[mysql 3.23] Join af søjler?
Fra : Kasper Kristensen

Dato : 23-04-03 13:43

Hej Gruppe.

Følgende problem er muligvis super banalt, men jeg kan simpelthen ikke få
hul på det.

Jeg vil gerne samle flere søjler på følgende måde:

Jeg har tabellen:

id dato hold produkt antal_produceret
1 1/2 dag 1 100
2 1/2 dag 2 100
3 1/2 aften 1 150
4 1/2 aften 2 175
5 1/2 nat 1 200
6 1/2 nat 2 200
7 2/2 dag 1 200

Jeg ønsker nu at lave en query som for en given dato giver mig produkterne
som rækker og søjlerne delt op efter holdtypen (dag, aften eller nat)
således:

For den 1/2:

produkt dag nat aften
1 100 150 200
2 100 175 200

Jeg kan vel lave tre selvstændige queries med en "where" på datoen og hold,
men hvordan får jeg samlet det i søjler og uden produktet bliver gentaget.

Hvad skal jeg have have fat på? Subqueries, JOINS eller noget meget
simplere?

Mvh.

Kasper

PS: Posten er outdated på min nyhedsserver, men tak til den som for nylig
gjorde mig opmærksom på mysqld's logging funktion. Det hjalp mig med at
finde problemet, så det var fjong.

Fra : Ole Nielsby

Dato : 23-04-03 21:48

Kasper Kristensen <spamkhkspam@mindgroup.dk> skrev:

> Jeg ønsker nu at lave en query som for en given dato giver mig produkterne
> som rækker og søjlerne delt op efter holdtypen (dag, aften eller nat)
> [...]

Start med en query som giver alle produktnumrene.
Tilføj så søjlerne dag, nat og aften ved hjælp af
outer left join på tre aliaser af produktionstabellen.

Bemærk: når du laver outer left join, skal du
sætte betingelserne (rigtig dato, rigtigt produkt,
rigtigt skiftehold) efter ON. Hvis du sætter dem
i en WHERE, forsvinder de datoer hvor der f.eks.
ikke har været natskift.

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 24-04-03 09:14

> Start med en query som giver alle produktnumrene.
> Tilføj så søjlerne dag, nat og aften ved hjælp af
> outer left join på tre aliaser af produktionstabellen.

Foreløbig tak for hjælpen.

Hvordan laver jeg tre aliases af tabellen? Jeg kan kun finde ud af at lave
et enkelt alias.

Jeg kan heller ikke se hvordan left outer join giver mig flere søjler (jeg
får bare flere rækker), men måske det løser sig når jeg har flere aliases.

Mvh.

Kasper