Påhængsmotor - hvilken
Fra : Jens Juul

Dato : 24-04-03 14:46

Hej

Min 18 år gamle 4 hk Mariner motor trænger til udskiftning. Kan nogen
anbefale en god motor. Den skal være langbenet og have mellem 4 og 6 hk.
Jeg overvejer en 4 takt - nogen gode erfaringer med sådanne ?? Og hvad med
Tomatsu kender nogen noget til disse ??

På forhånd tak.

Mvh Jens

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-04-03 15:31

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote
> Min 18 år gamle 4 hk Mariner motor trænger til udskiftning. Kan nogen
> anbefale en god motor.

Uhmm - Hvad så med en ny Mariner / Mercury?

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Jens Juul

Dato : 24-04-03 19:23

>Uhmm - Hvad så med en ny Mariner / Mercury?

Tjah det bliver det måske også. 18 år uden problemer er jo rimeligt godt
gået og det er såmænd også "kun" gearhåndtaget der er knækket inde i
motoren. Når jeg spørger er det også fordi min lokale forhandler siger at
det er Tohatsu der leverer motorer til bl.a Mariner/Mercury og så vil jeg
gerne høre erfaringer med 4 takt. Det er jo en sejlbåd den skal skubbe og
derfor er det ikke meget motoren skal køre, så brændstoføkonomi er ikke så
interessant - men derimod vedligeholdelse og driftssikkerhed.

P.S. Hvis nogen mangler en udemærket 4 HK Mariner (den starter i andet
træk efter 6 måneder i garagen) uden gearhåndtag så befinder der sig en på
Amager.

Mvh Jens

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-04-03 21:27

> [...]
> >
> Tjah det bliver det måske også. 18 år uden problemer er jo rimeligt godt
> gået og det er såmænd også "kun" gearhåndtaget der er knækket inde i

Ja det er flot klaret, på alle de år.

> Når jeg spørger er det også fordi min lokale forhandler siger at
> det er Tohatsu der leverer motorer til bl.a Mariner/Mercury og så vil jeg

For at snakke Dansk: Det er eddermanme løgn!
Mercury / Mariner er 100% selvstændige og uafhængige.
De bliver begge importeret af Ketner Outdoor fra Belgien.

Hvorimod Tohatsu, har jeg aldrig hør noget god om.

> gerne høre erfaringer med 4 takt. Det er jo en sejlbåd den skal skubbe og
> derfor er det ikke meget motoren skal køre, så brændstoføkonomi er ikke så
> interessant - men derimod vedligeholdelse og driftssikkerhed.

Og der laves stadig sejlbådsmotorer(2-takt)
Læs mere her:

http://www.ketner-outdoor.dk/mercury_produkter/motorer/mercury_paahaengsmotorer/prod_16014.html

En komplet oversigt over Mercury / Mariner finder du her:
http://www.ketner-outdoor.dk/mercury_produkter/motorer/mercury_paahaengsmotorer/index.html

Håber det hjalp lidt.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-03 22:14

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorimod Tohatsu, har jeg aldrig hør noget god om.

Tohatsu er er stor motorfabrik, der gennem mange år har har produceret og
udviklet diverse motorer til diverse producenter. De er især kendt for deres
gasmotorer til gaffeltrucks og andre maskiner, der skal køre indendøre.

Om de producerer til de nævnte mærker, aner jeg ikke noget om.

Claus

Fra : jes rokkjær

Dato : 24-04-03 22:47

Hej Tim
Den er god nok at Tohatsu producere motorblokke og andre dele til de andre
mærker. Men de bruger deres egne elektriske komponenter altså Marina/Mercury
og de lidt ældre Yamaha.

Jes Rokkjær
jes.rokkjaer@mail.dk

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 24-04-03 22:51

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor er det ikke meget motoren skal køre, så brændstoføkonomi er ikke så
> interessant - men derimod vedligeholdelse og driftssikkerhed.

Min fader har på "vores" drabant 22, en mariner 4hk 4 takter med eludtag -
og den er en fornøjelse at arbejde med. I tomgang, kan vi sidde i kahytten
og faktisk være i tvivl om, hvorvidt den kører.

Kan varmt anbefales.

Mvh,

Martin (K)Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-03 14:37

> [...]

> P.S. Hvis nogen mangler en udemærket 4 HK Mariner (den starter i andet
> træk efter 6 måneder i garagen) uden gearhåndtag så befinder der sig en på

Jeg har skrevet til dig ang. dette, men du svarer ikke??

Claus

Fra : al999

Dato : 16-12-03 22:02

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-12-03 00:05

Uheldigvis faldt al999 over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]

Bare Kandu dog kunne holde deres møgsystem væk fra usenettet!!

Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 17-12-03 12:17

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote
> Bare Kandu dog kunne holde deres møgsystem væk fra usenettet!!

Helt enig

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Hans Olsen

Dato : 28-12-03 22:43

> Bare Kandu dog kunne holde deres møgsystem væk fra usenettet!!
> Claus

Men du er da selv en flittig bruger af deres "møgsystem" som du kalder det,
endog
i dit sædvanlige venlige sprogbrug.
Citat:
Tænk dig dog lidt om en gang imellem.
MVH
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-12-03 23:03

Uheldigvis faldt Hans Olsen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Men du er da selv en flittig bruger af deres "møgsystem" som du
> kalder det, endog
> i dit sædvanlige venlige sprogbrug.
> Citat:

Du er direkte fuld af løgn!

Jeg har aldrig, og jeg gentager *aldrig* brugt "Kandu" og kommer
heller aldrig til det!
Din qoutefucking gider jeg slet ikke bruge tid på at kommentere!

>Tænk dig dog lidt om en gang imellem

Mon ikke, du selv burde tænke dig lidt om. Tilsyneladende aner du slet
ikke, hvad du udtaler dig om, og det er da ret beskæmmende!

Claus

Fra : Poul Hyldig

Dato : 29-12-03 13:37

Til revseren Claus Tersgov !

Du er direkte fuld af løgn!

> Jeg har aldrig, og jeg gentager *aldrig* brugt "Kandu" og kommer
> heller aldrig til det!
> Din qoutefucking gider jeg slet ikke bruge tid på at kommentere!

Kopieret fra Google, enten lyver du, selv om du gentager *aldrig* eller også
gør Google

kandu.dk
.... Nikolaj. 4 Kommentar, Fra : Claus Tersgov, Dato : 02-09-02 16:23. ... >
Mvh > AJC. > > >. 2 Kommentar, Fra : Claus Tersgov, Dato : 01-09-02 16:59.
www.kandu.dk/dk/news/206894/groupid/20209 - 101k - Cached - Lignende sider

kandu.dk
... Mvh Jess M. 1 Kommentar, Fra : Claus Tersgov, Dato : 24-11-03 13:45.
.... Claus Tersgov"
<NOSPAMnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse news:bpsue8$1a90$1@news. ...
www.kandu.dk/dk/news/357893/groupid/20215 - 101k - Cached - Lignende sider
[ Flere resultater fra www.kandu.dk ]

Jeg behøver ikke svar.

Hilsen til resten af gruppen Poul

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 15:19

Uheldigvis faldt Poul Hyldig over tastaturet og skrev derved følgende:

> Til revseren Claus Tersgov !
> Du er direkte fuld af løgn!

Nej, det er dig, som helt åbenlyst ikke fatter en brik af, hvad
Kandu.dk går ud på. Jeg gentager, at du kan ikke finde *ETt* *ENESTE*
indlæg fra mig afsendt fra kandu.dk.

Sæt dig dog ind i tingene, *FØR* du udtaler dig!!

> Kopieret fra Google, enten lyver du, selv om du gentager *aldrig*
> eller også gør Google

Får jeg en offentlig *undskyldning* fra dig, når den rette sammenhæng
på et tidspunkt går op for dig?

Netop dette indlæg illustrerer *klokkeklart*, hvad jeg skriver i:

Igen fik ham Claus Tersgov ret! (er det ikke bare pisseirriterende!)

Her er forklaringen på kandu.dk
Kandu.dk er en privat side, som udgiver sig for at have et debatforum.
Men sandheden er, at de poster deres indlæg fra deres *eget*
debatforum i visse usenetgrupper. Svar på disse indlæg i en given
usenetgruppe bliver derefter postet i kandu.dk eget forum.

Kandu.dk "stjæler" med andre ord indlæg fra usenet grupper, og netop
den form for sammenblanding af private debatfora og usenetgrupper, har
være genstand for gentagende diskusioner i bl.a. dk.admin.

Man har bl.a. truet med at cutte newfeedet til kandu.dk, men
tilsyneladende har de fundet andre måder at finde indlæg på. Samtidig
er det antageligvis i strid med RFC, når kandu.dk poster folks indlæg
i en nyhedsgruppe under dække af, at man skriver i et webforum.
Problemet er, at det er kandu, som formelt er afsender, og ikke den
enkelte bruger.

Så når den rette sammenhæng går op for dig, så imødeser jeg
naturligvis en undskyldning fra dig!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 15:36

Uheldigvis faldt Poul Hyldig over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du er direkte fuld af løgn!
> Kopieret fra Google, enten lyver du, selv om du gentager *aldrig*
> eller også gør Google

Værsgod, Poul Hyldig!

Her har du den komplette message inkl. header!

Har du i sinde at give mig en undskyldning?

Claus

********************************

From: "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com>
Newsgroups: dk.kultur.musik
Subject: Re: Når jeg ser et rødt flag smælde
Date: Mon, 2 Sep 2002 17:22:45 +0200

Fra : Hans Olsen

Dato : 29-12-03 17:43

Hej
Hermed en undskyldning fra mig, om påstanden at
du Claus, skriver i "kandu", men da jeg læser en del
i kandu, fik jeg det indtryk at du havde skrevet
i dette forum, men det er dæleme også det eneste
positive jeg kan finde i den tråd.
Der er nogen der har en debat på et rimelig plan, uden
at have henvendt sig direkte til dig, og dit første bidrag
indeholder:
> Og når det er sagt af en hjernedød klaphat som dig, er det naturligvis
> sandt..
> Du er simpelthen for dum!!

OG ja jeg ved godt jeg staver forkert, citerer forket, klipper forkert, og
i det hele taget er en klaphat - småidiot - dum - ubegavet o.s.v.
men jeg har det godt med det.

Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 19:02

"Hans Olsen" <ho-NOSPAM-@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nogen der har en debat på et rimelig plan, uden
> at have henvendt sig direkte til dig, og dit første bidrag
> indeholder:

Nej, det er *ikke* korrekt, det du skriver. Debatten foregik
*udelukkende* i usenetgruppen dk.kultur.musik og har *INTET* med
kandu.dk at gøre. De har udelukkende stjålet de indlæg, som de synes
at kunne bruge. Alle indlæg kommer fra denne gruppe, og debatten er
mere omfattende end det ene indlæg, du har fundet.

Slutte er der ikke noget med at hendevende sig til hinanden på
usnettet. Det er et offentligt forum, og hvis man ikke at blive sagt
imod, så skal man holde sin debat i email. Usetnettet er netop
indrettet med det formål, at mange kan debattere og kommentere
hinandens indlæg!

> OG ja jeg ved godt jeg staver forkert, citerer forket, klipper
forkert, og
> i det hele taget er en klaphat - småidiot - dum - ubegavet o.s.v.
> men jeg har det godt med det.

Og så vil man have, at jeg skal være venligere i min måde at skrive
til folk?

Hvor blev sagligheden af?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 19:07

> Der er nogen der har en debat på et rimelig plan, uden
> at have henvendt sig direkte til dig, og dit første bidrag
> indeholder:

Igen *quotefucker* du i stor stil?

Er det med vilje, at du bevidst fraklipper, det jeg svarer på. Det må
det jo være, ellers havde du jo intet at beklage dig over. Set i lyset
af mandens kommentarer, så er mit udsagn ikke særlig rabiat, men det
vælger du helt at se bort fra, og citatfusker som det passer dig.

Hvis I vil have, at *jeg* skal behandle jer høfligt og respektfuldt,
så har jeg vel også krav på det samme?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-12-03 19:51

> [...]

> Der er nogen der har en debat på et rimelig plan, uden
> at have henvendt sig direkte til dig, og dit første bidrag

Jeg synes egentlig, at du skulle læse *hele* debatten. Der er ialt
tyve indlæg, hvoraf mit er nummer tolv.

Allerede i indlæg nummer to, begynder manden, jeg svarer, at provokere
helt uhæmmet. Men det har du måske fuldstændig overset?!

Man må da formode, at du har læst *alle* indlæg grundigt, eftersom du
kan betegne debatten som værende på et "rimeligt plan"?

Fortæl mig så, når du har læst hele debatten, om du stadig vil betegne
den som værende på et rimeligt plan? Læg mærke til, at den oprindelige
spørger blev grundigt jordet, og at det rent faktisk var et fornuftigt
spørgsmål, som endda blev stillet i den rigtig gruppe.

Du kan læse alle debattens indlæg her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=bea4e85cd3d4289c&seekm=3d6fedb7%240%24130%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk#link1

Sluttelig har jeg intet imod, at folk gerne vil yppe kniv med mig,
men det må da være et absolut minimum, at folk sætter sig ind i de
ting, de postulerer, og ikke bare gætter eller skyder vildt i øst og
i vest!

Det er ikke go' sejler opførsel!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-03 22:20

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer en 4 takt - nogen gode erfaringer med sådanne ?? Og hvad med

Jeg tror, at det nok ikke varer mange år, før der kommer restriktioner med
to-taktsmotorer. Allerede i sverige er de begyndt at tale om restriktioner med
sejlads med to-taktsmotorer flere steder i den stockholmske skærgård. Om det er
blevet en realitet, er jeg ikke helt klar over.

Men det er vel noget, der er værd at tage med i sine overvejelser, hvis man
skal ud og investerer ca. 10k mangepenge.

Kommer der en dag et forbud, er en to-taktsmotor jo reelt værdiløs....

Claus

Fra : Niels & Astrid

Dato : 25-04-03 14:57

Hej Jens
Jeg har haft en 5 hk. Tohatsu langt ben 2-T. til en folkebåd. Det var 1 hk.
for meget. 4 hk er rigeligt. Det er en rigtig god motor, idet Tohatsu laver
motorer til Mariner/Mercury... hvor de respektive firmaer så sætter eget
logo på. Reservedelene passer lige over Du bør huske at få en 3-bladet
slæbeskrue da du næppe sejler i tang eller på lavt vand og derfor ikke har
brug for "tangfri" skruer der ike giver et effektivt skub. En sejlbådspropel
med " micky mouse-ører" er eminent. hilsen Niels f. ( tag en 2-takter,
den bliver hurtigt driftvarm, den sviner en del mere end en 4-T. men vejer
mindre og er simpel at reparere.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-04-03 17:16

"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> wrote
> [...]
laver
> motorer til Mariner/Mercury... hvor de respektive firmaer så sætter eget

Hvorfor siger du / i dog det?
Der er jo 100% løgn!

Mercury/Mariner tegner/fremstiller/tester selv alle
deres motorer og de startede i 1939!

http://www.mercurymarine.com/about_mercury_marine

Tohatsu er bare et japansk/taiwanesisk firma der
absolut intet har med Tohatsu at gøre.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-04-03 17:39

Her er i øvrigt en kort beskrivelse af hvordan det hele
startede, da Carl Kiekhaefer, startede Mercury i 1939.

http://mshf.com/index.htm?/hof/kiekhaefer_carl.htm

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : jes rokkjær

Dato : 25-04-03 20:01

Hej
Tim har du aldrig hørt om underleverandører

Jes Rokkjær
jes.rokkjaer@mail.dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-04-03 20:46

"jes rokkjær" <jes.rokkjaer@mail.dk> wrote
> Tim har du aldrig hørt om underleverandører

Ikke når vi taler Merc... Mariner.

Måske med nogle elektriske komponenter, men
ellers ikke.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Tore Johannesen

Dato : 26-04-03 11:40

Har selv en split ny 6HK 4 takts Mercury. Er egentlig komplet ligeglad
med om hvor mange motordele, der er leveret fra Tohatsu. En lignende
Tohatsu, kan du i øjeblikket få for 11.900,-... listeprisen på en
Mercury er næsten 3.000,- mere.

Der er jo andre elementer som ; smøresystem, udstødning gennem propel
etc., der også gør sig gældende.

Indimellem kører Ketner Outdoor kampagner. Den de kører i øjeblikket
er godt nok på 2-taktere Mercury, men de har før kørt med 4-taktere
også.

Lyd og lugt fra en firetakter er en anden verden end en 2-takter. Den
får dog skroget til at vibrere, men med en dyb, tryg bas!

mvh

Tore
Rosa
Lynetten
D394

www.rj85.dk

Fra : Niels & Astrid

Dato : 26-04-03 22:58

Men dog ! Tim Sørensen. Når du kalder mig fuld af løgn, så være rar næste
gang du kommer i nærheden af både en Tohatsu 5hk & en Mercury 5hk & en
Mariner 5hk at tage deres respektive dæksler af og sammenlign dem. Hvis du
kan se nogen forskel på dem så lad mig det vide lige bortset fra farverne.
Jo jeg kender en reservedelsmand der siger at delene passer på alle tre
mærker. Det er ikke grebet ud af luften. Farvel tim

Fra : Jens Juul

Dato : 27-04-03 15:34

Hej Claus

Jo jeg svarede men fik mailen i nakken igen ??

Jeg har annonceret motoren på Dansk RJ-Klubs hjemmeside idet jeg kom til
at tænke på at en klub kammerat skulle have første ret............... så
jeg venter.

Mvh Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-03 16:03

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Jo jeg svarede men fik mailen i nakken igen ??

Underligt, jeg får da mail hver dag og har intet spamfilter?

> Jeg har annonceret motoren på Dansk RJ-Klubs hjemmeside idet jeg kom til
> at tænke på at en klub kammerat skulle have første ret............... så
> jeg venter.

Ok, men finder du en pris, så kan det være min kammerat er interesseret. Han
ligger i lynetten.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-04-03 21:20

Ja, en Honda 5Hk. 4 takter
Billig i benzin økonomi, og du skal ikke bøvle med olie blanding.
Endvidere er den støjsvag og oser/lugter ikke

Og så forurener den heller ikke så meget

Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

Fra : al999

Dato : 16-12-03 21:53

Hej jeg har en ca 6-8år gamel mariner six 6hk
men jeg har ingen forstand på den jeg købte den for 1,5år
siden til5000 kr og nu skal jeg sælge den igen
men ved ikk om det er en 2-4takts???
jeg ved helder ikk om alderen passer for jeg har hørt
forskellige ting..

På forhånd tak sejleren

http://www.kandu.dk/