Group By
Fra : Lars Aagaard

Dato : 03-01-01 07:44

Hej !

Jeg skal bruge et "Group By" udtræk fra en Access db.
Problemet er at jeg i samme RS, skal have udtræk fra
mange andre felter, end det der skal Group'es By.

Men man kan jo ikke bruge felter i SELECT som ikke er i GROUP BY
(medmindre det er i MAX, MIN, COUNT) Hvad gør man så ?

Det er noget a la det her, jeg forsøger på :

SELECT felt1, felt2, felt3, felt4, felt5 FROM tabel Group By felt4

Men det giver følgende fejl:
Du har forsøgt at køre en forespørgsel, der ikke medtager det angivne
udtryk "felt1" som en del af en aggregatfunktion.

Håber på lidt hjælp !

Med venlig hilsen
Lars Aagaard

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 03-01-01 13:14

Lars Aagaard wrote:

> Det er noget a la det her, jeg forsøger på :
>
> SELECT felt1, felt2, felt3, felt4, felt5 FROM tabel Group By felt4

Hvorfor må der ikke blive gruperet efter de andre felter? Kan du blive
lidt mere specifik?

--
Lauritz

Fra : Henrik Ludvigsen

Dato : 04-01-01 10:53

Kan du ikke bruge ORDER BY?
Den er da ligeglad med om du har et eller 10 felter...

Lars Aagaard <lars@123nu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:92uhtp$1a9p$1@news.cybercity.dk...

Fra : Don@ld

Dato : 05-01-01 22:13

Gider du ikke kigge på http://usenet.dk/netikette/quote.html - så
bliver det noget nemmere at følge.

M.v.h.

Jonathan

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 15:47

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 04-01-01 15:47

Lars Aagaard wrote:

> Grunden til at jeg bruger GROUP BY er at jeg kun vil
> vise en post pr. person (samme person kan godt ha'
> 10 poster i databasen men kun en skal vises)

Hvordan skal databasen vide, hvilken en af posterne den skal vise, for
hver person?

--
Lauritz

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 16:07

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 04-01-01 16:07

Lars Aagaard wrote:

> Den skal vælge den post som indeholder
> f.eks. den højeste vægt...

øhm? "f.eks."? skal den vælge en tilfældig? Det gør databaser jo altså
ikke, med mindre du fortæller dem det. Hvad med om du fortæller var du
gerne vil, hvad du rigtig rigtig gerne vil
(i øvrigt tyder det på at databasedesignet ikke er helt i vinkel)

(Er du ikke rar at få din newsreader til at svare "Re:" og ikke "Sv:"?)

--
Lauritz

Fra : N/A

Dato : 04-01-01 17:19

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 04-01-01 17:19

Lars Aagaard wrote:

> http://www.123nu.dk/fangst/konkurrence.asp
>
> Nederst på siden står der hvem der er tilmeldt konkurrencen
> i stedet "vis fangst" linket vil jeg gerne vise personens største
> ( Order By vaegt DESC; ) fangst f.eks laks 10 kg. 88 cm.

Hvad er der så galt med:

SELECT navn, brugernavn, max(vaegt)
FROM fangst
GROUP BY navn, brugernavn
ORDER BY max(vaegt) DESC

> Hvad mener du i øvrigt med at databasedesignet ikke er helt
> i vinkel ?

Hvis personnavnet ikke er udnormaliseret, er det det jo ikke smukt

--
Lauritz