begynder webdatabase
Fra : Linda

Dato : 24-04-03 12:25

Er der en der har tid og vil spore mig ind på en side med tutorials i at
lave
database og benytte det på internettet.

Jeg tænker på følgende:

Et loginsystem som gemmer i database, hvor man opnår 2
forskellige indgange - altså 2 forskellige sider - alt efter om
man er privat eller erhvervskunde.

Hvilken type database skal bruges.

evt. hvilke programmer.

Venligst

Linda

Fra : Linda

Dato : 24-04-03 12:29

Jeg ønsker senere at lave et Shopsystem så det skal tages
med i betragtning.

Linda

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 24-04-03 16:46

> Jeg ønsker senere at lave et Shopsystem så det skal tages
> med i betragtning.

Joo... så vil det nok være rigtig smart at begynde at lære noget SQL med det
samme... det kan godt være det i starten ikke virker særlig nemt, men der er
faktisk ikke så slemt når man først kommer i gang...

Hvis du skal have lidt at lege med, så tjek www.udvikleren.dk og
www.webcafe.dk der er masser af små guides til hvordan man laver database
ting på websider, der man kan lære en masse ved at lave nogle ting man ikke
lige umiddelbart skal bruge, f.eks. en gæstebog med admin adgang og den
slags ting....

Hvis du mangler lidt kode at kigge på, så tjek www.hotscripts.com der er
MANGE gratis scripts, der kan være gode at samleinspiration fra...

Fra : Linda

Dato : 24-04-03 19:01

Jeg takker for alle besvarelserne

Linda

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 12:31

Linda skrev:

> Er der en der har tid og vil spore mig ind på en side med
> tutorials i at lave
> database og benytte det på internettet.

IDG har udgivet mange udmærkede begynderhæfter - også om databaser
og hjemmesider. Prøv på biblioteket eller i en boghandel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Linda

Dato : 24-04-03 12:34

> IDG har udgivet mange udmærkede begynderhæfter - også om databaser
> og hjemmesider. Prøv på biblioteket eller i en boghandel.

Hvilke

Linda

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 12:42

Linda skrev:

> Hvilke

Se fx følgende links:
<http://www.libris.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-524-2>

<http://www.libris.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=121>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Linda

Dato : 24-04-03 12:45

Tak for det.

Men jeg hører da stadig gerne nogle forslag

Linda

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-04-03 13:40

Linda <k_king_k@hotmail.com> skrev:
>Tak for det.
>
>Men jeg hører da stadig gerne nogle forslag

Det kommer jo an på, hvor øvet du er.

Et par forslag.

Begynder-versionen:
Database: MS Access - mest pga dens grafiske brugerflade
mySQL kan også overvejes i forbindelse
med PHP
Udviklingssprog: ASP/PHP etc, dvs et sriptsprog

Den avancerede version:
Database: mySQL, PostGreSQL eller lignende
Udviklingssprog: Et "rigtigt" programmeringssprog som
.Net (c#,VB.Net), JSP eller lignende.

Ellers er det blot med at klø på ... nyhedsgrupper kunne være

dk.edb.internet.webdesign.serverside.*
dk.edb.programmering.dotnet
dk.edb.programmering.java
(og andre)
dk.edb.database.*

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 24-04-03 16:38
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-04-03 14:00

Linda wrote:
> Er der en der har tid og vil spore mig ind på en side med tutorials i at
> lave
> database og benytte det på internettet.

webcafe.dk har en del udemærket om mysql.

Hvis du begynder _helt_ fra scratch så er det drøjt selv at sætte det
hele sammen fra nettet, men ikke umuligt.
# Devshed har en stak ret velskrevne artikler
* <http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL>
# Searchdatabase med en god materialeoversigt
*
<http://searchdatabase.techtarget.com/bestWebLinks/0,289521,sid13_tax281805,00.html>
#MySQL har en tutorial, jeg må indrømme at jeg ikke er sikker på hvor
meget du kan bruge den til, men anyway:
* <http://www.mysql.com/doc/en/Tutorial.html>

Derudover så vil jeg gætte på at "database tutorial" på google skal nok
give dig en masse brugbart

på groups.google fandt jeg også lidt:

* <http://www.kirais.com/> ->
<http://members.shaw.ca/palardyn/Products/dbsampler.htm>

*
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=Pine.BSF.4.10.10011182318580.16160-100000%40localhost&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Ddatabase%2Btutorial%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3DPine.BSF.4.10.10011182318580.16160-100000%2540localhost%26rnum%3D7>

Endelig vil jeg godt anbefale dig at få fat i "Introduktion til SQL -
databaser på nettet" udgivet på "Ingeniøren"

Jeg synes jeg kunne huske at den kunne downloades gratis på et tidspunkt
- det tyder dog ikke på at være tilfældet. Til gengæld var søgningen ret
effektiv:

<http://www.google.com/search?q=%22introduktion+til+SQL%22&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0>

se ikke mindst de to slideserier fra DIKU

> Et loginsystem som gemmer i database, hvor man opnår 2
> forskellige indgange - altså 2 forskellige sider - alt efter om
> [...]

Du kan bruge praktisk talt alle databaser jeg kender til, og du får brug
for et programmeringssprog. ASP, PHP, JSP, java-applets og Perl er de
programmeringssprog som umiddelbart popper op hos mig.

Kombinationen PHP/MySQL som jeg arbejder meget med kan fx. bruges.

Du skriver ikke noget om hvad du kan i forvejen osv, så det er lidt
svært at vide hvad jeg skal foreslå dig

mvh

Jesper Brunholm
--