Nye gjordstropper
Fra : Anet

Dato : 24-04-03 12:59

Jeg har lige fået nogle nye gjorstropper til en ældre islændersadel som skal syes i. Det er lange stropper så jeg kan bruge en
dressurgjord til. Jeg er lidt spændt på om jeg kan sy dem i selv men det ser overkommeligt ud. De gamle gjordstropper er nemlig
slidte og lange i hullerne. Tænkte at flere måske kunne bruge den ide´ også. Jeg har købt en færdig pakke med 4 gjordstropper, buet
nål og tråd og så er hullerne lavet i gjordstropperne til at sy i. Hele herligheden løber kun op i 150 kroner. Det er da en billig
måde at forny sin gamle sadel på og få mulighed for at få lange gjordstropper da jeg bedst kan lide dem sådan.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-04-03 13:14

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige fået nogle nye gjorstropper til en ældre islændersadel som
skal syes i.

Jo ser du, her må jeg lige fremhæve det geniale ved westernsadlen, der er
ikke noget der skal syes fast for at skifte gjord, det er herre nemt at
skifte, fordi der sidder gjorden fast hvor gjorden bør sidde fast - nemlig
ude i fri luft, for neden på "skørtet" - ja det hedder et eller andet fint
på westernsk. Så her skifter man med et snuptag, og så har det også
fordelen, at når man har en "tiestrap" i den ende af gjorden som man
spænder, så er der "udveksling" på, så selv Katrine skal passe på at hun
ikke spænder den for stramt. Og man kan jo også nævne i forbifarten at man
selvfølgelig kan efterspænde eller slække gjorden mens man sidder på ryggen
af hesten.

Altså Anette - det var det sidste og afgørende argument der skulle til før
du endelig så lyset og skiftede til western!! *GG*

John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Anet

Dato : 24-04-03 13:31

> Altså Anette - det var det sidste og afgørende argument der skulle til før
> du endelig så lyset og skiftede til western!! *GG*
>
> John
>

> (klip)

Hej John

Nej du....jeg skifter ikke til western. Jeg er gammel dressurrytter og har elsket den klassiske engelske ridning i mange mange år.
Jeg har lige for nogle måneder siden solgt min store dejlige hest og har i stedet for investeret i to dejlige islændere istedet for.
Her på landstedet da rider vi jo alle 4. Min datter har en ox-araber (som ville egne sig fortrindeligt til western), og så har min
mand og søn en fælles islænder og så har jeg min egen islænder. Vi nyder bare at ride ture nu og nyder det nemme og dejligt
afslappende ved islænderne og så vores enlige araber.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-04-03 14:38

"Anet" <

Vi nyder bare at ride ture nu og nyder det nemme og dejligt
> afslappende ved islænderne og så vores enlige araber.

Hulk hulk

Du er altså uden for pædagoisk rækkevidde *GG*

Det er jo netop sådan vi også rider - altså bortset fra at Kasper i en alder
af 13 år desværre IKKE kan se fornøjelsen i at sidde på en hest, men han vil
gerne gå og nusse, og har også et godt tag på Føllebassen.

Her vil jeg så - for sidste gang (tror jeg nok *SS*)- overfor dig fremhæve
glæden ved at ride tur på en western hest.

Ser du i lørdags tog fruen og jeg (Katrine havde vi nemlig afsat til anden
side så vi havde magt over hestene!!) de to tanter (Malou og Simone) i
traileren og kørte ud i Frederikshåb plantage, og der red vi tur i 1½ time,
og Malou min store elskede drillepind hun gik i 1½ time skridt, trav og
galop i fuldtsændig ukendt terræn, og hele tiden med kun en hånd på tøjlen -
det var euforisk, og det er det jeg mener med Westernridning - men som sagt
er du jo helt upåvirkelig "GG"

Hilsen John

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-03 14:44

In article <3ea7e647$1@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:

[klip]

> [...]
> traileren og kørte ud i Frederikshåb plantage, og der red vi tur i 1½ time,

Det er jo bare en skovtur. Tænk iøvrigt at skulle køre for at komme i skoven :/
stakkels dig, jeg er ret glad for at jeg har skov lige uden for døren.

> og Malou min store elskede drillepind hun gik i 1½ time skridt, trav og
> galop i fuldtsændig ukendt terræn, og hele tiden med kun en hånd på tøjlen -

Du galloperer da ikke i fuldstændig ukendt terræn? Hvad med huller og lave grene ?

JonB

Fra : Anet

Dato : 24-04-03 22:37

men som sagt
> er du jo helt upåvirkelig "GG"
>
> Hilsen John

(klip)

Ja, du kan tro at jeg er upåvirkelig for jeg har fundet en kæmpe stor glæde ved de små islændere. Og de behøves også kun rides med
en hånd på tøjlen og så kan de tølte. Tølt kan man sidde og ride i timevis. Faktisk så er en islænder lige så sikker på sine ben som
en bjergged. Og islændere spiser kun 1/4 del af store heste og skider tilsvarende mindre også og det er jo som sagt mig der muger ud
her på gården *SSS*
Forøvrigt så bryder jeg mig ikke om at sidde i en westernsadel sååååå....jeg er godt tilfreds med min helt nye islændersadel i sådan
en dressurmodel.....
--

~Hilsen
Annette~>

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-04-03 00:56

Jeg stiller mig uforstående overfor den evindelige opdeling af ridning;
western, dressur, "islandshest" etc. Rid dog på den hest, du har lyst til,
på den måde, du har lyst til og med det udstyr du har lyst til. Eller uden,
for den sags skyld.

Og i samme åndedrag, vil jeg lige sige, at tölten ikke er en undskyldning
for at ride islandshest eller at man ikke kan ride tölt og pas på andet end
islændere.

Følgende heste har også tölt og/eller pas (iflg. "Hestens Historie" af Hans
Kloster):

American Saddle Horse/ Kentucky Saddle Horse/ amerikansk hunter/Saddle
Berberheste/kabylerheste (Nordafrika)
Burhest (Sydafrika)
Caballos de Paso (Peru)
Kirgiserhest (Kirgisistan)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 07:40

> American Saddle Horse/ Kentucky Saddle Horse/ amerikansk hunter/Saddle
> [...]
(klip)

Det lyder alt sammen meget godt men de heste du nævner de er jo ikke hverken til at betale eller til at opdrive i lille
Danevang.....Så jeg tror jeg holder mig til isdyrene. Og så syntes jeg at de er kønne, søde, sjove, nøjsomme osv...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 08:12

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> [...]
> på den måde, du har lyst til og med det udstyr du har lyst til. Eller uden,

Gør vi ikke også allesammen det? :)

Men dog er de forskellige racer jo i et eller andet omfang avlet i den
retning, som "sporten" omkring dem har fordret.

> Og i samme åndedrag, vil jeg lige sige, at tölten ikke er en undskyldning
> for at ride islandshest eller at man ikke kan ride tölt og pas på andet end
> islændere.

Måske ikke en undskyldning. Men en medvirkende grund.

Der er andre hesteracer der kan tölte. Dog kan de fleste af disse når
det kommer til stykket ikke gå helt ren tölt, men snarere grisepas.

> [...]
> Kloster):
>
> American Saddle Horse/ Kentucky Saddle Horse/ amerikansk hunter/Saddle

Men de er så (desværre?) ikke nær så udbredte på disse kanter.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-04-03 22:42

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klippeklip]

> Måske ikke en undskyldning. Men en medvirkende grund.

[- og klippeklip]

Nu ved du jo også, at jeg ellers plejer at være fortaler for netop
islænderen, men jeg mener bare, at hvis man har lyst til f.eks. at ride
dressur i en cowboysadel på en islænder, så kan man jo bare gøre dét. Hvem
skal bestemme, hvad der er rigtigt og forkert?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 26-04-03 08:38

> [...]
> dressur i en cowboysadel på en islænder, så kan man jo bare gøre dét. Hvem
> skal bestemme, hvad der er rigtigt og forkert?

Alt andet så vil jeg sige at når man har en naturtølter af en islænder så det godt nok nemmere at ride tølt end at skulle ud og
finde en af de andre racer som ikke er så kendte og udbredte. Joh, joh, det er kun fantasien der sætter grænsen for hvilken stil og
på hvilken hest man kan ride. Vi så jo meget især i starten at folk købte f.eks en westernsadel og lagde på alt fra shetlændere til
jydeheste og jjjooh, joh jeg rider western. Men hvad var det lige de red???? De havde stadig hesten stående derhjemme på gården,
havde bare købt westernudstyr og fik ikke undervisning i den specielle westernridning. Western er jo ikke kun udstyret men det er
ridemåden. At købe westernudstyr og så ride som før vil jeg ikke kalde at ride westernridning. Hver sin rideart har jo deres måder
at ride på.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 27-04-03 00:39

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[- og klippeklippeklip]

> Alt andet så vil jeg sige at når man har en naturtølter af en islænder så
det godt nok nemmere at ride tølt end at skulle ud og
> finde en af de andre racer som ikke er så kendte og udbredte.

Det har du da fuldstændigt ret i, men jeg mener, at sådan som jeg ser og
oplever de fleste islænderfolk i dag, så er de fleste låst fast i, at man
partout SKAL ha' en islændersadel med ribsæde og S-bøjler for overhovedet at
kunne tænke på at ride tölt.

Vil man ride bare en smule western-agtigt, så SKAL man næsten ha' både en
cowboysadel, klingende sporer på cowboystøvlerne og en smart hat. (Ikk',
Ole? - Jeg kan så godt li' at drille Ole, hihi.)

Og jeg kunne sikkert blive ved med at træde folk over fusserne. Min pointe
er, at man ind imellem godt kan prøve at sætte sig ud over den gængse
tankegang.

Jeg har i dag - udover at være til Gitte Naldal-foredrag i Århus (som
iøvrigt var knaldgodt og satte tankerne i gang) - besøgt en veninde, som
bl.a. rider en travhest i pas. Jo, det kan tilsyneladende godt lade sig
gøre, selvom jeg da havde mine tvivl, som den islænderfætter jeg (normalt)
er.

[klippe-mere]

> Hver sin rideart har jo deres måder
> at ride på.

Ja, der er selvfølgelig en grund til, at en springsadel er forskellig fra en
dressursadel. Men, man kan stadig godt forsøge at sætte sig udover den
gængse tankegang og måderne at ride på. Jeg har f.eks. før spurgt her i
gruppen hvorfor alle ryttere stiger op fra venstre? Tjah, de færreste render
i dag rundt med et sværd, som er i vejen ved opstigning, så det giver ingen
mening længere. Jeg forsøger selv at sætte mig udover dette, og stiger
skiftesvis op fra højre og venstre (så ligger sadlen som regel også hvor den
skal, og glider ikke længere og længere ned på den ene side) - medmindre jeg
har sværd på den dag, selvfølgelig, for så er jeg jo nødt til at stige op
fra venstre - men dét giver mening. På samme måde i min vikingekampgruppe,
hvor vi slås med sløvede sværd; her skifter vi ind imellem også over til
venstre hånd. Det lærer man nemlig knaldmeget af.

Mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-04-03 07:15

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Jeg kan så godt li' at drille Ole, hihi.

Det ka jeg osse! Men jeg MÅ nu sige at hatten hjælper en hel del på
om hesten kan lave flotte spin og sliding-stop ser også meget bedre ud
med hat på. Sporerne er nok det eneste jeg godt kan undvære.

Jeg må også bemærke at MIN islænder er betydelig bedre til tølt med
S-bøjlerne end uden.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-04-03 10:33

In article <s7tmav0r0i2oo5v3rpss1re3b9a4rbqg38@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> med hat på. Sporerne er nok det eneste jeg godt kan undvære.
>
> Jeg må også bemærke at MIN islænder er betydelig bedre til tølt med

Det er jo formodentlig nok fordi du sidder på den rette måde med det
rette udstyr, og derfor er det lettere at få hesten til at gøre det
rette. Prøv bare at springe i en dressursaddel, eller ride dressur i
en springsaddel, det er bedst med det rette udstyr.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 27-04-03 12:14

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Prøv bare at springe i en dressursaddel, eller ride dressur i
>en springsaddel, det er bedst med det rette udstyr.

Meget bedre: Min fuldblod, Emma, som jeg bruger med western-sadel,
skulle lige have en tur i ridehuset og "nogen" havde efterladt et
spring derinde (1.20 m). Emma vidste godt hvad sådan et skulle bruges
til, men vidste ikke at man ikke kunne springe med wastern-sadel, så
hun gjorde det bare og det har vi så gjort siden. Man KAN altså godt
bruge "forkert" udstyr, men jeg mener fortsat at hatten hjælper på
spin

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : matilde

Dato : 27-04-03 16:25

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in message news:<slrnban8uv.irs.bendtsen@brok.diku.dk>...

> [...]
> rette. Prøv bare at springe i en dressursaddel, eller ride dressur i
> en springsaddel, det er bedst med det rette udstyr.

Nu hvor vi snakker om hestefolk der er låst i deres holdninger,så
havde jeg som mindre den holdning (jeg er selv islænder fan) at
"storheste folk" var vildt snobbede,gik kun op i hestens udseende og
udstyr,og så ned på os andre.
Nu hvor jeg er blevet lidt ældre,så kan jeg se at snobberiet går begge
veje.
Islænderfolk har tendens til at se ned,på alt hvad der ikke er korrekt
islænder udstyr,med de rigtige mærker alt efter hvad der nu er hot.
Jeg har hørt islænder ryttere tale nedsættende om andre islænderfolk
der rider i alm sadler som ikke lige præcis er lavet til
islændreren,jeg har sågar oplevet at der blev rynket på næsen hvis man
fik en uddannet beslagsmed til at sko sin hest,og ikke en ufaglært
islænding.
Utroligt! Magen til islænder snobberi..

Fra : Anet

Dato : 27-04-03 16:37

> [...]
> islændreren,jeg har sågar oplevet at der blev rynket på næsen hvis man
> fik en uddannet beslagsmed til at sko sin hest,og ikke en ufaglært

Er ryttere ikke generelt snobbede????

Jeg har lige solgt min store hest for nogle måneder siden og så har vi købt to islændere og har i forvejen en araber. Mange står
helt mundlamme og kigger på mig når jeg siger at jeg nyder at tølte en tur på min lille Freyja. De kan slet ikke forstå at jeg der
altid har redet store heste og redet meget dressur før nu kan "nøjes" med en islænder at tulle ture på. Men dem om det....for jeg
er lykkelig for min ismule.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-04-03 17:10

In article <3eabf91d$0$24690$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Anet wrote:

[klip]

> Er ryttere ikke generelt snobbede????

Er danskere ikke generelt snobbede? Jeg mener det er jante loven
der er problemet og skylden.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:13

matilde wrote:
> [...]
> islændreren,jeg har sågar oplevet at der blev rynket på næsen hvis man
> fik en uddannet beslagsmed til at sko sin hest,og ikke en ufaglært

Hehe. Ja velkommen til den virkelige verden ;)

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:11

> [...]
> partout SKAL ha' en islændersadel med ribsæde og S-bøjler for overhovedet at

Jeg tror de fleste islandshestefolk meget nødigt vill ride i andet end
en "islænder"-saddel. Men det med ribsæde og bøjler er vist lige så
meget en smagssag.

Jeg synes, at der er træls at på islændere i en saddel der er for dyb.
Man skal helst kunne skifte vægten rundt over det hele. Men det er der
sikkert andre end mig der har meget mere forstand på.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 08:31

> [...]
> Man skal helst kunne skifte vægten rundt over det hele. Men det er der
> sikkert andre end mig der har meget mere forstand på.

Sjovt for jeg syntes at tendensen er lidt at mange islænderfolk går væk fra det med ribsædet efterhånden. Jeg har lige købt en
Feldmann træningssadel se på dette link
http://www.sitecenter.dk/laedervaerkstedet/udenlandske/view.nhtml?profile=udenlandske&UID=10096
.. Den er uden rib og den er vildt dejlig at ride ture i. Jeg har prøvet at ligge en dressursadel på min islænder som passede i
bomstørrelsen til hende. Sadlen lå faktisk fint på hende men det var ikke nogen nydelse at ride afsted på tur i min ellers dejlige
dressursadel. Man kommer til at sidde helt forkert og være alt for fastlåst i en dressursadel som er for dyb og jeg kunne heller
ikke få mine ben til at sidde i den vante afslappede stil. Det skal så lige siges at jeg normalt altid før red kun i min
dressursadel på min store hest om jeg så red på banen eller på ture. Men på en islænder duer det bare ikke. Det med s-bøjlerne det
tror jeg er hip som hap. Jeg kan ikke mærke forskel....men der er et sted jeg kan mærke forskel og det er om ens islænder har
papirer eller ej. Taler du med islænderfolk så bliver de straks snobbede når man siger at man har en islænder uden papirer men når
man så siger at man har en til der har papirer så bliver de atter ganske interesserede. Det sjove er så at den der er uden papirer
er en tøltmaskine uden lige og den anden islænder vi har er mest til passen. Men ligemeget med det for i islænderkredse da er det
papirerne der tæller.....se det vil jeg kalde snobberi...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 09:02

Anet wrote:
> [...]
> papirerne der tæller.....se det vil jeg kalde snobberi...

Både/og. Især for avlere har heste med papirer, af indlysende grunde,
mere værdi.

Jeg tror det er meget normalt at værdien er højere, hvis der er papirer
på hesten, hunden eller whatever.

Men jeg er enig i, at til ridning har det ikke noget at sige. Ikke
udover at det kan være nemmere at gennemskue "renheden" af hesten hvis
der er papirer, end hvis der ikke er.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 09:20

> [...]

(klip)
> Både/og. Især for avlere har heste med papirer, af indlysende grunde,

(klip)
det er nu ikke værdien jeg taler om her.

(klip)

> [...]
>
> Men jeg er enig i, at til ridning har det ikke noget at sige. Ikke
> udover at det kan være nemmere at gennemskue "renheden" af hesten hvis

(klip)¨
Renheden er der slet ingen tvivl om for hun har haft papirer men er endt i et familieslagsmål og blev derfor solgt uden papirerne.
Men straks man har en uden papirer så ser andre islænderfolk ned på en og ens hest. Men for mig betyder det ikke noget. Hun er
dejlig som hun er og jeg skal ikke ride stævner på hende så papirerne betyder intet.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 10:42

Anet wrote:

> (klip)
> det er nu ikke værdien jeg taler om her.

Når de folk du beskriver 'ser ned på' heste uden papirer, må det være
fordi de mener at deres hest har en højere værdi (subjektivt). Og det
har den vel også (objektivt).

> (klip)¨
> Renheden er der slet ingen tvivl om for hun har haft papirer men er endt i et familieslagsmål og blev derfor solgt uden papirerne.

Vi har været igennem denne snak én gang tidligere :)

Jeg tager ikke stilling til din hest, men konstaterer bare at en hest
med papirer, kan man se er ren. Det kan man ikke altid (ihvertfald ikke
lige let) se uden. Selvfølgelig er der f.eks. rene islændere uden papir
(og nogen hvor papiret ikke er til rådighed), men der er nok meget få
'urene' med papirer.

> Men straks man har en uden papirer så ser andre islænderfolk ned på en og ens hest.

Jeg betrager mig selv som en del af den gruppe. Jeg ser ikke ned på
hverken den eller dig. Men nu er jeg heller ikke så høj :)

Lad mig lige drille lidt: "Straks man beskæftiger sig med islandsheste,
ser folk med islændere uden papirer, ned på én og synes man er snobbet". ;)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 11:14

> [...]
> ser folk med islændere uden papirer, ned på én og synes man er snobbet". ;)

Det jeg har bare oplevet er at har du en oldenborg uden papirer nåh, ja siger andre oldenborgerfolk, har du en frederiksborg uden
papirer nåh, ja siger andre frederiksborgfolk men har du en islænder uden papirer så vender folk en ryggen........

Tja, lad mig sige at er du høj kan du nok se ned på mig.....jeg er 180 cm høj...*smiler*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-04-03 15:02

> [...]
enlandske&UID=10096
> . Den er uden rib og den er vildt dejlig at ride ture i.

Jammen, det er jo herligt, at høre, at visse folk kan tænke selv, og ikke
bare følger strømmen. Og rart for dig, at du har fået dig en god sadel.

Hvor er det nu liiiige, at læderværkstedet (eller Spøttrup) ligger? Og hvad
er en normal pris for en omstopning af en sadel (som jeg endnu ikke har,
haha)? Ligger det måske omkring 500,-, eller hvad skal man regne med?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 15:10

> [...]
> er en normal pris for en omstopning af en sadel (som jeg endnu ikke har,
> haha)? Ligger det måske omkring 500,-, eller hvad skal man regne med?

Kig lige her for der er alle oplysninger om adresse og tlf. nr. osv.

Jeg ved ikke hvad det koster af få omstoppet en sadel hos John.

Fra : taina

Dato : 28-04-03 23:33

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse

Og hvad
> er en normal pris for en omstopning af en sadel (som jeg endnu ikke har,
> haha)? Ligger det måske omkring 500,-, eller hvad skal man regne med?

Jeg synes, at jeg plejer at høre, at det koster 5-800 kroner. Har dog selv
lige fået det gjort til 1200 kroner ved sadelmager, der har en
sadelmageruddannelse (Dem er der vist nok kun to af i Danmark, de er
uddannede i England)

mvh. tina

Fra : taina

Dato : 28-04-03 23:22

> [...]

> dressur i en cowboysadel på en islænder, så kan man jo bare gøre dét. Hvem
> skal bestemme, hvad der er rigtigt og forkert?

Dem, der laver rideudstyr selvfølgelig. Så bliver man jo nødt til at have en
westernsadel til ture (ja, jeg ved godt at western er meget mere end ture!),
springsadel til spring, dressur til... osv.

Jeg var i ridebiks med en af tøserne, og her fandt jeg ud af, hvorfor det er
så dyrt at ride. Hun forklarede mig nemlig, at hvis man rider dressur, skal
man bruge et mærke, og hvis man springer et andet - og så er der jo også
moden der skal følges. Jeg må have et ekstrajob mere...

Men i bund og grund handler det jo bare om, at man skal føle sig godt tilpas
i det, man rider på og i. Jeg har været gennem et hav af sadler og har nu
fundet den, jeg og hesten føler os hjemme i. Det er næsten den billigste i
stalden, og billigere end mange af de andre, jeg har prøvet, og den er
hverken ny eller flot - men den virker!

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-03 14:35

In article <3ea7d51b@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:

> [...]
> ude i fri luft, for neden på "skørtet" - ja det hedder et eller andet fint

Jeg tror du har misforstået noget. Det er jo ikke gjorden der skal skiftes,
men de stropper som gjorden spændes fast til sadlen med. Det gør jo intet
at de så sidder uden for klapperne eller ej.

JonB

Fra : john lundsgaard

Dato : 24-04-03 15:05

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men de stropper som gjorden spændes fast til sadlen med. Det gør jo intet
> at de så sidder uden for klapperne eller ej.

Hej Jon

Så har jeg ikke udtrykt mig klart - beklager.

I en Western saddel er der i "skørtet" der stikker neden for alt det øvrige
hele vejen rundt indsat nogle ringe eller beslag, og det er disse som
gjorden er sat fast i med en læder strop i den ene side og med tiestrappen i
den anden.
se evt en rimelig ilustration på http://www.westerninfo.dk/ under udstyr,
westernsadlen.

Der er altså ikke som på mange andre sadler stropper som er fastgjort oppe
under knæpuder og andre sager. Og udskiftningen af gjordestroperne er derfor
nem, da alt hænger og dingler lige ud for ansigtet og i fri luft.

Håber forklaringen var bedre denne gang.

Hilsen John

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-03 15:11

In article <3ea7eb5f$1@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:

> [...]
> gjorden er sat fast i med en læder strop i den ene side og med tiestrappen i

rimelig illustration, men de der ringe og beslag sidder jo også fast i
sadlen... dvs. de kan også blive slidt.

> Der er altså ikke som på mange andre sadler stropper som er fastgjort oppe
> under knæpuder og andre sager. Og udskiftningen af gjordestroperne er derfor
> nem, da alt hænger og dingler lige ud for ansigtet og i fri luft.

Og hvad så når man skal skifte de ringe/beslag ?

> Håber forklaringen var bedre denne gang.

Meget.

JonB

Fra : Tine Gade

Dato : 24-04-03 19:47

Fra : Anet

Dato : 24-04-03 22:40

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse news:Pine.GSO.4.21.0304242046480.20908-100000@ran.miba.auc.dk...
> Hvor havde du købt "gør-det-selv" pakken henne?
> Tine

hos Birgit Noer
lps.bnn@get2net.dk

Fra : Anet

Dato : 25-04-03 15:30

Jeg har lige siddet og syet den nye gjordstropper i sadlen. Det var lidt bøvlet med den første rem der skulle syes på men så fandt
jeg hurtigt fidusen og så gik det godt og hurtigt. Det tog 1 1/2 time så havde jeg fået 4 lange nye solide gjordstropper syet i en
ældre men god sadel. Og jeg har så fået bestilt en neoprengjord og nogle nye islænderstigbøjler også. Så nu er min mand glad for det
var hans sadel der lige blev foryngret lidt og de gamle gjordstropper var efterhånden lidt slidte. Hurtigt, billigt og smart.

--

~Hilsen
Annette~