hvorfor kan jeg kun fange noget med spinne~
Fra : Rabbit

Dato : 23-04-03 10:17

Hej alle

Jeg har tit og ofte været ude og fiske i p&t søer forskellige steder i
nordjylland, og har aldrig kunne fange noget med mindre jeg bruger spinnere.
Jeg vil ellers meget gerne fange noget med prop, krog og madding. Jeg har
prøvet med lang line, kort line, powerbait, orm, majs o.s.v.

Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvordan jeg skal forbinde det
hele så det sidder som det skal, hvor lang min line skal være under proppen,
hvad krog jeg skal bruge o.s.v.

Takker

Bo

Fra : Kåre

Dato : 23-04-03 13:13

> [...]
>
> Er der en venlig sjæl der vil forklare mig hvordan jeg skal forbinde det
> hele så det sidder som det skal, hvor lang min line skal være under

Jeg har det lige modsat.
Jeg fisker godt nok sjældent i P&T, men for nogle år siden havde jeg da
jævnligt nogle ture.
Jeg prøvede med kunstagn, og fangede absolut intet. Med orm gik det straks
bedre, og kunne på flere ture hive fisk ind, uden at søen andre besøgende
fangede noget som helst.

Jeg brugte vist ikke typisk P&T orme grej:
En 7-fods spinnestang, kastevægt 5-20g.
0.20 line
Småbitte kroge (str 10-12)
Et lille penne flåd (hedder de vidst), som lige kunne bære 2-3 stk. bly
klemt på linen (ca. 3-4 mm i diameter) og ormen. Flåddet kunne ikke bære
mere end at det var nødvendigt at justere mængden af bly efter størrelsen af
ormen...
Krogen ca. 1½ meter under flåddet (sindssygt vanskeligt at kaste med, med en
7-fods stang! Jeg kunne kaste max. 5 meter)

De fleste vil nok kalde det for skalle grej, men der var bestemt interesse
for at vide hvordan jeg gjorde.
Med det grej svæver ormen gennem vandet, og fisken kan intet mærke når den
nupper ormen, hverken krog eller flåd.

Kåre

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 23-04-03 13:23

"Kåre" <info@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at vide hvordan jeg gjorde.
> Med det grej svæver ormen gennem vandet, og fisken kan intet mærke når den

Takker Kåre, jeg forsøger.

Bo

Fra : Lerfeldt

Dato : 23-04-03 22:50

klip
(sindssygt vanskeligt at kaste med, med en 7-fods stang! Jeg kunne kaste
max. 5 meter)
snip

ROFL

Jeg kan levende forestille mig den svirpende lyd af stangen gennem luften -
og 1½ meter line der vikles rundt om stangen. Åh hvor har jeg oplavet set
mange gange med det iøvrigt meget spændende "micro-fiskeri". Gør som
franskmændene - køb en 5 eller 6 METER teleskopmedestang - uden hjul - bare
et topøje. Bind 4-5 meter line på - og dit microgrej. Du kan nu svinge
stangen ud over vandet og da stangen er 5-6 meter lang - og linen 2-3 meter
ovenfor flådet - kan du nu kaste ca. 6-8 meter. OG - dit grej bliver
derude - for stangens topøje hænger jo næsten direkte over flådet....

/Henrik

Fra : JHB

Dato : 23-04-03 23:31

Jeg vil foreslå et bobleflod monteret med en svirvel ca. 1 meter under
flådet, derefter en 1/2-1 meter line til krogen hvor der ca. 30 cm over
monteres et splithagl til at holde en dåbeformet klat powerbait nede ....
hele seancen spinnes langsomt ind med indlagte små pauser ..... håber denne
forklaring giver mening og lidt fisk

jhb

Fra : jensen

Dato : 24-04-03 20:15

hvordan havde du så tænkt dig at fighte en fisk uden hjul?

Fra : David Konrad

Dato : 24-04-03 01:38

> [...]
en
> 7-fods stang! Jeg kunne kaste max. 5 meter)

Hvis du ikke kaster længere end 5 meter, burde du nok overveje din
kasteteknik - eller se på hvor meget line der er på hjulet!!? På kysten/mole
har jeg da såmænd ofte "medet" med 6 fodsstænger og 0.16 line - det går
fint. Der bør kastes med en glidende, vandret, sidelæns bevægelse der kommer
så langt tilbage som muligt - ikke over hovedet, eller fra skulderen - så
grejet svæver ud over vandet - traditionel "svirpning" som jeg gyser ved,
hver gang jeg ser det, når man ikke langt med.

Jeg synes dog dit valg af flåd/bly er en kende "underdrevet". Det burde være
fint nok med en prop, der er belastet passende - så kaster du længere - hvad
der står på stangen ang kastevægt synes jeg generelt ikke man skal tage
særlig tungt (overhovedet) - om du bruger et penneflåd eller en større prop
er imho relativt ligegyldigt - blot proppen er belastet tilstrækkeligt.
*Vil* en regnbue/havørred bide, bider den - også selvom der eksisterer en
mikroskopisk modstand - og da er det jo for fisken typisk for sent at
fortryde.

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 24-04-03 07:04

Jeg takker for alle Jeres svar, de var givende.

Bo

Fra : Kåre

Dato : 24-04-03 07:14

<klip>

> [...]
> grejet svæver ud over vandet - traditionel "svirpning" som jeg gyser ved,
> hver gang jeg ser det, når man ikke langt med.

Kasteteknikken fejler skam ikke noget. Pga. den korte rækkevidde placerede
jeg mig naturligvis der hvor der var dybt vand helt ind til land. Ærgeligt
nok er der det samme sted en vold i mandshøjde umiddelbart bag ved en, samt
træer og buske til siderne, så det bliver ikke til de store glidende
vandrette bevægelser.

> [...]
> *Vil* en regnbue/havørred bide, bider den - også selvom der eksisterer en
> mikroskopisk modstand - og da er det jo for fisken typisk for sent at

Jeg må indrømme at mit valg af stang, flåd, line, vægt og krogstørrelse blev
dikteret af hvad jeg nu engang havde i grejkassen.
Men facts er, at jeg fiskede side om side med "garvede" P&T fiskere med den
"rigtige" rød/hvide prop, som blev kylet ud midt på søen. Og ved flere besøg
ved søen stod jeg for 90-100% af alle fangster, blandt ca. 10-15 fiskere.
En dag havde jeg endda min ukyndige bror med. Han fiskede med samme grej, og
vi halede begge fisk ind, mens resten af søens fiskere mest af alt lignede
tilskuere mere end fiskere...

Det skal retfærdigvis nævnes, at jeg også har haft nul-ture.

Men noget af det jeg mener er af stor betydning for nærmest alt mede fiskeri
(aborre, skaller, fladfisk, ørreder), så er bevægelse og aktiv fiskning
meget betydende. Som en anden skribent i tråden nævnte, så er det vigtigt at
trække lidt ind en gang imellem. Det giver for det første ormen mulighed for
at stige lidt i vandet, for derefter delikat at svæve ned i vandmasserne.
For det andet affisker man et større område, som ved spinnefiskeri. Der er
ikke nogen ide i at lade agnen fiske et sted i timevis, hvis der ingen fisk
er!

Kåre

Fra : jensen

Dato : 24-04-03 20:30

brug ca 1 m line under dit flåd som kan være hvilket som helst. sæt et
splithagl 20 cm over krogen powerbaiten vil så være 60 cm nede når den
flyder.. der er jo 20 cm fra blyet ned til krogen + at det så flyder 20 cm
op 20 + 20 = 40 cm.. det er faktisk slet ikke så indviklet med valg af
flåd.. alle flåd duer uanset str.. 9 ud af 10 af den slags fisk vil bare ha
maddingen fra krogen uanset hvor meget modstand der er.. bare husk at
powerbaiten flyder så du jo er nød til at have et lille bly på for ikke den
skal flyde til overfladen.. du kan også montere et feks. 35 grams
rødspætterigsbly eller mindre ca 1 m oppe af linen og derved fiske ved
bunden powerbaiten vil så flyde 1 m op fra bunden.. det er såmænd slet ik
nødvendigt med glidetakler osv. men pas på de ukorrente mærker af
powerbait.. de fanger fint men ikke alle flyder så de er kun egnet til
flåd.. de nævte metoder kan også bruges med alle mulige andre slags agn
såsom orm,maddiker,larver osv.. eller evt en kombination af et par af de
nævnte dele. majs kan til tider os være glimrende og som en skrev er der
dage hvor de ska bevæges lidt spol langsom et par m ind af og til og vær
opmærksom på at fisken tit hugger lige i det du stopper.. Det er såmænd slet
ikke så meget med teknik og agn snare med at være på pletten når fiskene er
i biddet oftest ved daggry eller aftentid.. knæk og bræk.. Har selv fisket
en del i p&t før i tiden.. =)

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 25-04-03 07:38

Takker Jensen,

Jeg er blevet en hel del klogere.

Bo

Fra : David Konrad

Dato : 24-04-03 22:51

> <klip>

(...)

> [...]
> For det andet affisker man et større område, som ved spinnefiskeri. Der er
> ikke nogen ide i at lade agnen fiske et sted i timevis, hvis der ingen

100% enig. Aktivt agnfiskeri slår imho spinnefiskeri efter alle fisk - i
alle former for fiskevande.