvad er en fornuftig udlejningspris for en boks på en privat gård - incl.
eller excl. halm og foder afhængig af, hvad der er mest normalt? Varierer
priserne afhængig af, om der er adgang til fold og ridebane, og hvor i
landet man befinder sig?

Jeg spørger, fordi jeg aldrig selv har ejet en hest, men kun har erfaringer
med rideskoleheste, og der skal man jo ikke tænke på den slags.

På forhånd tak

--
Mvh Susanne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 11:01

In article <3ea90299$0$42555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, SLP/JM wrote:
> [...]
> udgifter pr. hest, man har stående hjemme hos sig selv - halm, foder,

Well, nogle af tingene er relativt uafhængige af hvor du bor, men
så afhængige af brugs mønster og racen.
Smed er afhængigt af brugsmønster, men nogle heste/racer kræver ikke sko
dyrlæge er afhængigt af hvordan du rider, og så alligevel ikke, du kan være uheldig.
Forsikring, hvor meget skal den forsikres for ?
foder koster forskellige i Kbh hvor det skal fragtes langt, og ude på
landet hvor du kan få det fra naboen. Husk at lorten også skal væk igen.

> [...]
> eller excl. halm og foder afhængig af, hvad der er mest normalt? Varierer
> priserne afhængig af, om der er adgang til fold og ridebane, og hvor i

Ja, det gør de i høj grad. Fx. betaler jeg pt. 2600 for en boks med fuldpension
og 250 for fold ordning. Foldene er ikke noget at råbe hurra for. Dette er i
Kbh, imellem lyngby og holte. Tidligere har vi stået andre steder i samme
område (sådan nogen lunde, men under 10km der fra). Der betalte vi 800 for leje
af boks (3 år siden) og den spiste for ca. det samme. Vi skulle selv muge, og
der var ikke ridehal. Næste sted kostede 2000, med fuld pension, men uden ridehal.
Lå også lidt længere væk fra centrum. Så flyttede vi tættere på centrum til 2990
pr. måned, med en ridehal på 20x40.
Nu står vi så til 2850 med en 20x40 ridehal, og vil ikke flytte. Det er nemlig
vigtigt at hesten og du trives.

Se på hvad tingene i det område koster, men husk at det koster det som
køber og sælger kan blive enige om. Desuden får du som regel det du
betaler for, dvs. steder med lidt højere pris har måske umiddelbart
samme servic som det billige, men så er der forskel på "finish" altså
hvor meget strøges der, hvor god kvalitet mad fodres der med. Dårlig
mad => dyrlæge + (midlertidig) ubrugelig hest.

> Jeg spørger, fordi jeg aldrig selv har ejet en hest, men kun har erfaringer
> med rideskoleheste, og der skal man jo ikke tænke på den slags.

Skal du da til at købe hest, eller udleje bokse ?

JonB

Fra : SLP/JM

Dato : 25-04-03 11:31

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev > Well, nogle af tingene er relativt
uafhængige af hvor du bor, men
> så afhængige af brugs mønster og racen.

Racen er for mit vedkommende underordnet, og jeg har mest en skovturshest i
tankerne. Måske lidt spring, men ikke noget på konkurrenceplan.

> Forsikring, hvor meget skal den forsikres for ?

Jeg må indrømme, at jeg ikke har sat mig ind i emnet, men hvis jeg anskaffer
mig en hest, har jeg tænkt mig en i prisklassen 15-20.000 kr. Nu har jeg
lige kigget lidt på priser hos et enkelt forsikringsselskab, og det ser
overkommeligt ud.

> foder koster forskellige i Kbh hvor det skal fragtes langt, og ude på
> landet hvor du kan få det fra naboen.

Det vil være et eller andet sted ude på landet på Sjælland, så naboen er jo
oplagt.

> Husk at lorten også skal væk igen.

Ups, det havde jeg glemt.

> Se på hvad tingene i det område koster, men husk at det koster det som
> køber og sælger kan blive enige om.

Selvfølgelig - jeg må nok sige, at jeg blev lidt chokeret over de priser i
Kbh, som du nævner. Jeg kom selv meget på en rideskole i Jylland, og der var
priserne nogle helt andre.

> Skal du da til at købe hest, eller udleje bokse ?

Lige nu forsøger jeg bare at danne mig et indtryk af, hvad det vil koste at
have egen hest. Jeg er lige ved at være færdiguddannet, så min kæreste og
jeg skal snart til at se på hus. Vi er begge interesseret i en lille gård på
landet, og jeg vil gerne have min egen hest, men kun hvis økonomien kan
hænge sammen.

Jeg spørger til prisen på udlejning af bokse mest, fordi jeg ikke vil have
en hest, der står alene, og fordi det måske kunne bidrage lidt til
økonomien. Men det første er det vigtigste, og jeg tror umiddelbart ikke,
udlejning af en boks på landet, hvor der måske er større udbud end
efterspørgsel kan indbringe så meget, så det drejede sig lige så meget om at
blive af- eller bekræftet i den holdning.

Tak for svarene.

--
Mvh Susanne

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 11:45

SLP/JM wrote:

> [...]
> mig en hest, har jeg tænkt mig en i prisklassen 15-20.000 kr. Nu har jeg
> lige kigget lidt på priser hos et enkelt forsikringsselskab, og det ser

Regn med ca. 3% for livsforsikring og 5% for uanvendelighedsforsikring.
Det burde man kunne finde.

> Det vil være et eller andet sted ude på landet på Sjælland, så naboen er jo
> oplagt.

Foderomkostningerne kommer også en del an på hesteracen, og hvordan man
opbygger foderplanen. Det kan jo så igen være afhængigt af hvad der er
nemt at skaffe i nærheden.

> Ups, det havde jeg glemt.

Man skal under normale omstændigheder, hvis man har dybstrøelse, have
ca. 0,26 ha. pr. hest (gældende for den kategori, som islændere hører
til. Der er vist tre kategorier).

> Selvfølgelig - jeg må nok sige, at jeg blev lidt chokeret over de priser i
> Kbh, som du nævner. Jeg kom selv meget på en rideskole i Jylland, og der var
> priserne nogle helt andre.

Det samme her. Der hvor jeg færdes, er priserne godtnok lidt anderledes.
Vi tager 800 om vinteren incl. foder, pasning osv.

Men jeg gad da godt have et par stykker stående for 2800 stykket :)

> [...]
> hænge sammen.
>

> Jeg spørger til prisen på udlejning af bokse mest, fordi jeg ikke vil have

Jeg tror også, at du var blevet lynchet, hvis du havde givet udtryk for
noget andet :)

> [...]
> efterspørgsel kan indbringe så meget, så det drejede sig lige så meget om at
> blive af- eller bekræftet i den holdning.

Jeg tror, at det kommer an på hvordan man gerne vil have hestene
opstaldet. Jeg kunne forestille mig at en del af det øvrige udbud (af
opstaldning) måske var på mindre seriøse gårde / ved mindre seriøse folk.

Vi har valgt at opstalde hestene med masser af service, pasning og
overvågning. Derfor bruger vi meget tid og kræfter på det, men til
gengæld er der også nogle stykker der vil have opstaldet hos os.

Beliggenheden af ejendommen kunne også være udslagsgivende.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 12:49

In article <3ea91183$0$10375$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Regn med ca. 3% for livsforsikring og 5% for uanvendelighedsforsikring.
> Det burde man kunne finde.

Pr. år ?

[klip]

> Det samme her. Der hvor jeg færdes, er priserne godtnok lidt anderledes.
> Vi tager 800 om vinteren incl. foder, pasning osv.

Har i ride hus?
Ligger i tæt på offentlige transport midler?
Er der flere skove inden for rækkevidde ?

> Men jeg gad da godt have et par stykker stående for 2800 stykket :)

Så må du jo levere den service der skal til.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 13:28

Jon Bendtsen wrote:

> Pr. år ?

Ja, lyder det helt ved siden af?

> Har i ride hus?

Ja, og ridebane.

> Ligger i tæt på offentlige transport midler?

Hmm. 1400 meter?

> Er der flere skove inden for rækkevidde ?

Masser. Vi bor relativt tæt ved Aalborg, men med en masse natur rundt om.

> Så må du jo levere den service der skal til.

Det mener jeg bestemt også, at vi gør. Gode løsdriftsforhold, masser af
strøelse, vi checker hestene hver dag, individuel (ubegrænset) fodring,
osv. osv.

Men prisniveauet er tydeligvis forskelligt. Når alle andre tager
500-1000 kr., så vil man nok blive opfattet som lidt af en sinke, hvis
man kræver 2800 for det samme :)

Så jeg går ud fra, at det hovedsagligt er beliggenheden der øger prisen
så meget?

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 14:01

In article <3ea929c2$0$10451$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

[klip]

> Ja, lyder det helt ved siden af?

Tror det er for billigt.

> Ja, og ridebane.

størrelse ?

> Hmm. 1400 meter?

Hvor stor er skoven ?

> [...]
>
> Det mener jeg bestemt også, at vi gør. Gode løsdriftsforhold, masser af
> strøelse, vi checker hestene hver dag, individuel (ubegrænset) fodring,

Det skal også lige ligge i Kbh. Det er jo en del af servicen

> [...]
> man kræver 2800 for det samme :)
>
> Så jeg går ud fra, at det hovedsagligt er beliggenheden der øger prisen

Ja, det tror jeg. Jord og bygnings priserne er højere. Du skal transportere
halm og foder langt, og lort langt væk... Det koster alt sammen. Jeg tror
ikke at de bliver rige på det. Det sted jeg står koster 15M, og det hele
ligger måske på 500x500, + nogle folde ved siden af af samme størrelse
(dem lejer de).

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 14:18

Jon Bendtsen wrote:

> [klip]

> Tror det er for billigt.

Det tager Tryg vistnok. De giver også en eller anden form for rabat til
medlemmer af DI.

Vi giver knap de 3% på en stutteriforsikring.

> størrelse ?

20x30 ridehus og 25x50 ridebane med rundel (sp?)

> Hvor stor er skoven ?

Aner det ikke. Stor. Men der er masser af tilstødende skove. Især hvis
man er villig til at krydse veje og den slags.

> Det skal også lige ligge i Kbh. Det er jo en del af servicen

Hehe. Præcis. Den service regner jeg dog ikke med at kunne tilbyde
foreløbigt...

> Ja, det tror jeg. Jord og bygnings priserne er højere. Du skal transportere
> halm og foder langt, og lort langt væk...

Har DLG ikke hovedkontor inde ved Scala i midtbyen? ;)

> Det koster alt sammen. Jeg tror
> ikke at de bliver rige på det. Det sted jeg står koster 15M, og det hele
> ligger måske på 500x500, + nogle folde ved siden af af samme størrelse
> (dem lejer de).

Det er 25 ha. Hvis vi antager at bygninger mv. koster 5M (jeg ved ikke
hvor stort stedet er), så er det en jordpris på 400.000 kr.

Fy for den! Så varer det *meget* længe inden jeg flytter derover...

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 14:27

In article <3ea9357e$0$10410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

[klip]

> 20x30 ridehus og 25x50 ridebane med rundel (sp?)

Det er jo ikke de offocielle mål

> Hehe. Præcis. Den service regner jeg dog ikke med at kunne tilbyde
> foreløbigt...

okay

> Har DLG ikke hovedkontor inde ved Scala i midtbyen? ;)

jo, det har de vidst. Men der er jo ingen marker.

> Det er 25 ha. Hvis vi antager at bygninger mv. koster 5M (jeg ved ikke
> hvor stort stedet er), så er det en jordpris på 400.000 kr.
>
> Fy for den! Så varer det *meget* længe inden jeg flytter derover...

hehe, ja det er ikke helt billigt. Jeg vil også væk når jeg er færdig.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 14:42

Jon Bendtsen wrote:
> Det er jo ikke de offocielle mål

Huh? De eneste officiele mål jeg kender til en ovalbane er nogle fra
FIEF som f.eks. banen til VM i Herning til sommer. Men det er liiige
stort nok til vores forhold og behov.

Hos os rider vi ikke officielt ;). Vi rider en masse i naturen, og
bruger så banen mest til ungheste, seriøs træning og den slags.

-dennis

Fra : skingur

Dato : 27-04-03 12:07

"Dennis Thrysøe" skrev d. 25-04-03 13:28 dette indlæg :
> [...]

Jon..det kan jeg GARANTERE dig for at Dennis og heidi gør. Men vi
stakkels islænderfans ville ikke have råd , hvis det kostede så meget.
Og når dennis nu ikke vil lægge et link til geysir heste, så gør jeg det
lige:
http://www.geysirheste.dk/

og jon, tal oredentligt til dennis!!!!!!!!!!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-04-03 12:28

In article <3eabba4a$0$118$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, skingur wrote:

> Jon..det kan jeg GARANTERE dig for at Dennis og heidi gør. Men vi

De ligger ikke i Kbh, og beliggenheden er af stor betydning for prisen.

> stakkels islænderfans ville ikke have råd , hvis det kostede så meget.

Der er formodentlig islænderfans i Kbh der betaler så meget.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 12:14

On Fri, 25 Apr 2003 10:00:45 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Husk at lorten også skal væk igen.

   Det får mig da til at tænke på: Hvordan skaffer man sig af med
lorten som du siger hvis man har egen hest derhjemme? =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 12:46

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det får mig da til at tænke på: Hvordan skaffer man sig af med
> lorten som du siger hvis man har egen hest derhjemme? =)

Spreder det på sin jord. Eller får en anden til det på sit - det er der
dog ikke mange der er interesserede i. Man kunne også sælge det i små
sække som rosengødning :)

Der er så vidt jeg ved ikke nogen miljø-krav til hestehold med mindre
end 4 voksne heste.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 12:54

In article <3ea91fe5$0$10380$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> Spreder det på sin jord. Eller får en anden til det på sit - det er der
> dog ikke mange der er interesserede i. Man kunne også sælge det i små

Ikke?? mine forældre har vist ingen problemer med det.

> sække som rosengødning :)

til 200,- kroner kiloet :)

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 13:32

Jon Bendtsen wrote:

> Ikke?? mine forældre har vist ingen problemer med det.

Det meste jord (ihvertfald heromkring) er/bliver opkøbt af landmænd, der
skal bruge det for lovligt at kunne have stadigt større besætninger af
svin, køer, kyllinger, eller andet.

Derfor er disse folk ikke interesserede i at aftage gødningen.
Ihvertfald ikke officielt - og det skal det være, hvis det skal godtages
af miljømyndighederne.

> til 200,- kroner kiloet :)

Ja, og miljøstyrelsen påstår, at vi har små 60 tons om året! (så vidt
jeg lige husker). Det ville ikke være så dumt...

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 14:03

In article <3ea92a93$0$10445$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

[klip]

> Det meste jord (ihvertfald heromkring) er/bliver opkøbt af landmænd, der
> skal bruge det for lovligt at kunne have stadigt større besætninger af
> svin, køer, kyllinger, eller andet.

Så flyt, eller køb jorden før de gør det. Du kan jo så leje den ud til
deres lort.

> Derfor er disse folk ikke interesserede i at aftage gødningen.
> Ihvertfald ikke officielt - og det skal det være, hvis det skal godtages
> af miljømyndighederne.

Find nogle der dyrker jorden, og ikke har dyr.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 14:25

Jon Bendtsen wrote:

> [klip]

> Så flyt,

Det har jeg lige gjort. Jordpriser og den slags var ikke den eneste
overvejelse. Der er steder i landet, hvor man kan finde jord til
rimelige penge. Men vi havde som sagt flere ønsker til vores bolig og
dens beliggenhed.

> eller køb jorden før de gør det. Du kan jo så leje den ud til
> deres lort.

Ja, men jeg er desværre underlagt en begrænset resource: penge. Hvis man
kunne få dem til at leje det *på forhånd*, så ville kreditforeningen
måske være med til at danse. Men det sker nok næppe.

> Find nogle der dyrker jorden, og ikke har dyr.

Med de miljøkrav der findes pt. så tror jeg ikke det forekommer ret
mange steder at der ligefrem er nogen der ikke har noget gødning at
sprede på deres afgrøder. Jeg vil tro at de første 500 storlandmænd
straks ville stå i kø, for at lave en aftale for at mindske belastningen
af deres gødningsregnskab.

Men igen har beliggenhed (og dermed transportomkostninger) jo noget at sige.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 14:51

In article <3ea9371c$0$10394$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Dennis Thrysøe wrote:

> [...]

> overvejelse. Der er steder i landet, hvor man kan finde jord til
> rimelige penge. Men vi havde som sagt flere ønsker til vores bolig og

Ja, man skal jo også helst kunne få et arbejde.

> Ja, men jeg er desværre underlagt en begrænset resource: penge. Hvis man
> kunne få dem til at leje det *på forhånd*, så ville kreditforeningen
> måske være med til at danse. Men det sker nok næppe.

Det skal du ikke være så sikker på. Hvad med en der lejer jorden
i forvejen, men som ikke må købe mere jord.

> [...]
> af deres gødningsregnskab.
>
> Men igen har beliggenhed (og dermed transportomkostninger) jo noget at sige.

Ja sådan er det jo altid. Du kunne også gå den anden vej, og have mindre
lort, og dermed evt. mindre heste.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:18

Jon Bendtsen wrote:

> Det skal du ikke være så sikker på. Hvad med en der lejer jorden
> i forvejen, men som ikke må købe mere jord.

Ja - så snart jeg render ind i dén situation, slår jeg sikkert til.

> Ja sådan er det jo altid. Du kunne også gå den anden vej, og have mindre
> lort, og dermed evt. mindre heste.

Ja, men på den anden side udnytter vi stadig ikke vores kapacitet fuldt
ud. Når det sker kunn man finde noget billigere jord i nærheden og
f.eks. have unghestene gående der. Eller lave hø (og dermed sprede
gødning der).

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 15:40

On Fri, 25 Apr 2003 13:46:06 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Spreder det på sin jord. Eller får en anden til det på sit - det er der
>dog ikke mange der er interesserede i. Man kunne også sælge det i små
>sække som rosengødning :)

   Joeh - men hvor smart er det at sprede det på sin jord hvis
man nu ikke har så meget. Jeg tænker her på ormeinfektion af jorden
osv ...?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:21

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Joeh - men hvor smart er det at sprede det på sin jord hvis
> man nu ikke har så meget.

Der stod ikke noget om mængden af jord. Bare et spørgsmål om hvordan man
kom af med det.

> Jeg tænker her på ormeinfektion af jorden
> osv ...?

Gødningen skal gerne kompostere inden den skal spredes. Herved skulle
parasitterne (eller ihvertfald de fleste - nogen der ved det?) også
gerne være væk.

-dennis

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-03 12:50

In article <o26iavg0k8ogfnfoo8c92fep8agssu5f9d@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Det får mig da til at tænke på: Hvordan skaffer man sig af med
> lorten som du siger hvis man har egen hest derhjemme? =)

en mark, eller stor have. Givet, du kan altid bare ringe til
en vognmand.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 15:43

On Fri, 25 Apr 2003 11:49:36 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>en mark, eller stor have. Givet, du kan altid bare ringe til
>en vognmand.

   Hvad koster det at leje en kontainer - og hvor skaffer man sig
af med det hvis man er privat og ikke lige kan levere nok til at et
champignongartnerri vil aftage?

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 16:08

> Hvad koster det at leje en kontainer - og hvor skaffer man sig
> af med det hvis man er privat og ikke lige kan levere nok til at et
> champignongartnerri vil aftage?

(klip)

Det kræver en fast møddingsplads så evt. hestetis ikke synker ned i jorden. På denne mødingsplads har jeg stillet en container en 20
fods (den passer op på alle lastbiler via et wirehejs). Så får jeg den tømt en eller to gange om året. Man kan evt. få den tømt på
Kavo hvor man får vejet hele lastbilen når man kører ind og så igen bliver vejet når man kører ud og så betaler man simpelthen efter
vægt.

Nogle her hvor jeg bor kører flere gange om ugen til den lokale genbrugsstation med taileren og så læsser de lorten af der. Det er
gratis at gøre det på den måde. Det koster kun benzin.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 16:32

On Fri, 25 Apr 2003 17:08:03 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Det kræver en fast møddingsplads så evt. hestetis ikke synker ned i jorden. På denne mødingsplads har jeg stillet en container en 20
>fods (den passer op på alle lastbiler via et wirehejs).

   Ok - det er jo så ikke helt gratis at få lavet sådan en plads

>Så får jeg den tømt en eller to gange om året.

   Ikke mere? I betragtning af at jeg kører omkring 2 børfulde
væk under "min" prusser om _dagen_ så synes jeg godt nok det lyder af
meget lidt? =)

>Man kan evt. få den tømt på
>Kavo hvor man får vejet hele lastbilen når man kører ind og så igen bliver vejet når man kører ud og så betaler man simpelthen efter
>vægt.

   Ok - det lyder jo ganske smart - men hvad koster det?

>Nogle her hvor jeg bor kører flere gange om ugen til den lokale genbrugsstation med taileren og så læsser de lorten af der. Det er
>gratis at gøre det på den måde. Det koster kun benzin.

   Det er jeg ret sikker på at jeg aldrig får taget mig sammen
til =)

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 17:04

> Ok - det er jo så ikke helt gratis at få lavet sådan en plads

(klip)

Det kommer an på om man selv kan grave ud, køre jord væk, selv støbe en plads og lave mur rundt omkring.

> Ikke mere? I betragtning af at jeg kører omkring 2 børfulde
> væk under "min" prusser om _dagen_ så synes jeg godt nok det lyder af
> meget lidt? =)

(klip)

Nu bruger jeg den jo kun hver dag om vinteren og når den står udenfor så falder lorten meget sammen. Endda rigtig meget sammen. Især
efter regnvejr så klasker det sammen til næsten ingenting.

> Ok - det lyder jo ganske smart - men hvad koster det?

(klip)

Nu har jeg selv stort kørekort osv. og jeg kender en vognmand hvor jeg bare henter hans lastbil og så selv kører ind med det. Men
jeg vil tro at du kan få det for en timepris i kørsel. dvs. hvis de skal køre kun 10 minutter så bliver det vel en 200-300 kroner
pr. gang.

> Det er jeg ret sikker på at jeg aldrig får taget mig sammen
> til =)

(klip)

Det samme her. Jeg syntes at det er spild af god tid der kunne være brugt meget bedre andre steder.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 26-04-03 08:36

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
genbrugsstation med taileren og så læsser de lorten af der. Det er
> gratis at gøre det på den måde. Det koster kun benzin.

Ja,det er sådan vi gør det, og jeg frygtede faktisk det ville blive et værre
mas, men det er faktisk ikke særlig besværligt. Vi har 2 heste, og der
bliver et trailerlæs ca. hver 10. dag, og det tager os (mig og min mand)
ikke mere end 10 minutter at læsse det af ude på genbrugsen/lossen. Så er
der 10 minutter at køre hver vej, så vi er væk i 1/2 time, så er det gjort!
Men vi har lært at holde lidt øje med vejrudsigten i vintermånederne! Hvis
der er udsigt til frost, er det en god ide at få tømt traileren inden, og så
håbe på at frosten ikke varer ved de næste 10 dage, for det er ikke så sjovt
at stå med en stor frosset hestemøgsisklump!! :/ Vi stod een gang og ønskede
vi havde taget hammer og mejsel med! Da fik vi IKKE læsset af på de 10
minutter....Tilgengæld fik vi varmen!

Mette

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 15:55

Hejsa

Jeg har taget et gennesnit som du så selv kan regne lidt på.

En boks på vestsjælland på en gård koster typisk 500 kroner med selvmugning og det er uden nogen faciliteter til. Altså for en
skovturshest og rytter. Fold hver dag fra morgen til aften og ud og indluk. Fodring af ejeren. Foderet betaltes så selv af ejeren af
hesten eller også så betaler man typisk 800 kroner for boks, halm, mad, fold, ind og udluk dog - mugning.

smed ca. hver 8-10 uge. 4 sko og beskåret 700 kroner.
dyrlæge mindst en gang om året til vaccinationer.

halm en balle pr. dag om vinteren pris 2,0pr. balle i presning. Halmen er gratis.
foder pr. hest 3 kg. havre (ca. 0,5 krone pr. kilo), vitaminer/mineraler 75 kroner pr. måned, gulerødder ca. 80 kroner pr. måned,
olie ca. 20 kroner pr. måned, Greenpower-grass (tørret gras i plastballer) ca. 110 kroner pr. måned. Jeg vil tro små ca. 350 kroner
i foder for en lidt sulten araberhest og det passer sådan nogenlunde også på en stor frederiksborghoppe.

En islænder

islændermüsli 130 kroner pr. måned, havre for 20 kroner, greenpowergrass ca. 120 kroner pr. måned, halm ca. 1/2 balle om dagen til
2,0 i presning. Og kun meget lidt lort ud af den anden ende også.

ialt. små 285 kroner pr. islænderhest.

Disse tal her er vintertal og det er jo selvfølgelig noget billigere om sommeren. F.eks så går mine heste og får kun gras om
sommeren så da koster de hverken foder eller halm overhovedet. De bliver kun taget ind i styrtregnvejr eller går de ude hele døgnet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:28

Anet wrote:
> [...]
>
> smed ca. hver 8-10 uge. 4 sko og beskåret 700 kroner.
> dyrlæge mindst en gang om året til vaccinationer.

Men man skal nok sætte lidt mere af til dyrlægebesøg - just in case.
Forbruget af sko afhænger også meget af hesten (hovene) og måden den
rides på.

> halm en balle pr. dag om vinteren pris 2,0pr. balle i presning. Halmen er gratis.

Det er ikke så let at finde gratis halm alle steder.

> foder pr. hest 3 kg. havre (ca. 0,5 krone pr. kilo),

Ret billigt sat. Normalt ligge havre på omkring 80 kr. plus moms (pr.
100 kg.)

> vitaminer/mineraler 75 kroner pr. måned, gulerødder ca. 80 kroner pr. måned,

Hér har vi til gengæld været heldige. Om vinteren henter vi 400-500 kg.
gulerødder pr. gang for 200 kr.

> [...]
> sommeren så da koster de hverken foder eller halm overhovedet.

Vi giver godtnok halm om sommeren også. Og det ser ud til at hestene
værdsætter det.

-dennis

Fra : Marlene

Dato : 28-04-03 11:39

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eacd7d4$0$10461$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
Snip

måned,

Ha, ha, min fjordhest spiser for 100 kr. om _ugen_!!!!

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 28-04-03 11:42

> [...]
Snip

måned,

> Hér har vi til gengæld været heldige. Om vinteren henter vi 400-500 kg.

Det var godt nok billigt! Hvordan opbevarer I dem? For uhha, hvor bliver de
grimme, hvis bare de får en smule frost.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 11:47

Marlene wrote:
> [...]
>

> Det var godt nok billigt! Hvordan opbevarer I dem? For uhha, hvor bliver de
> grimme, hvis bare de får en smule frost.

Det er faktisk ikke så slemt. Bare de ikke får frost, og derefter bliver
varmet meget op. Vi plejer at fodre dem ud over ca. en måned. Det holder
fint i vinterhalvåret.

Men jeg gad til gengæld godt vide hvordan dem vi køber dem af, opbevarer
dem så de holder sig friske hele året...

-dennis

Fra : taina

Dato : 28-04-03 23:58

"SLP/JM" <madcat@c.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> eller excl. halm og foder afhængig af, hvad der er mest normalt? Varierer
> priserne afhængig af, om der er adgang til fold og ridebane, og hvor i

Hej Susanne

Ja, priserne varierer meget, og der er masser af ting, der spiller ind. Som
udgangspunkt er det vel sådan, at jo tættere på de store byer, man er, jo
dyrere er det at opstalde en hest. Men her skal man også kigge på
transportmulighederne. Hvis der er bus til døren, er der større mulighed
for, at studerende og andre uden bil kan finde ud til hesten

En ridebane giver højere pris - et ridehus endnu højere. Et ridehus i
nærheden, hvor man kan få lov til at ride giver også plus på kontoen. Og
hvis man er en hesteejer, der holder af hesten, kunne man ikke drømme om at
plante krikken et sted, hvor den ikke kan komme på fold i mindst et par
timer om dagen.

Jeg rider på et relativt stort ridecenter med 20x60 ridehal, udendørsbane,
solarium, fuldfoder og begrænset adgang til fold, og her koster opstaldning
1600 kroner. Tre kilometer herfra ligger der en privat stald med en ikke-ret
god ridebane, men masser af græsfolde. Her koster boks, halm og hø 500
kroner, foder betaler man selv.
(bare for at give et par eksempler fra Jylland, det er tæt på Vejle)

Men foderet betyder også alverden. Hvis man vælger at fodre med ren havre
bliver det billigt at opstalde en hest - til gengæld er der stor risiko for
mangelsygdomme, uoplagte heste og dyrlægeregninger.

Jeg synes næsten, det smarteste, du kan gøre er at finde det sted, du vil
bo, og så tjekke priser og service på ridecentre og gårde rundt omkring.
Find ud af, hvor meget hestepasning, du orker (Lukker du ind og ud fra fold
hver dag, skiftes i, eller ordner man sin egen, hvor mange gange foder om
dagen osv.) Så kan du jo trække lidt fra og lægge lidt til, og på den måde
finde ud af, hvor din pris skal ligge.

mvh. tina

Fra : SLP/JM

Dato : 29-04-03 10:33

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev > (bare for at give et par eksempler fra
Jylland, det er tæt på Vejle)

Det er den egn, jeg selv kommer fra og pånær solarium og at ridehuset kun
var 20x40, var det ca. de samme forhold på den rideskole, jeg kom på.

> Jeg synes næsten, det smarteste, du kan gøre er at finde det sted, du vil
> bo, og så tjekke priser og service på ridecentre og gårde rundt omkring.

Lyder meget fornuftigt.

Mange tak for alle svarene.

--
Mvh Susanne