Tankelæser
Fra : john lundsgaard

Dato : 24-04-03 12:06

Ja jeg ved det, nu bliver jeg igen mobbet - men det er altså min skæbne
her - hulk *SS*

Jeg har et par heste der er tankelæsere.

Altså situationen er som følger:

Solen skinner, det er fyraften og hestene (og vi) trænger til en god tur ude
i solskinnet.
Altså fat i grimerne og ned på marken efter krikkerne - hvad sker der så. Jo
der er pludselig flere totter græs der er utroligt lækre, og lige når vi er
ved at være henne ved dem, så får de øje på endnu en tot der er 4 meter væk,
som bare skal spises nu. Sådan kan vi gå rundt på folden i 10 minutter,
indtil de føler, at nu har de drillet os længe nok og bliver stående, så de
kan få grimen på.

Nu har jeg jo mere hjerne end en hest (tror jeg da) *GG*

så vi lader som om vi slet ikke skal ud at ride, men bare vil nusse med
hestene, og så er der ingen problemer de kommer hen til os for at blive
nusset - og så er det at vi har en tynd snor i lommen, som vi lige lægger om
halsen på dem, så vi kan trække dem med - succes!!

Indtil næste gang , nu har de også luret den fidus, så nu skal der drilles
igen inden vi kan komme ud at ride - hvor f..... kan de vide fra, at jeg har
en snor i lommen!!!

Efter rideturen og lige inden de bliver mørkt - godnat besøg i folden, så
kommer de alle tre vandrende hen og skal nusses.

Skal jeg bare finde mig i at også hestene mobber mig, eller er der nogen der
har en god fidus.

Jeg er enda villig til at udsætte mig for Oles hån og prøve med en gulerod
selv om det ikke er kaniner!!

Jeg kan tilføje, at jeg har prøvet at sætte mig ned, og sige som en
gulerod, - det virker - når jeg ikke har planer om at skulle ride, men hvis
jeg bare tænker på at ride - så skal der drilles lidt først.

gode råd??

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Tine Gade

Dato : 24-04-03 12:13

Fra : Anet

Dato : 24-04-03 12:30

Åh, John jeg griner så tårerne løber ned af kinderne på mig...hulk.....af grin. Kan næsten se det hele for mig....

Joh, jeg tror at de fleste mennesker kender det der med en drillende hest der ikke vil fanges. Jeg talte med Shane om det da jeg
havde en hest hos ham og han sagde følgende som jeg så efterfølgende har tygget lidt på. Hvis en hest driller så skal den ikke
lokkes den skal skældes ud når den driller og vender den så om eller stopper og bare står så tal blidt til den og gå hen mod den
.....hvis den så atter driller så skæld ud...når den igen står stille eller vender front mod dig så taler du blidt igen.....det er
lidt svært at forklare men jeg lover dig at det virker. Du vil stille og roligt dag for dag se, at så snart hesten vender om og vil
drille så skælder du ud og den vil stoppe op og du kan gå lige hen og tage den. Vi har her især en drillepind som kan få mig helt
rødhåret af harme. Så nu tager jeg den hest som stopper når jeg skælder ud og giver grime på og går simpelthen af sted med den hest
og så overser jeg fuldstændig drillepinden FULDSTÆNDIG. Jeg kigger ikke engang i smug efter ham og så pludselig så træder han mig
over tæerne for at få opmærksomhed. Så let var det jo ikke i starten med ham. Da nåede jeg op til stalden med den anden og så gik
jeg ind med den og smækkede så højlydt stalddøren i for næsen af ham og så kan det nok være at han fik travlt det sidste stykke op
til døren. Så fik han lov til at stå og vræle i 5 minutter inden jeg åbnede døren og hentede ham ind. Det kræver lidt træning det
her men det virker også på stordrillere....på den anden side så er du jo selv en "driller" John så du må nok kunne tage lidt igen af
samme skuffe....*GGGG*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-04-03 14:11

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Skal jeg bare finde mig i at også hestene mobber mig, eller er der nogen der
>har en god fidus.

Ingen mobning herfra denne gang. Har selv prøvet det. Står i folden og
en lille pony der aldrig vil fanges, kommer for at blive nusset. Da
jeg beslutter mig for at tage grimen af den idet det er ved at være
tid for natfold, stikker bæstet af. Vel og mærke inden jeg har prøvet
at få fat i grimen. Tankelæser --- Ja !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Zirfelt

Dato : 24-04-03 14:16

Når min hest har været et par timer på græs i haven (i øvrigt enormt
hyggeligt) er hun overhovedet ikke til at fange. Medmindre jeg lige så
roligt går i cirkler rundt om hende. Først enorme store cirkler, hvor jeg på
intet tidspunkt kigger på hende. Efterhånden bliver cirklerne så små at jeg
næsten støder ind i hende. Men stadig væk, er det ikke hende jeg koncentrere
mig om. Og så kommer hånden ellers lige så forsigtigt hen langs hendes hals.
Og ja, det er ikke noget der bare lige tager 5 minutter.

Den første måned kunne jeg slet ikke komme til hende, så her dag gik med
cirkler. Hyggeligt?
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 24-04-03 18:37

Hejsa!

Jeg er ret ny herinde, men kom til at undre mig over hvorfor der er så mange
der har svært ved at "fange" deres heste, når der skal rides?

Jeg har ikke selv hest, men 3 æsler som står hos min far. Jeg har aldrig
haft problemer med at "fange" dem, når de skal ud, for de elsker det!!!

Det skal jo selvfølgeligt også siges at jeg ikke kører/ridder så ofte, men
kan altså stadig ikke mindes at jeg nogensinde, har skullet bøvle for at få
min Sofus med ud (heller ikke da jeg boede hjemme og kørte med ham hvær
dag).

Blot en undren... er heste virkeligt så meget vanskeligere end æsler?

/Mette

Fra : Agelby

Dato : 24-04-03 19:13

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> dag).
>
> Blot en undren... er heste virkeligt så meget vanskeligere end æsler?

Jeg er så snydeheldig at min hest altid kommer når man kalder på ham, godt
nok i sit eget adstadige tempo, men han kommer.

De to andre heste på folden går også gerne deres vej, når de opdager at det
er dem der er bud efter.

Mette Agelby

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-04-03 11:08

Hejsa

Jeg har aldrig haft problemer med at fange Jacques, han kommer dog ikke
gående hen til mig af sig selv, men han render heller ikke væk. Det eneste
jeg gør er vel bare at jeg for det første _aldrig_ går hen til en hest med
front mod hovedet af den, jeg går til den fra siden, og så nusser vi altid
lidt inden vi trasker ind for at lave noget. Meeeen, jeg har dog før været
udsat for en stædig pony eller to som så abselut ingen planer havde om at
skulle fanges

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : PJ

Dato : 26-04-03 18:04

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Ja jeg ved det, nu bliver jeg igen mobbet - men det er altså min skæbne
> her - hulk *SS*
>
> Jeg har et par heste der er tankelæsere.

Jeg og min kæreste "har" hver sin isbasse -altså de er begge hendes, men jeg
lader som om ... "Min" brogede hoppe er sød og gaber velvilligt op, så
snart jeg nærmer mig med mit hovedtøj. Hendes hingst gør nogenlunde det
samme, når hun vil sadle op. Men når jeg viser mig i horisonten, har han
altid et par luskede tricks i baglommen. Hele overkroppen ind i naboboksen
("Ha, jeg er her slet ikke"), påtrængende sult ("Næh, sikke en masse dejligt
hø, jeg lige fandt") eller tørst ("Jeg snupper lige en slurk mere -læg bare
guleroden og fis af med dig") og så det typiske
"Vil-du-se-min-smukke-røv"-stunt ("Forsvind og kom tilbage en anden gang,
jeg studerer edderkopper"). Og så er der ikke mindst hans "yndlings-sten".
En stor, flad granitblok, der til hans store fortrydelse har taget bopæl
lige op ad folden -hans lille kongerige. På vej ud er der aldrig
problemer -men når vi kommer hjem, svinger han lige 2 meter til venstre med
et surt blik mod stenen, der for os ligner alle andre sten og slet ikke
noget uhyre, der kunne finde på at overfalde uskyldige heste. Vi har prøvet
med det sure og det søde og vi har prøvet alle de fiduser, andre har skrevet
om her i gruppen -lokkemad og afledningsmanøvrer. Og vi har endog lagt et
tæppe over uhyret -men han ved ganske godt, hvad der gemmer sig under tæppet
og vi kan sgu selv hente godbidden til ham. Vi har også bevidst forsøgt at
lade ham gå med mulen helt oppe i måsen på "min" brogede -men 5 meter fra
uhyret drejer han lige så stille af og kommer først tilbage i "flokken", når
han igen er udenfor stenens aktionsradius. Han KAN tvinges, men da han ikke
har den slags nykker andre steder og da hans skøre påfund lige på dette sted
ikke udgør en fare, har vi ladet ham få den lille sejr. Men sidste torsdag
havde min kæreste lånt ham ud til en sød gymnasielev, der vist ved 1000
gange mere om isbasser, end hun selv gør. Der skete det samme på hjemvejen
og hun forsøgte sig med tvang og lokkemad, men han skulle ikke frivilligt
hen til den farlige sten. Den sidste godbid lod hun ligge -men opdagede
senere, at han stod med halsen strakt ud som en giraf mellem brædderne i
hegnet for at snuppe de 4 cm gulerod -stille og forsigtigt, før stenen
opdagede noget. Sammen med min kæreste har hun prøvet det samme et par gange
og han trasker glad og sejrsfuld ud i folden bagefter. Har ikke selv set det
og ville nok ikke have troet det om en hest -men den er vist god nok.

mvh
pj