Markere bestemt tekst?
Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 24-04-03 21:39

Hej!

Jeg har siddet og leget lidt med at lave en søgemaskine på min
side, men mangler det allervitigste; hvordan man markerer den
fundne tekst.
Hvis man f.eks. søger efter KAT, så skal alle de steder der står
KAT markeres med en farvet baggrund. Men spørgsmålet er om det
overhovedet kan lade sig gøre? - jeg har overvejet at lægge al
teksten ind i en tekststreg og så lade et script undersøge dette,
men er overbevidst om at der findes en lettere løsning, så hvis
der er nogen forslag er jeg klar til at tage imod dem!

mvh
Esben Boye-Jacobsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-04-03 08:00

Esben Boye-Jacobsen skrev
> Hej!
>
> Jeg har siddet og leget lidt med at lave en søgemaskine på min
> side, men mangler det allervitigste; hvordan man markerer den
> fundne tekst.

Jeg går ud fra at den fundne tekst kommer fra en database.

Idet du henter den frem laver du en Replace på søgeordet. Men for at kunne
det skal du jo vide hvad søgeordet er. Så derfor henter du det vha. request
form ell. QueryString.

Eksempel:
-----------------------
searchWord = Request.QueryString("search")

dinText = Replace(rs("tekstFraDB"), searchWord, "<span
style=""background-color: blue"">" & searchWord & "</span>")
------------------------

Håber du kan bruge det. Har selv brugt det på http://www.katzmann.dk under
"Søg".

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 25-04-03 08:18

> Jeg går ud fra at den fundne tekst kommer fra en database.

Øhm... Jeg havde sådan set tænkt på at have det hele på en alm. side!

> [...]
> dinText = Replace(rs("tekstFraDB"), searchWord, "<span
> style=""background-color: blue"">" & searchWord & "</span>")

... og hvis jeg prøver at ændre det til (...)Replace(rs("SEARCH.ASP")(...)
siger den at rs(...) er forkert! - er det noget jeg kan gøre noget ved, eller
er scriptet direkte beregnet på Databaser?

-Esben Boye-Jacosben

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-04-03 08:35

Esben Boye-Jacobsen skrev

> [...]
> (...)Replace(rs("SEARCH.ASP")(...) siger den at rs(...) er forkert! -
> er det noget jeg kan gøre noget ved, eller er scriptet direkte

Du er nød til at have teksten liggende i en variabel e.l. hvis du vil bruge
det script jeg skrev. Kan det ikke lade sig gøre, må du ty til andre midler.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Voller

Dato : 25-04-03 08:33

"Esben Boye-Jacobsen" skrev...
> Øhm... Jeg havde sådan set tænkt på at have det hele på en alm. side!

Det ville gøre det nemmere (for mig) at forstå den konkrete problemstilling,
hvis du viste os lidt kode fra din søgefunktion. Hvordan søger du, hvor
søger du, hvordan udskriver du dine resultater m.m. En "almindelig" side kan
jo være mange ting.

> [...]
eller
> er scriptet direkte beregnet på Databaser?

Det eksempel Kasper viste er knyttet til en database, men du kan sagtens
benytte Replace() funktionen uden at have en database tilknyttet. Funktionen
er beskrevet her:
http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/HTML/vsfctReplace.htm

I hverdagen bruger du den som sådan:
strText = Replace(strText, "abc", "def")

Det vil erstatte alle forkomster af 'abc' i strText med 'def'

Mvh. Voller

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 26-04-03 09:18

> [...]
> søger du, hvordan udskriver du dine resultater m.m. En "almindelig" side kan

Se'føli... Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde ikke lige tænkt på det:
http://search.esbenboye.dk

(Min text-streng, den søger i er som følger: der var engang en dreng der hed
hans
- men kan det ikke lade sig gøre at den søger i hele .asp dokumentet?)