Opkastning
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 24-04-03 13:28

Har lige et spørgsmål!

Fra Bailey har været 5 mdr gammel (ca) har han kastet op om morgenen.
Det foregår på den måde at han i et par dage kaster op, holder "fri" en
eller to dage og starter så ellers forfra.
Det er altid om morgenen han gør det.
Det er stort set ikke andet end væske der kommer op udover det græs han så
lige har spist inden.

Han gider ikke spise om morgenen. Det står fremme til ca middag hvor han så
spiser det og får så igen om aftenen.

Han har det fint ellers. Fuld af energi, glad, drikker som han skal og får
også den mad han skal have.

Er det normalt at han gør det?

Hilsen Betina

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 24-04-03 17:07

Betina von Ahnen Thygesen skrev:
> [...]
> Det er altid om morgenen han gør det.
> Det er stort set ikke andet end væske der kommer op udover det græs han så

Har haft de samme problemer med min hund da han var hvalp, dyrlægen
havde ingen råd andet end at vi kunne skifte foder.

> Han gider ikke spise om morgenen. Det står fremme til ca middag hvor han så
> spiser det og får så igen om aftenen.

Maden skal ikke stå fremme. Du stiller maden frem, hunden spiser, efter
10 minutter fjerner du skålen.
Så længe det er en hvalp skal den tilbydes mad 2-3 gange dagligt, men
det skal som sagt ikke stå fremme.

> Han har det fint ellers. Fuld af energi, glad, drikker som han skal og får
> også den mad han skal have.

Sådan var min også, men det kneb at holde vægten oppe, selv på
præstationsfoder. Han gad det ganske simpelt ikke.

Nu spiser hunden op på under 1 minut og det er en hel skålfuld af
gangen.
Forskellen er at han nu får BARF og det er han vild med.

Marianne Feddersen

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 24-04-03 18:55

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message

> [...]

> gangen.
> Forskellen er at han nu får BARF og det er han vild med.

Han får Nutro og er ret vild med det.
Problemet med at skifte foder er, at det er svært at finde noget som han
ikke bliver gul af! Eftersom det er en hvid schæfer skulle han gerne ligne
en sådan :0)

Mht vægten så er han faktisk begyndt at tabe sig. For en lille måned siden
fandt jeg ud af at han havde tabt to kilo på en måned og jeg synes det er
lidt voldsomt! Men han ser faktisk pæn ud. Ikke for tynd og ikke for tyk.

Hilsen Betina

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 24-04-03 19:26

> [...]
> ikke bliver gul af! Eftersom det er en hvid schæfer skulle han gerne ligne

Ja, det problem har jeg ikke da min hund er sort.
Jeg ved ikke om fodring med BARF vil give misfarvning af pelsen, men
måske andre her i gruppen ved det.

> [...]
> lidt voldsomt! Men han ser faktisk pæn ud. Ikke for tynd og ikke for tyk.

Hvalpe kommer let til at se lidt for ranglede ud, men jeg synes ikke at
han burde tabe sig.
Hæld evt. en skefuld olie over maden eller måske levertran, det er jo
fedt uanset hvordan man vender og drejer det og det tager han ikke skade af.

Marianne Feddersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-04-03 09:41

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> escribió

> Så længe det er en hvalp skal den tilbydes mad 2-3 gange dagligt,
men
> det skal som sagt ikke stå fremme.

Hvorfor ikke?

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-04-03 12:46

Lars Hoffmann skrev:

> Hvorfor ikke?

Fordi det ikke er naturligt for hunde at nøle med maden.
I en flok er det sådan at der spises efter tur, de stærkeste dyr spiser
først og så videre nedefter i hierakiet. Ethvert individ vil forsøge at
tilkæmpe sig retten til at spise først hvis muligheden byder sig. Den
der nøler får ingen mad.
Som overhund er du et dårligt eksempel hvis du ikke spiser først (hvad
du selvfølgelig gør, altså ikke fra hundeskålen ). For at vise dig
som leder må du derfor fjerne maden, det er såmænd bare en af de ting
man kan gøre, hvis man har en hund der ikke helt har styr på
rangordenen, hvilket ofte er tilfældet med halvstore hvalpe.
Deuden er det bare en dårlig vane.

Og nu ved jeg godt at jeg sandsynligvis får en svada om, at det er ikke
det samme med den tamme pusling man har derhjemme, men det ved hunden jo
ikke, den ved bare hvad en hund ved.

Marianne Feddersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-04-03 12:56

> [...]

ikke
> det samme med den tamme pusling man har derhjemme, men det ved

Nu er jeg jo ikke den store hundepsykolog, men jeg må da indrømme at
min hun nøler vældigt med dens morgenmad. Den får maden serveren i en
½liters colaflaske, som den så fint kan sparke til for at få maden
serveret lidt efter lidt. Det kan det bruge lang tid på (alt efter
hvor sulten/glubsk den tilfældigvis er). Jeg må da indrømme at jeg
indtil nu har set det som en fordel at den kan underholde sig selv
lidt mens den spiser. Den logrer vældigt med halen mens den har gang
i flasken så jeg tror den syntes det er sjovt nok.
Jeg tror ikke Alfa har problemer med at forstå hvem der bestemmer, så
jeg kan ikke se det store problem i at hunden selv styrer lidt
hvornår den spiser.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-04-03 13:45

Lars Hoffmann skrev:
> [...]
> lidt mens den spiser. Den logrer vældigt med halen mens den har gang
> i flasken så jeg tror den syntes det er sjovt nok.'

Der er en verden til forskel på om maden gives i en skål og om hunden
skal arbejde for at få sin mad, hun gør jo sit bedste for at få mad.
Det er en fin måde at stimulere hunden på, alternativt kan man drysse
maden ud over sin plæne, hvis man har en sådan.

> Jeg tror ikke Alfa har problemer med at forstå hvem der bestemmer, så
> jeg kan ikke se det store problem i at hunden selv styrer lidt
> hvornår den spiser.

Det er ikke sikkert at det er et problem for dig, men mange hunde,
specielt i lømmelalderen, skal somme tider mindes om hvem der bestemmer.
Det er sikkert bare mig der synes at det er en uvane med det nøleri ved
skålen.

Marianne Feddersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-04-03 13:35

> [...]

bestemmer.
> Det er sikkert bare mig der synes at det er en uvane med det nøleri

Eller min hund der ikke er kommet i lømmelalderen - endnu ))

Fra : René Kofoed

Dato : 25-04-03 07:41

Hej Betina.
Jeg ville tage en snak med dyrlægen, da det umiddelbart ikke lyder normalt.
Min tæve spiser meget græs, men kaster aldrig op, med mindre hun har det
dårligt. (er slap og uoplagt).
Schæferen har jeg kun set kaste op, hvis han har spist noget han ikke kan
tåle i maven.( læs: for meget træ og diverse andre sager fra haven.- og det
er sket 2 gange på de 7 mdr. jeg har haft ham).
MVH Susanne, der ønsker jer god bedring.