mere om strøm...
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-04-03 18:35

hej.

Jeg har vaeret ude for at opgradere min athlon 900mhz. I den
forbindelse har jeg koebt et nyt motherboard, epox nforce2 m. vga, og
lidt andet... Jeg haabede min aldrende 235W Aopen PSU
kunne haandtere det da der kun er en hd og et dvd drev derudover i
maskinen. Men der er et ATX12V 4-pins stik paa MB. Saadan
et har min PSU ikke. Skal jeg virkeligt ud og koebe en ny PSU pga. det?

/Daniel

--
There are no great men, only great challenges that ordinary men are forced
by circumstances to meet.

Fra : Dennis Nimand

Dato : 23-04-03 18:55

Jeg har for nyligt haft et Soltek bundkort med nforce2 chipset. I manualen
blev det anbefalet at bruge 4-pins stikket, men der stod intet om, at
absolut SKULLE bruges! Prøv at bladre i manualen.

MVH
Dennis Nimand

PS. En sådan strømforsyning koster ikke mere end 200-250 kr.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-04-03 18:57

Manualen siger intet om at det skal bruges, eller at det ikke
skal. Saa der er jeg lidt paa bar bund.

/Daniel

Fra : minibyb

Dato : 23-04-03 19:52

er det ikke fordi du har en at/t psu?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-04-03 20:04

Min PSU og kabinet er skam ATX . . .

/Daniel

Fra : Aksel Spandet

Dato : 23-04-03 21:20

Hey!

Jeg ved ikke om jeg har forstået dig ret.....
Men hvis jeg har kan du købe sådan en fætter her:

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=553&page=1

Den sætter du til et HD stik (molex stik) og så får du det lille stik...!

Håber du kan bruge det til noget....

Mvh
Aksel

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-04-03 08:03

On 23/04-03 22.20, Aksel Spandet wrote:
> [...]
>
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=553&page=1
>
> Den sætter du til et HD stik (molex stik) og så får du det lille stik...!

Tak for linket! Det ser jeg naermere paa.

/Daniel

Fra : Dennis Nimand

Dato : 24-04-03 07:46

Hej Daniel

Hvis dit kort er et EP-8RGA eller EP-8RGA+, så vil lidt hurtiglæsning
igennem manualen give dig følgende info (s. 43):

"The mainboard requieres minimum of 250 Watt power supply to operate. Your
system configuration (amount of memory, add-in cards, peripherals etc.) may
exceed the minimum power requirement. To ensure that adequate power is
provided, use a 300 Watt (or greater) power supply". Så måske din PSU er for
lille i sig selv?!

Hvad angår +12v stikket på dit bundkort, lader det til, at dette kun er
strengt nødvendigt til P4 processorer og visse agp pro grafikkort. Hvis
nogle er uenige eller har mere viden end jeg på området, må de meget gerne
svare, men det var hvad jeg lige kunne læse mig til hist og her på
internettet.

MVH
Dennis Nimand

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-04-03 08:02

On 24/04-03 08.45, Dennis Nimand wrote:
> Hej Daniel
>
> Hvis dit kort er et EP-8RGA eller EP-8RGA+, så vil lidt hurtiglæsning
> igennem manualen give dig følgende info (s. 43):

Det er et 8RGA+

> [...]
> provided, use a 300 Watt (or greater) power supply". Så måske din PSU er for

Det er muligt. Men jeg taenkte at naar nu jeg har ikke har
udvidelseskort eller noget andet ud over 2 ramblokke, en cpu, en hd og
dvd drev, at saa kan det vaere det gaar alligvel... Man ved jo
aldrig.

> [...]
> nogle er uenige eller har mere viden end jeg på området, må de meget gerne
> svare, men det var hvad jeg lige kunne læse mig til hist og her på

Jeg laeste paa en eller anden hardware side om MB at der faktisk
findes nogen Athlon MB der bruger de ATX12V til noget fornuftigt :(

Men vil det kunne skade hvis jeg bare proever at monterer det hele og
ser om den vil goere uden de ATX12V???

/Daniel

Fra : Thomas Iversen

Dato : 24-04-03 08:49

In article <20030424070218.GA7280@daimi.au.dk>, Daniel Nielsen wrote:

> Men vil det kunne skade hvis jeg bare proever at monterer det hele og
> ser om den vil goere uden de ATX12V???

Sandsynligvis ikke. ... men man kan aldrig være helt sikker uden at
vide hvordan strømforsyningen og/eller bundkortet er lavet.

Der vil højst sandsynlig bare ske et af følgende:

1. Din maskine starter
2. Din maskine starter men er ustabil under høj load
3. Din maskine starter _ikke_

Problemet er at hvis du belaster strømforsyningen fuldt ud, hvordan
håndterer den så det? "Prøver" den alligevel at levere den krævede
strøm (og dermed køre uden for specs)? Hvad indflydelse har det på
spændingerne på udgangene af strømforsyningen? Falder de (= ustabil
maskine, men ingen fare), eller stiger de (= hvordan håndterer
bundkortet at få spændinger uden for specs?)

Kan du se problematikken? Uden kendskab til bundkort og strømforsyning
er de bare "sorte" bokse, der gør som de skal hvis du gør som de beder
dig om m.h.t. strøm.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-04-03 14:18

On 24/04-03 07.48, Thomas Iversen wrote:

[snip]

> Der vil højst sandsynlig bare ske et af følgende:
>
> 1. Din maskine starter
> 2. Din maskine starter men er ustabil under høj load
> 3. Din maskine starter _ikke_

Det er de muligheder jeg havde regnet med...

> [...]
>
> Kan du se problematikken? Uden kendskab til bundkort og strømforsyning
> er de bare "sorte" bokse, der gør som de skal hvis du gør som de beder

Det kan jeg i hvertfald, og da det jeg har brug for er en stabil
maskine, har jeg nu bestilt et nyt Q-Tec kabinet med 400W PSU
og det de kalder for P4 stik. Er det egentligt ikke vildledende at at
kalde det for P4 stik, AMD bundkort ogsaa er begyndt at bruge dem?

/Daniel