ATA133 .. øh ..?
Fra : Mikkeline

Dato : 22-04-03 16:56

Hillo derude.

Lidt hjælp, tak (ved godt, det er lidt åndet) Mikkeline:

01. Hvad er forskellen på UltraDMA66, UltraDMA100 og ATA133?
02. Hvis en computer ikke kan se en ATA133-disk i BIOS, er det så Bundkortet
eller BIOS, der ikke er up-to-date? Og hvad kan der gøres ved det?

..: Mikkeline

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-04-03 17:16

Mikkeline wrote:
> Hillo derude.
>
> Lidt hjælp, tak (ved godt, det er lidt åndet) Mikkeline:
>
> 01. Hvad er forskellen på UltraDMA66, UltraDMA100 og ATA133?

Kort fortalt - hastigheden.

> 02. Hvis en computer ikke kan se en ATA133-disk i BIOS, er det så Bundkortet
> eller BIOS, der ikke er up-to-date? Og hvad kan der gøres ved det?

En ATA-133 disk kan sagtens arbejde i ATA-100, eller langsommere, og
faktisk er der vist ikke rigtig nogen diske der kan unnytte den ekstra
båndbrede der ligger i ATA-133 standarden.

Hvis din PC ikke kan genkende en disk så er der bl.a. følgende muligheder:

- Disken er på flere GB end BIOS og dermed motherboardet kan håndtere.
- Disken er forbundet forkert f.eks. to diske sat til master på det
samme kabel.
- Disken får ikke strøm (Banalt, jeg ved det også alligevel...)
- Disken er istykker. (Kører den rundt?)
- ATA-kablet der forbinder disken er forbundet med et stik der er slået
fra. (FX. En on-board RAID kontroller).

Endelig er der vist også muligheder for problemer hvis en master disk,
eller en enlig disk, ikke sidder yderst på kablet og problemerne er vist
størst med ATA-133. Kablet skal også være et ATA-100/133 for at disken
kan arbejde i det hurtige format, men så langt er du vist ikke kommet
endnu så glem det indtil viderer.

Har du prøvet med en anden disk på samme kabel? Eller hvad med en BIOS
opdatering (Check producentens hjemmeside)? Hvilket motherboard og
hvilken drejer det sig om?

Mvh

Bruno

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 22-04-03 18:20

Prøv at kigge lidt længere nede på siden !
" 80 pins IDE / ATA kabel "

Det var mig selv som startede tråden.

Også lige et link om problematikken.
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf.htm