Forskellen..
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 24-04-03 10:45

Hej
Jeg er ved at opgradere min PC.. Ny bundkort...ASUS A7V8X, CPU AMD 2400.
Mit ældre grafikkort er NVIDIA RIVA TNT2 ULTRA 32MB

Hvilken forskel ses ved at skifte til et nyere Grafikkort i prisklassen
2000kr...og evt et forslag til modellen.
Kan man umiddelbart se forskel på præsentationen af spil på min PC...eller
hvad er det mere præcist jg vinder ved at udskifte.

mvh pjl

Fra : Olav Madsen \(ITE\)

Dato : 24-04-03 11:28

I prisklassen 2000,- vil jeg for tiden helt klart foreslå et ATI Radeon 9500
pro som koster ca 1700,-. Du får utroligt mange ting i forhold til det kort
du har nu. For det første får du en højere fill-rate, hvilket bl.a betyder
at du kan banke dine spil op i 1600x1200 punkter. Desuden vil du kunne have
langt flere detaljer slået til i spillene - f.eks. mere detaljerede
geometriske modeller og texturer.

Vil du lidt længere op i pris hedder det Radeon 9700/9700 pro. Både 9500 og
9700 serien understøtter DirectX9, hvilket betyder at du bla. får flotter
lys i scenerne og på overfladerne.

Hold dig for guds skyld fra de billige GForce FX kort (5200) da der her er
tale om et uforskammet neddroslet kort. Her får du dårlig ydelse og ingen
understøttelse af DirectX9.

Mvh
Olav

Fra : Dennis Nimand

Dato : 24-04-03 11:31

> Hvilken forskel ses ved at skifte til et nyere Grafikkort i prisklassen
> 2000kr...og evt et forslag til modellen.

Du kan vist nøjes med et Geforce 4 TI4200 siden du er vant til et TNT2 som
efterhånden er et gammelt kort! Kortet koster fra ca. kr. 1100.- og opefter.

> Kan man umiddelbart se forskel på præsentationen af spil på min PC...eller
> hvad er det mere præcist jg vinder ved at udskifte.

Med dit eksisterende kort vil du få en helt anden oplevelse ud af netop spil
med en opgradering af dit grafikkort. Præcist hvad du får ud af det er
næsten umuligt at skrive her, da netop din opgradering er et mindre
kvantespring grafisk :)

Kig lige på dette chart, hvor forskellige grafikkort er testet. Læg mærke
til dit kort der ligger i bunden og sammenlign så med den procentmæssige
stigning i scoren på fx et Geforce 4 TI4200 som ligger nr. 3 på listen -->
http://www6.tomshardware.com/graphic/20020418/vgacharts-05.html

MVH
Dennis Nimand

Fra : Olav Madsen \(ITE\)

Dato : 24-04-03 11:37

Jeg glemte lige at fortælle at et GForce 4 kort er udemærket, men at det
IKKE understøtter de nye features i DirectX9 (dvs de vertex og pixel-shaders
med mange instruktioner). Der gør til gengæld både ATI 9500,9700 og
selvfølgelig 9800 serierne.

Et billigt ATI 9500 er klasser bedre end et billigt GForce4 kort.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-04-03 12:12

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Kan man umiddelbart se forskel på præsentationen af spil på min
> PC...eller hvad er det mere præcist jg vinder ved at udskifte.

Jeg har selv lige skiftet fra TNT2 M64 kort til et Radeon 9500Pro (128MB).

Umiddelbart vil jeg ikke vove at påstå at grafikken bliver direkte pænere.
Det som du vinder er hastighed og atter hastighed.

Inden folk begynder mig at flame for min udtalelse, så lad mig lige uddybe
min mening.

Hvis du tog et nyere spil og lod det køre med dit TNT2 kort at alle
detaljer slået til osv. Så ville TNT2 vise pæn grafik men med ekstrem
langsom opdatering, som ville gøre det hele uspilleligt.

Hvis du så havde et nyere grafikkort, tja så ville det vise næsten det
samme billede. Men da et nyere grafikkort er hurtigere til at beregne end
TNT2 var, tja så kører spille jo mere flydende og gør det hele tåleligt.

HVorfor et nyere grafikkort så vil give næste det samme billede, skyldes at
der er sket ting siden TNT2. Nye funktioner er kommet som gør billedet
pænere, som enten ikke var understøttet af tidligere grafikkort og andre
skulle beregnes af din CPU fremfor grafikkortet.

Konklusion, som alle andre har fortalt dig, du vil opleve stor forskel. Du
vil have mulighed for at køre spil mere flydende i højere opløsninger og
med langt flere detaljer.

Og til resten, kom så med skideballen :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-03 15:44

In dk.edb.hardware, Per Juul Larsen <fam.juul@larsen.dk> says...
> Hvilken forskel ses ved at skifte til et nyere Grafikkort i prisklassen

Tja, eksperterne sidder i dk.edb.hardware.grafikkort

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen